2019. 01. 11.

Hétvégi gyors – 2019. január 1-11.

Az Oberweißbacher Berg- und Schwarzatalbahn üzemeltetője marad, de környezetbarát vonatokat hoz. A havazás fogságában maradt az HSB egyik vonata. A MÁV-csoportra rátört a XXI. század. Megérkezett az első amerikai gyártású CRRC-metró Bostonba, illetve ugyanitt forgalomba állt az első CAF villamos. Hírösszefoglalónk.


Fejlesztés az OBS-en


Oberweißbach | Németország – Németország legkülönlegesebb vasúti hálózata az Oberweißbacher Berg- und Schwarzatalbahn (OBS) néven futó vonalcsoport, ahol a berlini S-Bahn hagyományos fényezését viselik a járművek. Ennél viszont nagyobb érdekesség, hogy a völgyben futó normál nyomközű vasút és a hegyoldalba kiépített sikló egy koncesszióba tartozik, melyet Türingia tartományi vezetése szeretné a 2022 és 2031 közötti időszakra újfent a DB Regio kezelésébe adni. Az indoklás szerint verseny nem elképzelhető, hiszen a megfelelő járművek kizárólag a jelenlegi üzemeltetőnél állnak rendelkezésre. Egy feltétel azért lesz: a völgyben futó vasúton alternatív meghajtású járműveket kell majd járatni.


Rátört a XXI. század a MÁV-csoportra


Budapest | Magyarország – Korábban már hírt adtunk a MÁV-csoport szóvivői posztján történt változásról és ezzel együtt arról, hogy kitelt az ideje a korábbi kommunikációs vezetőnek is. Ez úgy tűnik, mára meg is hozta ez első eredményét, ugyanis az év elején két social media oldallal is jelentkezett a MÁV-csoport: az egyik a MÁVINFORM-é, a másik pedig egy csoportszintű kommunikációs oldal – sajnos a leánycégek nem jelentek meg a Facebookon és valószínűleg itt is csak a rózsaszín-cukormázas kontenteket kapjuk meg, kritika és önkritika nem lesz. Eleddig legalábbis erre utal a MÁVINFORM oldalának működése, ahol még a késést, már úgy értjük, a hírek késését sem szégyellik. Mindenesetre bízunk benne, hogy a vasúttársaságnak sikerült összeszednie egy ütős social media teamet, de lehetőleg ne azt, akik az utóbbi időben a MÁV-START nemzetközi utazások oldalának rózsaszín ködös posztjait és semmitmondó válaszait írják. Szurkolunk a MÁV-csoportnak és a kommunikációs területnek, hogy példamutató módon érje utol magát a cégcsoport a közösségi oldalak tekintetében is.


Kisvasút a hó fogságában


Brocken | Németország – Az elmúlt napok havazása a Harzer Schmalspurbahnen vonatait sem kímélte. Olyannyira nem, hogy az egyik, a Brocken csúcsára tartó szerelvény még január 8-án akadt meg egy hóakadályban. Az utasokat kimentették, a gőzmozdony vontatta vonatot azonban azóta sem sikerült kimenteni. Az 1141 méter magas hegy tetején nagyon erős szél fúj, ami hordja is a frissen leesett havat, a vasút szakemberei ennek ellenére próbálták kiásni a vonatot, ami végül csütörtök estére sikerült. A fagyott és hóval telt vonatot Wernigerodéba vitte a segélyvonat, ahogy arról a HSB videója is beszámolt.

(fotók: MDR)


Tél tábornok német offenzívája


München | Németország – Münchenben és térségében komoly gondokat okoz a téli időjárás. Az Alpokban Németországban és Ausztriában is nagyon jelentős a lavinaveszély, több falu csak nehezen vagy egyáltalán nem közelíthető meg. A vasúti közlekedés számos helyen akadozik vagy akár le is állt. Minden vasúttársaság azt javasolja az utasoknak, hogy ha nem muszáj, ne utazzanak az érintett területekre, ha mégis, akkor tájékozódjanak idejében a vasúti közlekedésről. A német közszolgálati televízió híroldalán, a Tagesschau.de-n folyamatosan lehet tájékozódni a hóhelyzetről.


Érkeznek az első kínai-amerikai gyártású metrók Bostonba


Boston, Massachusetts | Amerikai Egyesült Államok – December 18-án megérkezett az első két, már az USA-ban összeszerelt CRRC gyártmányú metrókocsi Bostonba, adta hírül a Metro Report International. A kínai állami mammut 2014-ben és 2016-ban két tendert nyert el Bostonban, az MBTA számára így összesen 152+252 metrókocsit gyártanak, lényegében lecsereléve a mostani, erősen korosodó járműparkot a piros és narancssárga vonalakon. Az első 12 jármű még a CRRC csangcsuni üzemében készül (ezek közül négyet már 2017 végén leszállítottak Bostonba), míg a rendelés zöme a Springfield városában (Massachusetts állam) felhúzott CRRC-gyárban építik - innen gördült most ki az első két kész jármű.
Amint ismeretes, a külföldi gyártóknak 60% (legújabban már 70%) feletti amerikai értékhányadot kell garantálniuk a szövetségi/tagállami forrásból finanszírozott beszerzéseknél (erről is beszélgettünk nemrég a Stadler helyi értékesítési vezetőjével), így a gyakorlatban szinte mindig helyi gyártókapacitás kiépítését vonzza magával egy ilyen méretű megrendelés elnyerése. A CRRC helyzete annyiban változott, hogy a kereskedelmi háború jegyében tavaly augusztusban elfogadott törvénymódosítás szerint átmeneti időre kitiltották őket a szövetségi finanszírozású tenderekről - az MBTA és a többi korábbi megrendélést viszont értelmszerűen addig is teljesítik a helyi gyáregységgel.


Üzemben az első CAF villamos Bostonban


Boston, Massachusetts | Amerikai Egyesült Államok – És még mindig Boston! Szintén még decemberi történet, hogy karácsonyi ajándék gyanánt üzembe állt az első CAF-gyártmányú új villamos (avagy könnyűmetró?) a bostoni Green Line-on, azon belül is a Riverside-ig közlekedő D vonalon. A MBTA hírének érdekessége, hogy képeket is mellékeltek, melyek hatására meg kellett kapaszkodnunk egy pillanatra az asztal szélében. A jármű egyrészt nagyon nem hasonlít a korábban közzétett, egyébként helyi viszonylatban kifejezetten tetszetős és esztétikus formatervre, másrészt... egyszerűen ocsmány. Nem tudjuk, mit történhetett azzal a fránya görbevonalzó-készlettel, de az új járművek orrkiképzését még szoknunk kell. Remélhetőleg a helyieknek jobban tetszik majd, bár a D vonal és általában a Green Line csúcsidei forgalmát jól ismerve biztosnak tartom, hogy őket csak a(z egyébként nagyon hiányzó) utaskapacitás fogja majd érdekelni. Nos, a CAF-kocsi befogadóképessége a korábbi járműveknél 10%-al nagyobb, ami nem tűnik túl soknak. A 24 járművet egyébként még 2014-ben rendelte meg az MBTA és a kapacitásnövelésen túl azért is nagy szükség van rájuk, mert már épül a Green Line északi hosszabbítása. A fenti, CRRC-hír kapcsán írtak itt is igazak, így a CAF a New York állambeli Elmira városában lévő gyáregységében végzi az MBTA-villamosok összeszerelését, bár a főbb egységek a spanyol üzemekből érkeznek.

Erről volt szó...

...és ezt kapták végül. Mintha nem is ugyanabból a galaxisból származnának - a látványterv bármelyik európai nagyvárosban elmenne, a valóság viszont jellegzetesen amerikai
(forrás: MBTA)



Ön dönt: iszik vagy vezet?


Lutherstadt Wittenberg | Németország – Az utóbbi időben egyre többször érkezik hír arról, hogy egy-egy német mozdonyvezető kihagyott egy fontosabb vagy kevésbé fontos megállót. Ezúttal, még e hét keddjén Lutherstadt Wittenberg járt úgy – írta meg a Mitteldeutsche Zeitung –, hogy kimaradt a Lipcséből Hamburgva tartó ICE esetén a megállás a reformáció szülőotthonának számító városban. A mozdonyvezető nem vette észre, hogy a megállás elmaradt az ICE-járat esetében, de a vonatkísérők főnöke igen. A Zugchef (nagyjából a vezető jegyvizsgáló titulusnak felel meg) vette észre, hogy valami nem stimmel, a vonatnak végül Bitterfeld-Wolfen állomáson sikerült megállnia. A Deutsche Bahn ott leváltotta a mozdonyvezetőt, aki a munkaképességének vizsgálata során pozitív alkoholtesztet fújt: a lélegzetének alkoholtartalma 2,5‰ volt. Az esetet hivatalból jelentették a vasúti közlekedést is felügyelő szövetségi rendőrség felé is, akik eljárást indítottak a mozdonyvezető ellen a vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt. A Bundespolizei közlése szerint a járművezető engedélyét bevonták. Az utasokat a menetdíj részleges visszatérítése mellett egy S-Bahn-szerelvény vitte vissza Wittenbergbe.


Sálba kötött késési statisztika


München | Németország – A tavalyi évi késésekről egy hobbiprojekt keretében készített statisztikát egy München környéki utas, amit a lánya osztott meg Twitteren a nagyvilággal. A sál csíkjai egy-egy utazást jelképeznek, a színek pedig az elszenvedett késést. A szürke csíkok 5 perc alatti, a rózsaszín csíkok 30 perc alatti, a piros csíkok afölötti késést reprezentálnak. A másfél méter hosszú sál hétfő estig az Ebay-en keresi új gazdáját, a bevételt pedig a Bahnhofsmission számára utalja majd át a készítő.

Az éves statisztika nem feltétlenül papír alapú
Tavasszal még jó volt a helyzet...
...nyáron viszont másfél hónapig buszos pótlás volt érvényben...
...év végére változatos napok estek.
(fotók: Sara Weber / Twitter)


Versenytársra bízott karbantartás


Saarbrücken/Trier | Németország – A 2019 decemberi menetrendváltással a Saarbrücken környéki regionális szolgáltatásokat részben a nem feltétlenül kedvelt vlexx GmbH nyerte el 15 évre. A Saarbrücken–St. Wendel–Neubrücke, Saarbrücken–Neunkirchen–Homburg és Homburg–Illingen vonalak mellett a Saarbrücken–Lebach-Jabach vonal is a koncesszió része, de utóbbin 2024-ig Desiro közlekedik majd. A vlexx nem rendelkezik saját karbantartóbázissal a környéken, így megbízták a DB Regio trieri üzemét az újonnan vásárolt Bombardier Talent 3-asok karbantartásával. Az esetnek érdekessége, hogy a hálózat másik részét (Schweich–Trier–Saarbrücken–Kaiserslautern és Trier Hafenstraße–Konz–Saarburg vonalak) a DB Regio nyerte, de Alstom Coradia Continental típusú szerelvényekkel.
A vlexx anyacége a Netinera 2010-ben jött létre, amikor a DB az Arriva megvásárlásakor a németországi vasúti szegmenst kartelljogi okokból átadta az olasz államvasútnak. A Länderbahn azóta több kisebb márkanévvel van jelen a regionális piacon, ebből a legismertebb az alex.

A Rajna-vidék–Pfalz tartomány megrendelőszervezete által előírt arculat kékben is jól mutat
(grafika: Bombardier / vlexx)

Összeállította: Adorján Péter,  Halász Péter, Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. > A jármű egyrészt nagyon nem hasonlít a korábban közzétett, egyébként helyi viszonylatban kifejezetten tetszetős és esztétikus formatervre, másrészt... egyszerűen ocsmány. Nem tudjuk, mit történhetett azzal a fránya görbevonalzó-készlettel, de az új járművek orrkiképzését még szoknunk kell.

    Gondolom az amerikai vasúti ütközés-biztonsági előírások teszik: frontális karambol birodalmi csillagrombolóval, érintőleges ütközés aszteroidával, maradandó alakváltozás nélkül, stb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem igazán, a korábbi járművek sem tank-formatervet követnek. Ez nem nagyvasúti vonal, ergo az említett követelmények nincsenek. Már amúgy nagyvasúton sem, mert szépen lassan áttérnek a nemzetközi szabványokra a sima "minél merevebb, annál jobb" elv helyett.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.