2019. 03. 22.

Hétvégi gyors – 2019. március 16-22.

Mozdonyt vesz a Metra a Volkswagen büntetéséből. Személykocsit vesz a Metra - szakítanak a galériás emeletesekkel. Újabb opciós metrók Nürnbergnek. Elfogytak a bevethető villamosok Duisburgban.



Újra van Kanzler-U-Bahn


Berlin | Németország – A kényszerű üzemszünet után március 18-án üzemkezdettel újraindult a Kanzler-U-Bahn néven emlegetett U55 jelzésű játékmetró Berlinben. A járműparkot jelenleg a 2558/2559, 2602/2603, 2622/2623 F79-es és az üzemképtelen 2246/2247 pályaszámú D68-as ikermotorkocsik alkotják.


Dízelbotrányos Volkswagen büntetésből dízelmozdony?


Chicago, Illinois | Amerikai Egyesült Államok – A Chicago-környéki elővárosi vasúti személyszállítást végző Metra háza tájáról elég vegyes előjelű hírek érkeztek az elmúlt néhány évben; inkább negatív, mint pozitív kontextusban került reflektorfénybe a cég. Nemrégiben megújult vezetéssel próbálnak előrelépni, ennek jegyében pedig két mozdonybeszerzési projektet is útnak indítanak. Az első egy hagyományos remotorizációnak mondató, ám az alany kissé formabontó: 15 darab, a teherszállításban szokványos hattengelyes EMD SD70MAC dízelgépet fog személyvonati üzemre átalakítani és felújítani a gyártó jogutódja, a Progress Rail. A korszerűsítés magában foglalja a gyártáskori Tier 0+ környezetvédelmi besorolásról Tier 3-ra történő feljavítást; ez a legmagasabb szint, amely hagyományos motorokkal, füstgáz-utánkezelés nélkül elérhető. Az üzlet értéke 71 millió dollár.
A másik projekt már új beszerzés, és Tier 4, azaz a jelenleg új járművekre érvényes amerikai környezetvédelmi normáknak megfelelő kialakítású mozdonyokról szól - ebből első körben 8 darabot vesz a Metra. A biztos esélyesek között van a helyi piacon jól hasító, Cummins-motorral szerelt Siemens Charger (legutóbb az Amtrak vett ilyet), de a hagyományos EMD-preferencia miatt szóba jöhet még a jogutód Progress Rail felől az EMD F125 valamilyen változata, vagy akár a Motive Power Industries MP54AC is. A beszerzés érdekessége, hogy az 56 millió dolláros vételárból 14 millió nem máshonnan teremtenek elő, mint a Volkswagen által befizetett 2 milliárd dolláros büntetésből. Mint emlékezetes, a „dízelbotrány” néven közismert szappanopera során az amerikai hatóságok számára világossá vált, hogy a Volkswagen az Amerikában is forgalmazni kívánt dízelmotorok motorvezérlő elektronikájával csalt, így az autók a hivatalos emissziós mérések során egészen másképp viselkedtek, mint az országúton. Van abban valami furcsa irónia, hogy a dízelek szennyezése miatt befizetett összeg egy kis részéből dízelmozdony-beszerzést támogatnak.


Személykocsit is vesz a Metra


Chicago, Illinois | Amerikai Egyesült Államok – És még mindig Metra! Az özönvíz előtti galériás emeletes kocsijairól ismert cég (itt és itt lehet ilyen kocsikat nézegetni) amerikai viszonylatban tudja azt, amit a Debrecen–Füzesabony személy ideát, ti. alapáras nosztalgiaüzem, mivel 65 éves kocsijuk is van még forgalomban. Nos, e hét szerdai közleménye szerint ennek véget szeretne vetni a szolgáltató, ugyanis 200 (illetve opcionális további 200) személykocsira írtak ki közbeszerzést. Az ügy pikantériája, hogy a helyi vívmánynak számító (a Chicago & North Western Railroad vezette be) és 70 éven át etalonnak számító galériás emeletes dizájnt is lecserélnének valami praktikusabbra. Nos, ez talán nem lesz komoly kíhívás a pályázóknak, hiszen a galériás emeletesnél valószínűleg csak praktikusabb van... A Metra egyébként azért válna meg ettől a furcsa megoldástól, mert az egy darab feljáróajtó, illetve a galériákra vezető szűk lépcső miatt nagyon lassú az utascsere - ez pedig főbenjáró bűn egy pörgős elővárosi hálózaton. A fő cél emellett az ülőhelykapacitás növelése, mivel nő az utasszám, ám a peronhosszok korlátozzák a vonatok hosszát.
A galériás emeletes kocsik egyébként egy ideig maradnak még Chicagoban, mivel a South Shore Line, illetve a Metra Electric vonal néhány éve beszerzett járművei is ilyen kialakításúak. Ezen kívül viszont fogynak a furcsa emeletesek: a Caltrain vonaláról a villamosítás miatt fognak hamarosan eltűnni, máshol pedig sosem tudott nagyon gyökeret verni ez a megoldás. Ezen kívül még a Nashville-i Music City Star és a Washington-környéki Virginia Railway Express üzemeltet ilyen kocsikat; utóbbiak között szintén vannak újnak mondható, 2014-ben beszerzett egységek.


Buszpótlás a BMW-gyár miatt


Debrecen | Magyarország – A Debrecen–Füzesabony (108-as) vasútvonalon április 1-jétől várhatóan december közepéig Balmazújváros és Debrecen között pótlóbuszok szállítják az utasokat, adta hírül ma reggel a MÁV-START. A személyszállítás mintegy 8 hónapos autóbusszal történő helyettesítése a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt szükséges a vasúttársaság szerint. Mint ismeretes, a Debrecen határában épülő BMW-gyár miatt komoly előkészítőmunkák folynak, beleértve a szükséges közmű- és úthálózat, illetve a majdani vasúti kapcsolat kiépítését is. A vonatpótló buszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest; a kényelmes átszállásra tíz perc áll majd rendelkezésre a közlemény szerint. A hét idézetét is megkaptuk: „A pótlóbuszok szolgáltatási színvonala megfelel, esetenként jobb a vonalon közlekedő vonatokénál” - nos, ennek teljesítésébe nem fog beleizzadni a szolgáltató, ugyanis a 108-as vonalon gyakorlatilag felármentes vasútnosztalgiát biztosít a MÁV-START, a fél évszázados Bhv-kocsik és még gőzmozdonyokat is bőven vezérlő 100-as sorozatú BDt-vezérlőkocsik paradicsoma az alföldi vonal. Szakmai berkekből hallani némi lázongást, ti. miért kell teljesen felfüggeszteni a vonal személyforgalmát. A kommüniké szerint „Macs állomáson napi három teherszállító vonatról történő rakodás miatt nincs lehetőség a személyszállító vonatok közlekedésének fenntartására.”, a továbbiakban pedig némi kényszerhelyzetre mutogatást hallunk a sorok közül: „Az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb a közúti szállításhoz képest. A fuvarozás folyamatának megtervezése során a szakemberek a környezetet leginkább kímélő megoldást kerestek, ilyen szempontból a rendkívüli mennyiségű anyag mozgatásához nincs más alternatíva, mint a vasúti szállítás. A legközelebbi, a célnak megfelelő bányák ugyanis 150 kilométerre vannak. Onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedtetésére lenne szükség a kő és kavics célba juttatásához. Ezek a járművek együttesen 5 tonna üvegházhatású széndioxidot termelnének. Továbbá óriási mértékű terhelést jelentene az útvonalak menti településeken élők számára – a nagy forgalom, az utak nagymértékű romlása, valamint a környezeti károk miatt. A torlódások és a balesetek száma is jó eséllyel növekedne.”
A győzelmi jelentéses szekció is érdekes hírekkel szolgál: „Az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasúti vonalat villamosítják. A beruházás teljes befejezése után az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek igénybe Debrecen és Balmazújváros között.” Ebből éppen csak az nem derül ki, hogy pontosan meddig is villamosítanak és mennyiben fog ebből profitálni a T. Utas.


Még több G1


Nürnberg | Németország – Újabb hét G1-es vonat megrendeléséről döntött a nürnbergi VAG, így kihasználták a korábban kötött 13 opciós mennyiséget. Az első négyrészes szerelvény már a Siemens Wegberg-Wildenrath melleti tesztközpontjában van élesztésen, április elejére várják az érkezését Langwasserben. A kötelező körök efutása után várhatóan decemberben állhat forgalomba az új típus.


Pályahiba miatti kényszerbuszozás


Duisburg | Németország – Kedd óta fenekestül felfordult a Duisburgban villamosozni akaró utasok élete, mert az elmúlt két hétben több villamosról egyszerűen leszakadtak az alagúti üzemhez szükséges eszközök. Annyi már biztos, hogy a Duissern és Meiderich közötti alagúti szakaszon található pálya és a DUEWAG által a gyártott GT 10 NC-DU típusú villamosok kerekeinek tizedmilliméteres mértékű egyenetlenségei hatották károsan egymásra. Ezért jelenleg a 43-ból hét kocsi biztosan kiesett a napi forgalomból. Ennek hatására autóbuszos pótlást kellett bevezetni a 901-es vonalon a Landesarchiv NRW és Obermarxloh-Schleife között, valamint a 903-as vonalon Rheintörchenstraße és Mannesmann Tor 2 között. A pótlás minden nap üzemkezdettől nagyjából 19:30-ig tart, vasárnap kivételével naponta. A DVG közleménye szerint a hibás pályaszakaszon nekiláttak a sínek csiszolásához és a villamosok kerekeit is kezelésbe veszik a Grunewald telephelyi esztergán, így a tervek szerint a 903-as vonalon május végén, a 901-esen június végén állhat vissza az alapmenetrend.

Hatalmas szerencse, hogy a megosztó kinézetű villamosok kétirányúak.  Felvételünk a Mannesmann Tor 2 hurok bejáratánál készült tavaly szeptemberben, ekkor a 901-esen szintén a mostani rend szerint közlekedtek.
(fotó: Adorján Péter)

IC+: újra forgalomban


Budapest | Magyarország – Ismét forgalomba álltak az IC+-kocsik, miután – úgy tűnik – sikerült orvosolni a korábbi ajtóvezérlési hibát, ami miatt még február végén leállították a járműveket, illetve azok próbaüzemét. Ezt persze ezúttal nem verte nagydobra sem a MÁV-START Zrt., a kocsik üzemeltetője; sem pedig az Innovációs és Technolóiai Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya. Egyelőre tehát folytatódik az utasforgalmi próbaüzem a meglévő, többcélú teres kocsik esetében a MÁV-START hálózatán és járatain.
Nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy nem egy olvasónk finoman szólva is becsületsértő kijelentéseket fogalmazott meg – azóta moderált, emiatt meg nem jelent – hozzászólásaiban oldalunk kapcsán, mert merészeltünk nem hírt adni eleddig a próbaüzem folytatásáról. Hitelességre, szakmaiságra és megbízhatóságra törekvő sajtóorgánumként azonban engedtessék meg, hogy ne csak a szóbeszédekből dolgozzunk, hanem ha várható, akkor a hivatalos kommunikációt megvárva adjunk hírt a változásról. Ráadásul ez nem olyan információ, amilyen egy eltitkolt menetrendi átalakítás, megszorítás, hanem egy rendkívül komoly és közlekedésbiztonsági szempontból is kirívóan fontos hiba volt, ahol valóban nincs helye a mendemondáknak, éppúgy, mint egy baleset vizsgálata során. Arról szerkesztőségünk nem tehet, hogy az érintett szervezetek nem kívánták tájékoztatni  sajtót érdemben a próbaüzem folytatásáról – tessék náluk reklamálni. Olvasóinktól visszafogottságot és hidegvért kérünk ezúton is, mindazonáltal örömmel fogadjuk a megfelelő, építő jellegű kritikát is.
Halász Péter
szerkesztő

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.