2019. 04. 15.

Több szolgáltatást az utasoknak!

Frankfurt am Main területén tavaly tovább folytatódott a tíz éve tartó stabil utasszám-növekedés. Jelenleg már 20 százalékkal többen választják a közösségi közlekedést, mint 2009-ben. A decemberben bevezetendő kínálatbővítés pedig már most nyilvános.



2018-ban 246,7 millió utazást regisztrált a Frankfurt am Main városi közlekedését szervező traffiQ és ennek a trendnek Klaus Oesterling, a 700 ezer lakosú város közlekedési osztályvezetője is örül. A folyamatosan megújuló, egyre környezetbarátabb járműpark és az évről-évre utasbarátabb menetrendi struktúrák hatására a VDV által mért országos 0,6 százalékos növekedés helyett 5,9 százalékos az utasszám-növekedés a városban. A traffiQ utasszámaiban természetesen nincs benne az a mintegy 74 millió utazás, ami az S-Bahn-hálózaton valamint az RB és RE vonalakon bonyolódott. A számok szerelmeseinek pedig az utaselégedettség is újabb adalékkén szolgálhat: az országos átlag (2,88) felett teljesített Frankfurt 2,65-ös eredménnyel.

Az idén 51 éves metróhálózaton csupán némi finomhangolás történik, az U4-es vonalon eddig 21 óra után és az U2-es vonalon 11 óra után csak két egységből álló, 50 méteres vonatok közlekedtek. Decembertől viszont az U4 egészen 1 óráig, az U2 pedig 21 óráig közlekedik majd három egységgel.

Bornheim, Enkheim és Bad Homburg felé tovább tart majd a három egységgel közlekedés

A villamoshálózaton némileg átrendeződnek a végállomások: a Mainzer Landstraßén közlekedő vonalak meglehetősen jól kihasználtak, ezért a Gallust feltáró 14-esnek a Gustavsburgplatz helyett a Mönchhofstraße lesz a végállomása. Ezáltal az eddig mellékidőben itt végződő 21-es néhány indulást kivéve Nied Kirche végállomásig közlekedik majd. A 12-es, 17-es és 18-as szombatonként az eddigi 15 helyett 10 perces ütemben közlekedik majd 9 és 21 óra között.

Az állatkertet is érintő 14-es villamos két év alatt másodszor hosszabbodik

A buszhálózaton még mindig van öt olyan vonal, ahol 60 perces ütemben közlekednek a járatok, ennek most decemberben viszont vége lesz és 30 perces ütemet vezetnek be. Az érintettek a 27-es, 28-as, 50-es, 55-ös és 59-es vonalak.

Ezen túlmenően tesztüzemként bevezetik a Frischezentrumhoz közlekedő 24-es vonalon szombatonként 13 és 18 óra között a 30 perces ütemet. A kisbusszal kiszolgált 25-ös vonalon már 6:30-tól közlekednek majd a sűrítőjárművek. A 34-es vonalon hétköznap 13 új csuklós busszal 9 és 21 óra között biztosítják majd a plusz kapacitást, illetve vasárnap délután Rödelheim állomásnál az S-Bahnhoz hangolják és a 12-es, 16-os és 18-as villamos miatt 15 percenként indul majd a járat. A 36-os vonalon szombat esténként Eschenheimer Tor és Heiner Weg között az eddigi 15 helyett 10 percenként közlekedik majd busz.

A 43-as vonalon az eddigi 7,5 perces követés helyett 5 percest vezetnek be iskolai munkanapokon egészen 10 óráig és a délutáni csúcsban, a 10 perces ütem hétköznap 20 helyett 21 óráig tart és szombaton is eddig hosszabbítják a sűrítés időtartamát. A belvárosi 46-os vonalon a 64-es vonallal közösen 5 perces követést biztosítanak majd, az iskolás járatok viszont kihasználatlanság miatt megszűnnek. Az 56-os vonal Rödelheim állomásig hosszabbodik, ezáltal a 67-es feleslegessé válik, az új 14-es villamos miatt a Galluswarte és Friedrich-Ebert-Siedlung között elegendő lesz a 15 perces követés, ami 14 óra helyett már 12:30-tól bevezetésre kerül egészen a Jägeralleeig. Ugyanitt Rödelheim állomás és Eschbrorner Landstraße West között egy új járatpár is közlekedik majd iskolai munkanapokon.

A tanulók és hallgatók kényelme érdekében a 29-es vonalon a Paul-Apel-Straße és az Uni Campus Riedberg között reggel egy újabb sűrítőmenetet iktatnak a menetrendbe. Fechenheim és Enkheim között a 42-es és 44-es vonalakon az iskolásjáratot az eddigi szóló helyett csuklós buszok adják majd, szám szerint két darab busz.

Az éjszakai és nappali hálózat járatai között eddig néhány terület 3 és 6 óra között ellátatlanul maradt, ez most lényegesen változik. A szombatra, vasárnapra és ünnepnapra virradó éjszakákon a 28-as, 29-es, 39-es, 60-as 63-as és 72-es vonalakon 30 perces követést vezetnek be a kritikus szakaszokon.

A 42-es busz iskolásjáratai szóló helyett csuklós busszal közlekednek majd.
Enkheim állomáson az In-der-City-Bus (ICB) 203-as azonosítójú Solaris Urbinoja várja az U7-ről átszállókat.
(fotók: Adorján Péter)

Niederrad lakóterületei a településfejlesztés hatására némileg messze kerültek a területen áthaladó villamosvonalaktól, ezért a lakosság már évek óta küzd egy buszvonalért. A megrendelő traffiQ pedig teljesíti ezt a kérést az új 84-es busz beindításával, ami az S-Bahn S7-es, S8-as és S9-es vonalaihoz, a 12-es, 15-ös és 21-es villamoshoz, illetve a 61-es buszhoz csatlakozó menetrenddel szolgálja majd a környéket. Hétköznaponként 6 és 21, szombatonként 9 és 21, vasárnaponként pedig 12 és 21 óra között közlekedik majd midibuszok 30 perces ütemben.
Az új 84-es busz jelentősen javítja majd Niederrad kerület ellátottságát

Viccesen néha Frankfurt an der Flughafen névvel is illetjük a várost, aminek egyik legnagyobb munkahelye a tavaly 69,5 millió utas által használt repülőtér. A 2021-ben részben már megnyitni tervezett új Terminal 3 és a Cargo City Süd kiszolgálásának feladatát a 77-es vonal kapja majd meg. Jelenleg még a Terminal 1 és a Gateway Gardens között 4:36-tól 23:06-ig fél óránként ingázó járat az S-Bahn-állomás átadásához kapcsolódóan új útvonalat kap. A megújuló 77-es vonal a Gateway Gardens S-Bahn-állomás és a Cargo City Süd között közlekedik majd 4 és 1 óra között 30 percenként.

A 77-es busz új profilt kap
(grafika: traffiQ)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.