2019. 07. 30.

DB: nappali vonatok éjszaka is

A Deutsche Bahn továbbra is nemet mond az éjszakai vonatokra, legalábbis abban a formában, ahogyan azokat ismerjük: továbbra sem közlekedtetnek háló- vagy fekvőhelyes kocsikat a saját távolsági vonataikban. Cserében viszont tovább erősítik az éjszakai közlekedést – nappali vonatokkal.




Néhány évvel ezelőtt, amikor kivonult a klasszikus éjszakai vonatok piacáról a DB, akkor villantotta meg a nagy ötletet: a nappali távolsági forgalomban közlekedő vonatokat éjszakai járatokban is bevetik. Így született meg jónéhány peremidőszaki és éjszakai IC- és ICE-járat.
Igaz, időközben számos kritika érte a német szövetségi vasúttársaságot, amiért kiszállt az éjszakai vonatok üzemeltetéséből és ezen a nappali szerelvények bevetése sem sokat javított, mivel ezekben az első osztályú utazás is sokkal kényelmetlenebb, mint a korábbi éjszakai vonatok alacsonyabb komfortfokozatú, de fekvőhelyes járműveiben. Fontos azt is megjegyezni, hogy az éjszakai járatokon általában nincs üzemelő étkezőkocsi, tehát lényegében csak a szállítást biztosítja a DB.

A DB szerint nem éri meg üzemeltetni, míg az ÖBB szerint igen: az éjszakai háló- és fekvőhelyes vonatok helyett a németek inkább a nappali forgalom járműveit közlekedtetik éjjel is

Márpedig az éjszakai vonatok közlekedtetése nem lehet olyan rossz üzlet, legalábbis az ÖBB-nek bejött: a NightJet-hálózat beindítása 13 új relációval járt és most már az SBB is vizsgálja, hogy beszáll a buliba: ők 2009-ben szálltak ki az éjszakai vonatozásból és adták el a háló- és fekvőhelyes kocsijaikat, amelyek egy része ma már Rola-kísérőkocsiként szolgál.

Drága és nem a legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtják az éjszakai ICE-járatok – a fedélzeti gasztronómia szünetel és az első osztályú ülések bár kényelmesek, a fekvőhelyes kocsik jobbak az alváshoz
(fotók: Halász Péter)

Mindezek ellenére a Deutsche Bahn továbbra is ragaszkodik az eddigiekhez: továbbra is abban látják a jövőt, hogy a nappali vonatokat járatják éjjel is. A cég szerint a hagyományos éjszakai vonatok üzemeltetése egy rétegpiacot érint csak, emiatt viszont nem éri meg új vonatokat vásárolni, márpedig a korábbi flotta a DB szerint igencsak cserére szorult volna már. A DB-nél úgy gondolják, a forrásokat inkább hatékonyabban használhatják fel, ha azokból új, elsősorban nappali vonatok közlekedésénél használható szerelvényeket vásárolnak. Más kérdés, hogy az ÖBB a DB korábbi flottáját szinte változtatás nélkül üzemelteti a mai napig.
Mindeközben sok kritika éri a Deutsche Bahnt azért, mert a távolsági forgalomban – amely kvázi piaci alapú árképzéssel bír – igen magas árakat kérnek az utazni vágyóktól. Ez azért is érdekes, mert a szövetségi politikában elsősorban a zöldek nyomására a belföldi légiközlekedés helyett a környezetet jóval kevéssé terhelő módra terelnék az utazókat. Ehhez azonban elengedhetetlen a repülők dömpingárainak emelése és a vasúti jegyek árának csökkentése. Erről is beszélt Annalena Baerbock, a Bündnis '90/Die Grünen elnöke a Das Erste közszolgálati tévé Bericht aus Berlin című műsorának adott interjújában.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.