2019. 10. 24.

Megújulnak az igáslovak

Közel 25 éve részei a berlini városképnek a sokszor problémás 481/482 sorozat járművei, de megkerülhetetlenek az üzem számára. Tegnapelőtt bemutatták az első két elkészült negyedvonatot.





Évek óta küzd a berlini S-Bahn a névhez kapcsolódó nem mindig pozitív csengésű események hatásai ellen, bár az utóbbi másfél évben sorban jelentettek be hangulatjavító intézkedéseket. Ennek a tervcsomagnak része, hogy a flotta gerincét adó 481/482 sorozatú járműveket az aktuális fővizsga keretében megújítják, az 500 Viertelzugból 309 pedig nem csak kozmetikailag, hanem mélységében újul meg. Az utolsó ilyen típusú szerelvény 2004-es forgalomba állításakor a régi szerelvények kivonásával az átlagéletkor 55-ről hirtelen 6 évre csökkent. Azóta eltelt 15 év és a hivatalosan Taucherbrille (magyarul búvárszemüveg), kevésbé hivatalosan Kreissäge (körfűrész) becenevű járművek jobbára elhasználódtak.

Többek között a főtartókig szétbontják a motorkocsikat és minden elhasználódott beltéri elemet cserélnek, a járműszerkezeti hibákat szakszerűen kijavítják és megújult formában újra összeépítik őket. A legfontosabb változás az utasok számára, hogy a korábban a hagyományos bordóvörös-okker színezésű ajtók a jövőben fényes feketék lesznek és a szövetségi fővárosra szintén jellemző zöld szövetek és paravánfalak átadják a helyüket a DB-arculatos kéknek. Korábban sok problémát okoztak az ajtók, így nem csak a színük változik, hanem teljesen új konstrukciók és a 483/484 sorozattal megegyező védelmeket és figyelmeztető hangot kapnak. Az átalakításokat tervezetten 11 hét alatt tudják elvégezni saját munkaerővel a Schöneweide főműhelyben, ahol egyszerre 21 kocsival tudnak foglalkozni.

A régi beltér sokak számára ismerős lehet, amihez hozzájárult az egyéb Deutsche Bahn által üzemeltetett S-Bahn-hálózatokon használttól eltérő, egyedi beltér
(fotó: Oliver Lang / Deutsche Bahn AG)

Ez már a megújított beltér, ami egyezik a DB Regio többi járművével. Ugyan a járművek kizárólag a berlini hálózaton tudnak közlekedni, a 483/484 sorozat már ugyanilyen színekkel készült.

Kevésbé feltűnő, de hasznos változás, hogy az ajtók között ezentúl vízszintes kapaszkodók is lesznek. Az utasok épségére és vagyonára az új kamerarendszer vigyáz majd.

Az egyik megújult egység a 481 381/482 381 pályaszámú darab, a második a hamarosan elkészülő 481 078/482 078 lesz.

Egy teljesen szétbontott kocsiszekrény, ami szintén része a megújulási programnak

A vezetőtér is megújul, hogy az egyre inkább jellemző ZAT helyetti kameraképekkel segített ZAT-FM elemei is ergonómikusabb helyre kerülhessenek
(fotók: Jens Wiesner / S-Bahn Berlin GmbH)

A kigördítésen Susanne Henckel (VBB), Alexander Kaczmarek (DB AG), Regine Günther (Berlin közlekedési szenátora), Ines Jesse (Brandenburg közlekedési minisztériumának államtitkára) és Peter Buchner (S-Bahn Berlin ügyvezetője) koccintott.
(fotó: Alexander Daubitz / Deutsche Bahn AG)

Az utasok még 22-én délután megismerhették a megújult egységet, a 481 381/482 381 egy nem felújított Viertelzuggal együtt ingázott az S47-es vonalon. A program befejezését 2022-re prognosztizálták, eddigre már a mostani állapot szerint forgalomba állhatnak a 483 és 484 sorozatú egységek is, melyek többszörös átcsoportosítás eredményeként kiválthatják a 480-as és 485-ös sorozatot.

A megújult egységek legfontosabb változásait bemutató infografikán tanulmányozhatjuk az újdonságokat.
(grafika: Deutsche Bahn AG)

Jelenleg egy másik érdekes eseményre is készül a schöneweidei műhely: a köpenicki származású Romano ad majd koncertet október 26-án 20:15-ös kezdettel a felújított 481 078/482 078 és a 484 002 alkotta díszlet előtt. A koncertre úgy lehetett jegyet szerezni, hogy az állomásokra kihelyezett Romano-figurát hazavitte valaki, ezzel egy 7 napos jegyet is váltott a Berlin AB zónára, a fennmaradó jegyeket pedig kisorsolták a #nimmmitmich hashtaggel Faceboookra vagy Instagramra a figurával készített selfiet feltöltők között. Az utolsó jegyeket az Ostbahnhof ügyfélszolgálatán lehetett megszerezni 10 € ellenében. A koncertet az S-Bahn Berlin a Youtube-csatornáján közvetíti is.

A köpenicki rapper előadásában ismerhetjük meg a megújult szerelvényt
(videó: S-Bahn Berlin GmbH)


Adorján Péter

1 megjegyzés:

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.