2018. 06. 28.

Az új üdvöske ébredezik

„Felélesztette” a Siemens a Stadler Rail pankowi telephelyével közösen épített új berlini S-Bahn-motorvonat első példányát. A vonatok várhatóan 2021 elejétől szállíthatnak majd utasokat, feltéve persze, ha a hatósági engedélyeket is megszerzik.



Hivatalos formulával szólva „elkezdődött az üzembe helyezése” az első berlini gyorsvasúti motorvonatnak, amelyet a Stadler Rail és a Siemens közösen szállít a DB AG leánycégének, az S-Bahn Berlin GmbH-nak. A motorvonatok fél évvel ezelőtt megkezdett készre szerelése fejeződött be most, közölte a két gyártó és hamarosan kezdődnek a próbafutások. A 484-es sorozatú szerelvények első példányát a következő napok során állítják át a Stadler velteni telephelyére és megkezdi a vonat az onnantól a henngisdorfi állomás váltókörzetéig tartó, amúgy a Bombardier érdekeltségébe tartozó próbapályán a szükséges próbafutásokat.

Fontos emberek az új motorvonat első példánya előtt: (balról jobbra) Alexander Kaczmarek, a DB AG berlini területi megbízottja; Ulf Braker, a Stadler Pankow GmbH ügyvezetője; Jens-Holger Kirchner, Berlin városának közlekedésért felelős államtitkára; Michael Müller (SPD), Berlin kormányzó polgármestere; Susanne Henckel, a közlekedési szövetség, a VBB ügyvezetője; Müslüm Yakisan, a Siemens regionális és gyorsvasúti járműveket gyártó szekciójának vezetője és Peter Buchner, az S-Bahn Berlin GmbH igazgatóságának elnöke

A szakemberek ellenőrzik a technikai berendezések üzemképességét, az összeszerelés sikerességét és a különböző eszközök együttműködését. A különböző beállítások, tesztek után következhet a hatóság által előírt tartampróba, amelyet várhatóan legalább részben szintén a velteni pályán teljesít majd a vonat, itt nem zavarja a napi vonatközlekedést akkor sem, ha esetleg műszaki hiba miatt mozgásképtelen lesz a szerelvény.

Az új motorvonatok utastere. A nagyközönség csak 2021-től veheti igénybe, addig a beltér a szakembereké és a próbafutások résztvevőié
(fotók: Siemens AG)

Mint arról már korábban írtunk: a berlini városvezetés a 2008-2010-es „S-Bahn-válság” után döntött úgy, hogy tendert ír ki a hálózat üzemeltetésére, amelyet végül hosszú huza-vona után és eredményesen pályázó vetélytársak nélkül nyertr el a DB AG a Ringbahn és a csatlakozó délkeleti vonalak üzemeltetésének jogát 2020-tól fogva. A berlini városvezetés a motorvonatok megvásárlására közel 900 millió eurót fordít, a tender keretében ugyanis a városvezetés adja ki üzemeltetésre a járműveket az operátornak, a vonatok egy üzemeltetőváltás után is a berlini város tulajdonában maradnak. A város a Siemens és a Stadler Rail konzorciumától 85 darab négykocsis és 21 darab kétkocsis egységet rendelt, összesen 382 jármű gyártására kerül sor e szerződés értelmében a Stadler Rail pankowi gyárában. A vonatoknak a megállapodás szerint 2021. január 1-jétől kell az utasforgalomban megjelenniük.
A Siemens és a Stadler a tervek szerint az őszi InnoTrans szakkiállításon is bemutatja a járművet, így azt alaposan szemügyre vesszük majd mi is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.