2019. 10. 27.

Megsimogattuk a KISS-t

Tegnap Vácra, ma Monorra és Szolnokra hívta az érdeklődőket a MÁV-csoport, hogy megtekinthessék az utasok is a gyártó és az üzemeltető számára is új járműveket.





Az eredeti tervek szerint még október 6-án Monorra hívta a MÁV-csoport az utasokat, de néhány nappal az esemény előtt változást jelentettek be. Egy esemény helyett hármat tartottak: október 26-án 10 és 16 óra között Vác, október 27-én 9 és 12 óra között Monor, valamint 13 és 16 óra között Szolnok állomáson lehetett megtekinteni a 815 003 azonosítójú emeletes motorvonatot.

Vác állomásán néztük meg a járművet, ahova némileg korábban érkeztünk, de a ködös időjárástól kicsit megijedtünk. Ahogy gyűltek az emberek, úgy tisztult az idő is, a fél tizenegyes sajtótájékoztatón már ragyogó napsütés uralkodott.

Néhány hónapja még birodalmi rohamosztagoshoz hasonlította Homolya úr a KISS elejét

Biber Anett a MÁV-csoport szóvivője köszöntötte a megjelenteket

Érdeklődőből nem volt hiány, az 1-es vágány melletti peronon időnként nehezen lehetett mozogni

Alig egy éve még mosolyogtunk, az "Ez a MÁV már nem az a MÁV!" jelmondaton, de tényleg látszik a változás, ha az utasokkal és sajtóval való kapcsolatot vizsgáljuk. A cégvezetők egyre többször nem valamilyen elérhetetlen személyek, hanem akár az utasok között is feltűnő személyiségek képét mutatják.

Viszonylag laza módon, az utasok körében mondták el a gondolataikat a cégvezetők, miközben az infópultnál szórólapokat osztogattak

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a vasúti szolgáltatás megújítását és a pályaállapotok javítását emelte ki beszédében

Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy az új járművekkel szeretnék elérni a 94-95 százalékos menetrendszerűségi mutatót

Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a magyar ipar részvételéről mondott elismerő szavakat

Az eseményre a júliusban ünnepélyesen kigördített 815 001 helyett a 815 003 képviselte a típust, az 1-es egység a csehországi Velimben, a 2-es egység Németországban teljesíti a próbákat és méréseket, a 3-as egység pedig az itthoni környezetet szokja elektronikus szempontból. A májusban még kevésbé összeszedett 7-es számú egység is megérkezett Dunakeszire, összeszerelése és felélesztése még hátra van és a tervek szerint ugyanezen darab szolgál majd a járművezetők gyakorlatának megszerzésére is. A bemutatón megtudhattuk, hogy végleges engedélyekkel még nem rendelkezik a sorozat, a járművezérlő szoftver is a mérnökök számára is tartogatott meglepetéseket, de már bejárható volt a motorvonat teljes hossza.

Nyitott ajtók várták az utasokat, minden kocsi minden négyzetcentimétere megtapasztalható volt

Az eseményre egy fiktív S70-es járatot programoztak az utastájékoztató rendszerbe, bár az elsődleges felhasználási terület a zónázó vonatok (Z50 és Z70) lesznek

A két kép nem ugyanakkor és nem ugyanabban a kocsiban készült, de a felső szint jobban vonzotta a látogatókat

Nem csak a felnőttekre, a gyerekekre is gondoltak a szervezők: az elmaradhatatlan lufik mellett...

...kreatív foglalkozás keretében KISS-es kitűzőt készíthettek...

...és színezhettek a kisebbek

A kerekesszékkel vagy babakocsival utazók számára kijelölt többcélú tér a 5815 sorozatjelű kocsiban kapott helyet az akadálymentes mosdó mögött

Kerékpárból alapesetben 4×3 vihető be a 4815 sorozatjelű kocsik alsó szintjére

A Budapest felőli vezetőállás nyitva állt a látogatók előtt, megtekintéséhez 30-40 perces sort kellett végigállni
(fotók: Adorján Péter)

Amennyiben a Dunakeszi Járműjavító az egységek összeépítésével, a Csehországban és Németországban honos minősítő szervezetek pedig a kötelező tesztekkel és a MÁV-csoporton belül a típusismereti képzések továbbra is megfelelő ütemben haladnak, februárban már napi üzemben is láthatjuk majd az új motorvonatokat.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.