2020. 02. 14.

Hétvégi gyors – 2020. február 8-14.

A Bombardier felvásárlásán gondolkozik az Alstom és ETCS-t szállít a DB AG-nak. Sabine fát döntött a nosztalgiavillamosra. Digitális jegyvásárlási platformoját fejleszti a MÁV-csoport. Új metrók Észak-Angliába.


Fa dőlt a DÜWAG-ra


Sehnde-Wehmingen | Niedersachsen, Németország – A hét elején Európán átvonult Ciara/Sabine vihar nem múlt el nyomtalanul a Hannover melletti villamosmúzeumban sem. A viharos szél miatt kidőlt fák egyike pont rádőlt a wehmingeni villamosmúzeum, a Hannoversches Straßenbahn-Museum e.V. gyűjteményében található 2304-es pályaszámú DÜWAG GT6-os motorkocsira. A legendás járműtípus 1957-es gyártású képviselője a düsseldorfi Rheinbahn állományából került a gyűjtőkhöz 1995-ben és üzemképes járműként közlekedett a múzeum villamosvonalán. A villamos a jelenlegi hírek szerint javíthatatlanul megsérült. A kocsit tönkretevő, mintegy harminc méter magas fa egy felsővezetéktartó oszlopot is kidöntött, ennek következtében mintegy 200 méternyi felsővezeték szakadt le.


A kidőlt fákat még a vihar utáni napokban felaprították az egyesület tagja és segítőik. A károk felmérése ezután következhet csak.


A múzeumban a kocsikat, illetve azok egy részét hely hiányában a szabad ég alatt tárolják, emiatt fokozott veszélynek vannak kitéve a gyűjtemény darabjai. Amúgy a gyűjteményben található 1981 óta a budapesti Ferencz József Földalatti Villamosvasút 12-es számú motorkocsija is – sajnos üzemképtelen állapotban.


Előre a papírmentes vasút felé!


Budapest | Magyarország – Pénteken délelőtt tatott közös sajtótájékoztatót a MÁV-START és az Innovációs és Technológiai Minisztérium arról, hogy 2020. február 15-én szombaton elérhetővé válik az Apple termékeket használók számára is a MÁV applikációja, így ezentúl a legalább iOS 12-es rendszerverziót futtató eszközöket használók is vehetnek majd vasúti jegyet és bérletet az Android rendszert használók számára lassan 3 éve elérhető, teljesen digitális módon. Az elmúlt három hónapban már fél-fél millió jegyet vásároltak az appból, a regisztrált felhasználók száma pedig hamarosan a 300 ezret is meghaladja majd. Jelenleg az eladott utazási jogosultságok közel 40 százaléka önkiszolgáló csatornán kel el, de ezt 60 százalékra kívánják növelni, ami az ÖBB szintjét jelenti.
Jelenleg fejlesztés alatt áll a régi Elvira-eTicket integrációja a JÉ-be, így a jövőben a weboldalon és az applikáción keresztül is azonos módon vásárolhatunk majd jegyet és mindkét felületen láthatjuk is majd azokat. Február közepétől a H5-ös (szentendrei) hévvonalon vehetünk majd 30 napos digitális bérletet, immár minden népszerű platformon. Májustól várhatóan egyes nemzetközi útvonalakra is tudnak majd papírmentes jegyet biztosítani, illetve a DB-hez hasonlóan a városi jegyefajták integrációját is előkészítik. Bár a papírmentes jegyvásárlás bevezetése óta panaszok tömkelegét generálja, hogy a menetrendileg már elhaladt, de késő vonatra nincs lehetőség jegyet venni, amit júniusra terveznek megoldani.

A szolgáltató képviseletében dr. Kerékgyártó József, a megrendelő képviseletében Schanda Tamás államtitkár méltatta a digitális fejlesztéseket
(fotó: Adorján Péter)


Megveszi az Alstom a Bombardier-t?


Saint-Ouen | FranciaországNéhány éve még a Siemens-Alstom fúzió volt terítéken, ma már a franciák inkább más irányban gondolkodnak, egész konkrétan a Bombardier vasúti üzletágának teljes felvásárlásán. Iparági hírek szerint az üzlet az Alstomnak 7 milliárd eurójába kerülne, amivel viszont egyértelműen Európa legnagyobb vasúti járműgyártójává válhatna. Az ügy azonban nem ennyire egyszerű, hiszen az Alstom-Siemens egyesülést végül az Európai Bizottság versenyhatósága akadályozta meg mondván, hogy ezzel túl erős, már-már monopol helyzetbe kerülne a két cég együttese. Ez a kérdés természetesen jelen esetben is felmerül, de egyértelmű válasz még nincs, hiszen itt kevésbé a két cég egyesüléséről és inkább a Bombardier felvásárlásáról van szó. Az biztos, hogy egy ekkora ügylet semmiképp nem zajlik le két nap alatt, de az EU-s folyamatok sem fogják ezt felgyorsítani.

Hogy ez az egyesülés konkrétan mit jelentene a járműpiacon azt nehéz megjósolni, de könnyen elképzelhetőnek tartjuk, hogy ahogy azt gyakran az autógyárak felvásárlásakor láthatjuk, a modellkínálat jóval le fog egyszerűsödni. Nem valószínű, hogy szükség lesz a Bombardier Talent 3-ra és az Alstom Coradia családra párhuzamosan, hiszen ezek inkább egymás konkurensei lennének. Ugyanígy felmerülhet a kérdés például a városi vasúti járművekkel kapcsolatban, ahol azért a Bombardier a Flexity-vel dominánsabb, de az Alstom Citadis sem éppen sikeretlenül csengő név villamosos körökben.

Végül nem kizárólag a TWINDEXX viszi csődbe a Bombardier-t, de az SBB-nek sok-sok éves késéssel és rengeteg problémával szállított emeletes vonatok ügye biztos az elmúlt évek egyik legnagyobb port kavart fiaskója volt
(fotó:Berky Dénes)

A Bombardier ezzel egyre inkább eltűnni látszik a fekete felhők mögött, hiszen a repülős üzletágtól szépen lassan szinte teljesen megszabadultak, a CSeries sorozat mára teljesen Airbus A220 lett, míg a business repülőket gyártó ágazat a hírek szerint pedig a Cessnák gyártásáról ismert Textron tulajdonába kerülhet. Ha a vasúti üzletágát, a Bombardier Transportationt pedig az Alstom veszi meg, akkor nem sok marad a nagy múltú német-kanadai cégből.


Új ETCS-t kapnak az ICE 1-esek


Berlin | Németország – Tizenkilenc ICE 1-esre szállíthat a legújabb, Baseline 3-as előírásoknak megfelelő ETCS-t az Alstom. A Deutsche Bahn AG azokat a vonatokat modernizálja első körben, amelyeket még 2007-ben láttak el a svájci közlekedéshez szükséges ETCS-el – akkor még a svájci szövetségi kormányzat 34 millió frankos támogatásával.
A mostani szerződés szerinte ez a 19 szerelvény kap új berendezéseket és további 40 vonatra van opciója a DB-nek. Valószínűleg ezt be is váltják, mivel a VDE 8-as korridoron Nürnberg és Halle (Saale) között szükséges szintén az ETCS megléte. A szerződés 10+23 millió euró értékű és az ICE 1-esek honos telephelyén, Hamburg-Eidelstedtben végzik a szerelést.


Újabb metrókat szállít a Stadler


Newcastle upon Tyne | Egyesült Királyság – Bár január 28-án már eredményt hirdettek, de a szerződés hivatalos aláírására csak február 11-én kerülhetett sor. Az acéliparról híres brit városban üzemelő Tyne & Wear Metro hálózatra készít a Stadler 60 méter hosszú, ötkocsis vonatokat, melyek normálnyomtávúak és 1500 V= felsővezetékről üzemelnek. 2023 és 2024 során váltják majd ki a mostani, még az 1980-as megnyitásra vásárolt szerelvényeket. Ezen túlmenően 35 évnyi karbantartást is vásárolt az üzemeltető Nexus, amihez egy új üzemegységet épít a Stadler, így a végösszeg 700 millió font lesz.

Helyi után után Stadler gyártmányú szerelvények érkeznek a brit iparvárosba
(grafik: Stadler Rail)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.