2021. 01. 11.

Sikeres évzárás Keleten

Moszkva és kapcsolt részei befolyási zónája is folyamatosan fejlődik, hiszen európai ésszel néha felfoghatatlan méretekben és tömegekben kell gondolkodni arrafelé. A közlekedés háttéripara viszont mindenképpen profitál a folyamatos fejlődésből.





Még a '80-as években lett jogszabályilag betiltva mintegy 450 munkakörben a nők foglalkoztatása a Szovjetunióban, amit csak egy tavalyi módosítással csökkentettek idén január elsejétől 100-ra. A tiltott munkakörök közé tartozott többek között a teherautóvezető, a vasúti járművezető vagy a tengerész is. Emiatt még tavaly márciusban indított képzést a Московский метрополитен [Moszkvai Metróvállalat] 25 nőnek, akik közül 12-en sikeresen elvégezték a képzést és a 4-es számú Филёвская [Filevszkaja] vonalon már munkába is álltak. A „könnyítés” a Министерство транспорта Российской Федерации [Oroszországi Föderáció Közlekedési Minisztériuma] és a Министерство труда и социальной защиты Российской Федерации [Oroszországi Föderáció Munkaügyi és Szociális Biztonsági Minisztériuma] közötti megállapodásnak köszönhető, mert felismerték, hogy a mai technológiák kezelese nem okoz nagy fizikai vagy szellemi megterhelést a nőknek sem.

Az egyik első szolgálatba állt metróvezetőnő egy 81-765/766/767 «Москва» sorozatú vonat vezetőfülkéjében
(fotó: М. Денисова / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)


Amellett sem mehetünk el, hogy a 3 éve bemutatott 81-765/766/767 «Москва» vagy újabban «Москва-2019» sorozatú vonatok továbbfejlesztéseként tavaly szeptemberben elkészült és forgalomba állt a 81-775/776/777 «Москва-2020» típus is, amiből idén januárban már a 45. nyolckocsis szerelvényt szállította le a Метровагонмаш [Metrowagonmas] és újabb 44 szerelvény érkezik majd az 5-ös számú Кольцевая [Kolcevaja] vonalra decemberig. Az új típus 1600 mm széles ajtókkal, ugyanilyen szélességűre növelt ülőhelyek közötti járóközzel és az ülőfelületbe épített összesen 368 USB 3.0 csatlakozóval várja az utasokat. Természetesen a legkorszerűbb audio-vizuális utastájékoztató rendszer és a teljesen LED-alapú világítások mellett 15 %-kal halkabb is az elődjénél. A 2010 óta tartó megújítási program keretében 22,5-ről 15 évre sikerült csökkenteni a vonatok átlagéletkorát és a következő 3 évben összesen további 170 vonat beszerzésével 10 évre szeretnék ezt leszorítani, miközben a hálózaton közlekedő járművek 80 %-a korszerű lesz.

A 81-775/776/777 «Москва-2020» szerelvény dizájnja az előd irányvonalát követi
(fotók: Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

A járműbeszerzések mellett a hálózat hossza is folyamatosan növekszik, ez köszönhető a 2022-ben befejezni tervezett legújabb körmetrónak is. A Большая кольцевая линия vagy БКЛ [Bolsaja kolcevaja, avagy Nagy Gyűrű vonal], a 11-es számú vonal, amely idén a város nyugati oldalán kap majd 11 új állomást (Карамышевская, Мневники, Терехово, Кунцевская, Давыдково, Аминьевская, Мичуринский проспект, Проспект Вернадского, Новаторская, Калужская és Зюзино) és teljes kiépítésében 69 kilométer hosszú és 31 állomásos vonal lesz. A metróépítés arrafelé nem kampányszerű, hiszen a 15-ös Некрасовская [Nekraszovszkaja] nevű vonal március végén átadott hosszabbítása szilveszterkor egy újabb állomásközzel hosszabbodott. Ez a 3 állomás (Авиамоторная [Aviamotornaja], Лефортово [Lefortovo] és Электрозаводская [Elektrozavodszkaja]) lesz majd a 11-es vonal keleti oldalán, ha körbeér az építés.

Сергей Собянин [Szergej Szobjanin], Moszkva polgármestere az átadóünnepségen a hálózati térképre rajzolja be az új vonalszakaszt
Az Электрозаводская [Elektrozavodszkaja] állomás is szovjetesen hatalmas mind a föld felett, mind alatta
(fotók: М. Мишина / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

Emellett szintén 2020 végén vált teljessé a Московские центральные диаметры (МЦД) [Moszkvai Központi Átmérők (MCD) – egyfajta S-Bahn-hálózat] első két vonala, ahol immár 132 kilométeren 60 állomás áll az utasok rendelkezésére. A harmadik vonalat 2022 végén kívánják átadni, ami újabb 82 kilométerrel és 43 állomással bővíti majd a hálózatot. Folyamatban van továbbá a 4-es és 5-ös vonalak állomásainak át- és kiépítése 2024-es céldátummal is. A város hivatalos oldalán egyenesen a berlini S-Bahn, a párizsi RER és londoni Overground szerepel példaként a felszíni metrónak is nevezett vonalakkal kapcsolatban, hiszen itt csúcsidőben 5-6 percenként közlekedő közlekedési tengelyeket hoznak létre, ami már most évi 200 millió utazásra van méretezve. Az üzemidő 5:30 és 1:00 közötti, ami megegyezik a hagyományos metróvonalak üzemidejével. A vonalakról már kiszorultak a hagyományos motorvonatok, csak az ЭП2Д [EP2D], ЭС2Г «Ласточка» [ESz2G, Siemens Desiro RUS „Lasztocska”, fecske] és ЭГ2Тв «Иволга» [EG2Tv „Ivolga”, sárgarigó] típusok maradtak forgalomban. Ha bejönnek az előzetes számítások, akkor a metróhálózat forgalmának 10-20 százalékát is át tudja venni ez a hálózat, ami a köztudomásúan drága metróépítés szükségességét csökkentheti.

A Тверской вагоностроительный завод [Tveri Vagongyár] által gyártott ЭГ2Тв [EG2Tv] sorozatú Иволга 1.0 még erősen magán hordozza a prototípusok vonásait. Ebből a szériából 23 szerelvény készült egyenként 6 kocsival, de jelenleg is folyik a 11 kocsissá bővítésük és a járműfront cseréje.
(fotó: В. Новикова / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

Az Иволга 2.0 már sokkal fogyaszthatóbb formavilággal rendelkezik, de ezt a 15 hétkocsis szerelvényt is felbővítik 11 kocsira a folyamatosan növekvő utazási igények miatt
(fotó: Е. Самарина / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

Az állomások egységes előírások szerint, a legkorszerűbb formában épülnek meg vagy kerülnek felújításra. Minden felirat oroszul és angolul is szerepel, az egységes dizájn pedig megkönnyíti az utasok tájékozódását.

Mintha egy metróállomás lenne, de a Российские железные дороги (РЖД) [Oroszországi Vasutak, RZsD] üzemelteti őket

Tarifálisan is integrálták a vonalakat a városi rendszerbe, így a 2013 óta létező Тройка [Trojka] elektronikus bérletek, NFC-s bankkártyák vagy okostelefonos applikáció is használhatóak az utazáshoz
(fotók: В. Новикова / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

Az МЦД [MCD] hálózatának tervezett állapota, amit 2025 körül érnek majd el
(grafika: Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

Természetesen nem csak a gyors eljutást szolgáló hálózatok újulnak meg folyamatosan az orosz fővárosban, hanem az ezeket utasokkal ellátó villamos- és buszállomány is. 2020-ban fejeződött be a 2017 óta megrendelt 390 darab 71-931M «Витязь-М» [Vityaz-M] szállítása és forgalomba állítása, ezáltal a villamosok 78 %-a már korszerű. Még körülbelül 160 ČKD Tatra T3 közlekedik többé-kevésbé modernizált formában, ezeknek a kiváltása viszont nem húzható a végtelenségig.

Villamosból egyelőre minden új darab forgalomban van, de biztosan tartogat még megrendelést valamelyik gyárnak a jövő
(fotó: Денис Гришкин / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

Még augusztusban történt, hogy az utolsó hagyományos trolibuszokat kivonták a moszkvai utcákról, hogy a korszerűbb megoldásnak mondott elektromos autóbuszok vegyék át a helyüket. Tavaly még attól volt hangos a sajtó, hogy az első hidegebb napokon – ami ott nem túl szokatlan jelenség – a csodabuszok nagyobbik része a garázsokban maradt, mivel az elektronika nem engedte feléleszteni azokat. Azóta látványosan javult a helyzet, hiszen október elején már az 500. állt forgalomba. A szállítás folyamatos, idén 400 darabot kíván átvenni a Мосгортранс [Moszgortransz, Moszkva közlekedési cége]. Az azonos arculatú járművekből elsőre 200 ЛиАЗ-6274 [LiAZ-6274], majd 400 КамАЗ-6282 [Kamaz-6282] érkezett a város útjaira, utóbbiból érkezik majd még ugyanennyi. Villanybuszból pedig sok kell, mivel a tatárföldi gyár mindössze 80 kWh kapacitású LTO-akkumuláorokkal szereli a buszokat, így azok hatótávolsága meglehetősen korlátozott – az európai gyártók 200 kWh feletti akkucsomagokat kínálnak alapesetben.

Az 500. villanybusz egy hatalmas matricát is kapott az oldalára

Az utastérben USB-portok is vannak, ahogy ez szinte minden elektromos járműbe bekerül
(fotók: М. Мишин / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

A karácsonyi időszakban több jármű kapott fényfüzéreket kívülre és díszítést a beltérben
(fotók: М. Мишина / Moszkvai Önkormányzat Sajtószolgálata)

Adorján Péter, Gyorgyovics Krisztián

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.