2021. 04. 08.

Skót emeletesek nem csak a szigetlakóknak

Kiemelkedően sikeres hét áll Európa kevés emeletes buszokat is gyártó cégének legnagyobbika, az Alexander Dennis mögött. Hagyományos és alternatív hajtású járművekre is érkezett megrendelés a skót fővárosba.






Majdnem egy évtizede gyártották le az utolsó városi jellegű emeletes buszt Európa kontinentális részén, ahol annyira nagy hagyománya mégsem volt enneka meglehetősen furcsa műfajnak. Ugyan a Daimler-csoporthoz tartozó Setra néha eladott városibb kivitelű emeleteseket például Linz és Salzburg környékére, az igazán nagy tudás a mára már a Volkswagen-csoporthoz tartozó MAN irodáiban és archívumaiban található. A piacon ezáltal két komolyabb gyártó maradt: a londoni Boris-buszokról híres északír Wrightbus és az utóbbi években a kínai BYD-vel lepaktált skót Alexander Dennis.

A skót kormány még 2019-ben törvényben rögzítette, hogy 2045-re szeretné elérni az üvegházhatású gázok nettó nulla kibocsátását, ehhez pedig szinte számolatlanul nyújtanak támogatást többek között a közelekdési hálózatokat üzemeltető cégeknek. Tavaly augusztusban 120, idén márciusban további 40 millió fontra pályázhattak a koncesszionált cégek. Ezek a támogatások többnyire a technológiaváltás okozta többletköltségeket fedezik, de már ezzel is hatalmas segítséget nyújtanak. Idén novemberben az ENSZ klímaügyi tanácskozása Glasgow-ban lesz, addigra pedig minden lehetséges módon megpróbálják zöldíteni a tagországot.

Ennek az osztogatásnak az egyik nyertese az ismerősen csengő nevű Stagecoach, akik rögtön be is vásároltak buszokból. 22 darab 10,8 méter hosszú teljesen elektromos Enviro400 Aberdeen városi vonalaira kerül, 15 darab 10,9 méter hosszú Enviro200EV Kilmarnock, további 9 ugyanilyen típusú, de 11,6 méteres pedig Perth városában talál majd otthonra.

A midibusz hosszúságú Enviro 400-as egy érdekes jelenség, de a brit néplélek tartogat furcsaságokat

Említettük már Glasgow idei kiemelt szerepét, így ide is érkezik majd a First Group megrendelésére 2023 márciusáig a teljesen átalakuló hálózatra 91 darab 10,8 méter hosszú Enviro400EV és 35 darab 11,6 méter hosszú Enviro200EV. A városbann 2020 januárja óta közlekedik már két egyszintes elektromos busz, novemberig pedig további 22-t állítanak forgalomba.

Hátizsákos Enviro 200-asból is találunk már szinte mindenhol a szigetországban üzemelő darabokat

Még tavaly október közepén szállították le a német fővárosba az első két Enviro 500-ast, hogy azok prototípusként szolgálva gyűjtsék a tapasztalatokat. A 3550 és 3551 azonosítót kapott 13,8 méter hosszú és a városban található felüljárók miatt 4,06 méter magas „nagy sárgák” főleg a városnézésre is alkalmas 100-as és 200-as vonalakon teljesítették az elmúlt hónapokat, az üzemeltető és az utasok megelégedésére. Apróbb változtatások természetesen lesznek a 200 – azaz már csak 198 – darabos mennyiségen, mivel egyik-másik USB-port rossz helyen van és nem látható mindenhonnan jól az utastájékoztató monitor sem. Az eredeti szerződésben foglalt, opciókkal együtt összesen 430 busznyi mennyiségből így már csak 230 maradt, a fixen megrendelt darabok szállíására pedig 2022 végéig van lehetősége a gyártónak.

Folyamatosan fogynak a 2004 és 2010 között gyártott MAN A39-esek (BVG-s nevezéktanban DL04-DL09), a helyüket viszont már biztosan átveszik az Enviro500-asok

De nem csak nagy és jövőbemutató szerződéseket teljesítenek, hanem relatíve egyedi megrendeléseket is. Januárban kettő, tegnap pedig egy újabb hagyományos dízelmotoros Enviro200 állt forgalomba a Prentice of Haddington nevű családi vállalkozásnál, amely Edinburgh-től alig 18 mérföldre (körülbelül 30 kilométer, ha már 1968 óta nem sikerült áttérniük ott valami rendes mértékegységre) fekvő Haddington és környékén szolgáltat 7 vonalon. Ezek a 10,8 méter hosszú buszok abban különlegesek, hogy mind a 41 ülőhely rendelkezik biztonsági övvel, így iskolabusznak is használható. Ezen felül már-már elvárásnak számító USB-portok és WIFI is található bennük. A környezetvédelemről a SmartPack nevű rendszer gondoskodik, ami az üzemanyagtakarékosságot a start-stop-rendszer, az elektromos meghajtású hűtőventilátorok és a motor üzemállapotának függvényében kapcsolt generátort és légsűrítőt is magában foglalja, ezáltal nem csak a skót, hanem az országos Zemo Partnership alacsony kibocsátású előírásainak is megfelel.

Balról a régebbi, jobbról az új családtag
(fotók: Alexander Dennis)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.