2022. 01. 21.

Hétvégi gyors – 2022. január 15-21.

Amerikából jöttem, mesterségem címere: Talgo. Újabb német cég vesz Ebusco-t. Argentín megrendelést könyvelhet a TMH. Furcsa baleset történt Berlinben. Épül a D metró.


Egyelőre lesz InnoTrans


Berlin | Németország – Négy évnyi kihagyás után szinte biztosan megrendezik a vasúti ipar legnagyobb rendezvényét, a 13. InnoTrans-ot. A szervezők közlése szerint a 98%-át már kibérelték a 108 ezer m² felületet jelentő 42 csarnoknak. Szeptember 20. és 23. közöttre tervezett eseményen most a kiállítók 64%-a külföldi és 57 országot képviselnek. Először jelenik majd meg az International Monorail Association és a Hyperloop is. A megnyitón részt vesz majd több fontos európai cég vezérigazgatója is: Dr. Richard Lutz (DB), Peter Spuhler (Stadler Rail), Henri Poupart-Lafarge (Alstom), Michael Peter (Siemens).


Jön az időalapú jegy Budapesten


Budapest | Magyarország – A Budapesti Közlekedési Központ feltalálta a kanálban a mélyedést: hosszú évek ígérgetése után végre időalapú 60 30 és 120 90 perces jegyek jelenhetnek meg a magyar főváros tömegközlekedésében.
A meglehetősen álszent, „ha a Fővárosi Közgyűlés úgy dönt” üzenetű közleményükben (tegyük hozzá: meg fogják szavazni, hiszen a főpolgármester politikai közössége van többségben, így meglepő lenne az ellenkező döntés) abban „reménykednek”, hogy a városatyák lehetőséget teremtenek majd a valamilyen időszakra érvényes jegyek bevezetésére. Persze, hogy mennyi ideig érvényes, azt a megjelenésében is szedett-vedett közlemény sem teszi egyértelművé hamarjában: van szó 30 és 90, másutt pedig 60 és 120 perces időalapú jegyről, az csak később derül ki, hogy a díjtermék érvényességének nem a végét, hanem az elejét jelzi a perc: 30 vagy 90 percen belül lehet felszállni a járatokra második, harmadik, akárhanyadik alkalommal.
Az aggódóknak jelezzük: az időalapú jegyet nem kell lyukasztani majd – az csak az amúgy is nehezen kezelhető mivolta ellenére a jegykiadó automaták alternatívájának hitt mobil applikációkban lesz elérhető, így aki nem akar regisztrálni vagy éppen netán nincs is okostelefonja, az maradhat a vonaljegynél.
A mobilappos 30 perces, 60 percig utazásra jogosító jegy 530 forint, a 90 perces (120 perc utazási jogosultsággal) jegy pedig 750 forint és korlátlan átszállás mellett visszafelé utazásra is jogosít majd. A jegytípust a MÁV-HÉV városon belüli szakaszain, valamint a „kék” Volánbuszokon használhatjuk a BKK járatai mellett – sajnos az időalapú jegy nem lesz része a budapesti tarifaközösségnek, így vonatra nem szállhatunk vele és a „sárga” Volánbuszra sem jó.


Pörög a gördülő országút


Wörgl | Ausztria – Megbízható és jól tervezhető szolgáltatásként 10 éves távlatban is folyamatos növekedést jelentett a Rail Cargo Group, ami a Ro-La számait illeti. 2020-hoz képest 29%-os növekedést mértek, avagy 187 ezer kamiont szállítottak át biztonságosan a legfontosabb észak-déli irányban. A szinte órás ütemben ingázó Wörgl–Brenner/Brennero és napi 4 vonatpárral kiszolgált Wörgl–Trento irányok ebből 160 ezer járművet tudhatnak magukénak, a maradék a szintén napi 4 párral operáló Wels–Maribor viszonylat teljesítménye. Az adatok szerint a szolgáltatást igénybe vevők száma nagyobb mértékben növekszik, mint az utakon megjelenő forgalomnövekedés, így Tirol völgyei továbbra is csendesek maradhatnak.

Biztosan teljesen véletlen, hogy a legnagyobb magyar közúti szállítmányozó is használja a szolgáltatást és pont egy ilyen momentumot örökített meg az ÖBB fotósa


Különös baleset


Berlin | Németország – Nem szokványos baleset történt péntek este Berlin keleti belvárosában. Egy szabálytalan helyen utast cserélő taxi akadályozta a villamos forgalmát a Gontardstraßén, a két járművezető össze is szólalkozott, majd a villamosvezető nekiütközött a megforduló taxinak, melyet a megálló hosszában eltolt. A 33 éves taxisofőrt és az 57 éves villamosvezetőt is könnyebb sérülésekkel szállították kórházba, utóbbi ellen vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt nyomoznak. A forgalom csak röviddel éjfél előtt indulhatott meg a helyszínelés miatt, a rendőrség nem közölt adatokat arról, hogy voltak-e utasok a villamoson.


Újabb német kuncsaft


Lahr | Németország / Deurne | Hollandia – 10 Ebusco 2.2 buszt és tíz 100 kW teljesítményű telephelyi töltőt rendelt a SWEG, hogy korszerűsítse a 470 buszból álló flottáját. A döntésnél a minőség, a hatékonyság, az alacsony ár és üzemeltetési kötségek, valamint a hosszú garancia játszott kiemelt szerepet. A felhasználási területről egyelőre nem sokat lehet tudni, azon kívül, hogy Baden-Württemberg tartomány területe.

A svábok is a holland villanybuszra szavaztak
(grafikák: Ebusco)


Tram-train a határon túlra IS!


Szeged–Суботица [Szabadka] | Magyarország–Србија [Szerbia] – Három héttel, február 3-ra tolta el a NIF Zrt. a Szeged-Szabadka tram-train engedélyezési tervek elnevezésű pályázatának jelentkezési határidejét, ahogy ez a TED-hirdetményből és annak módosításából kiderül. Az új vonalról nem először hallani, a mintaprojektért felelős kormánybiztos már az első jármű hivatalos átadásakor említette. Tervezet szintjén átszállásmentes kapcsolatot szeretnének elérni az illetékesek Hódmezővásárhely–Szeged–Szabadka viszonylatban, de nem a nagyvasúti vonalon közlekedve. A tenderkiírás alapján Szeged, Indóház tér és Szeged-Rendező állomások között kell megtervezni 3,5 kilométer villamosvonalat, amelyből 1,8 km egyvágányú lesz, további 6 km meglévő villamosvonal átépítése (praktikusan a 4-es vonal) is a tervezési feladat része. A kiírás szerint 2 új, 8 megújuló megálló és 1 új hurokvégállomás lenne az eredménye az újabb tram-train-vonalnak. Természetesen a tervezőnek a kapcsolódó kiágazás, a közúti vasúti és nagyvasúti jelző- és biztosítóberendezések tervezése és a forgalmi szimuláció elvégzése is feladata a Röszkéig tartó vonalszakaszon.


Zöldül az előváros


Łódź | Lengyelország – Megállapodást kötött a vajdasági személyszállításért felelős Łódzką Koleją Aglomeracyjną és a vasúti áramellátásért felelős PKP Energetyka, miszerint idén január 1-től legalább 30%-ban megújuló forrásból származó vontatási energiát táplálnak a felsővezetékbe. Évente legalább 10%-kal növelik majd az arányt, így 2028-ra teljesen átállnak a zöld certifikátokkal rendelkező energiaszolgáltatásra. Az ŁKA ezzel a lépéssel első az országban, de az energiahatékonyság növelése érdekében a járművezetőket is képzik a gazdaságosabb vezetési stílusra, amivel akár 25%-os megtakarítást is elérhetnek.

Az ŁKA flottája önmagában is korszerű, hiszen 20 Stadler FLIRT 3 és 14 NEWAG Impuls II alkotja
(fotó: PKP Energetyka)


Lapostetős távolsági


Libchavy | Csehország – 603 millió cseh korona értékben várásolt be a BusLine a SOR új generációs regionális buszából, az ICN 12-esből. Az alacsony belépésű autóbuszok tetővonala egy síkban van, így már nincs meg a jellegzetes „púp” a második ajtó után. A 144 autóbusz jelentős része elsősorban a Pardubický Kraj területén, Ústí nad Orlicí, Litomyšl és Lanškroun könyékén közlkednek majd. Az autóbuszok sorozatgyártása 2022 közepén kezdődik majd.


Elektromos zöld kukac


Koningshooikt | Belgium / Malmö | Svédország – Növeli a duplacsuklós buszainak számát a Nobina Malmöben. 2014-ben vásároltak 15 CNG-hibridet, most pedig 21 elektromosat rendeltek 2022 közepi szállítással. Az Exqui.City 24-esek kábelesen lesznek tölthetőek a garázsban és skandinávia első ilyen méretű és hajtású darabjaiként szállítják majd az utasokat. A típusból korábban készült már dízel-hibrid, CNG-hibrid és troli verzió is több helyre, ahogy azt a belga gyártól szinte már el is várjuk.

A korábbiaktól eltérően ennek nem igazán lesz hangja
(fotó: Van Hool)


„a vízbül veszi ki a zokszigént”


Washington D.C. | USA – Az Illinois állambeli Champaign-Urbana Mass Transit District (MTD) vezetésével megalakult a Hydrogen Fuel Cell Bus Council (HFC Bus Council), amely a tüzelőanyagcellás meghajtás elterjedését kívánja elősegíteni, elsődlegesen a közösségi közlekedés területén. A tanácsnak tagjai számos szolgáltató (például Foothill Transit, IndyGo, The Rapid) mellett komponens- és járműgyártók (Ballard, NFI Group), de energiaszolgáltató (Trillium, Nel Hydrogen) és járműkereskedő (ENC) is.


Indul a belgrádi vasút építése


Magyarország – Február 1-jén indul a Budapest–Kelebia vasútvonal, ismertebb projektnevén a Budapest–Belgrád vasút magyarországi szakaszán az építkezés. A tervek szerint 2025-ig újul meg a hazai szakasz, a finanszírozást illetően azonban vannak kétes kérdések. Mindenesetre a politikai felhangokat félretéve: a 150-es menetrendi mezőszámú vonal felújítása ugyancsak időszerű, a 60-80 km/h-val járható pálya minden, csak nem korszerű.
Február 1-jétől a Délegyháza és Kelebia közötti szakaszon szűnik meg a vasúti közlekedés, itt pótlóbuszok és a Volánbusz járatai veszik át az utasokat. Egyetlen kivétel Kiskunhalas csomópontja, itt az építkezés idején is egyelőre szabad lesz az út Kiskunfélegyháza és Baja felé, sőt, bizonyos időszakokban még sűrítik is a vonatközlekedést.
A pótlási rendet ehelyütt nem is ismertetnénk annak bonyolultsága miatt, legyen elég annyi most, hogy a www.mav.hu/150 címen elérhető oldalon a MÁV-csoport minden fontos információt felsorolt a változások kapcsán. Azt még fontos megemlíteni, hogy már január 31-én bizonyos vonatok helyett is busszal kell majd utazni a másnaptól a forgalom elől elzárásra kerülő szakaszokon.

Háromszintű személyszállítási kínálat lép életbe a vonalon, ezért különösen fontos lesz az utastájékoztatás minősége
(grafika: MÁV-START)


Eközben Szerbiában...


Београд [Belgrád] | Србије [Szerbia] – A vasútvonal másik részén már a forgalomba helyezéshez szükséges mérő- és próbamenetek zajlanak, amiket február 4-ig végeznek el minden nap 7 és 17 óra között, hogy márciusban megindulhasson a forgalom a Београд [Belgrád]–Novi Sad [Újvidék] szakaszon, ahol jelenleg a БГ воз [BG voz, Belgrád elővárosi hálózata] sem közlekedik. Az akár 200 km/h-val is végzett teszteket a megmaradt két útátjáróban (Батајница [Batajnica] és Камендину [Kamendin] állomásokon) a rendőrség biztosítja majd, az Инфраструктура железнице Србије [Serbian Railways Infrastructure] vezetője, Ненад Станисављевић [Nenad Stanislajević] kifejezetten kéri, hogy gyalogosan ne menjen senki a vonal közelébe, de még az állomásokra se, mert az jelenleg tilos.


A Србија Воз [Srbija voz] újabb 18 négyrészes Stadler FLIRT motorvonatot kíván beszerezni, melyet az EBRD-től felvett hitelből finanszíroznak majd. Hivatalosan a Stadler Polska adta be az 112,32 millió eurós ajánlatot, amivel az Alstom és az STS trains (Hitachi, ex-AnsladoBreda) ajánlatát utasította maga mögé.


Amerikai Talgo Nigériának


Milwaukee, Wisconsin | USA – Hosszú történet végére kerülhet pont a minap aláírt szerződés értelmében az amerikai Talgo-vonatok sztorijában. A Wisconsin állambeli Milwaukee az otthona a spanyol cég amerikai gyárának és ennek az udvarán porosodnak jópár éve az eredetileg a Wisconsin állam által rendelt, de soha szolgálatba nem állított Talgo-vonatok. A nyolc, egyenként 14 kocsis szerelvényt még 2009-ben rendelte az állam demokrata kormányzója, Jim Doyle aláírásával 47,5 millió dollár értékben és eredetileg az Amtrak Chicago és Milwaukee közötti Hiawatha-járataira szánták a kínálat Madison és Minneapolis felé történő bővítése keretében. A vonatoknak 2011-től kellett volna szolgálatba állniuk, de a történet máshogy alakult, a projektet lefújták. A vonatok a Talgo nyakán maradtak, Wisconsin állam ennek ellenére 50 millió dollárt fizetett a vonatokért a Talgonak.
A vonatok tehát jó évtizede állak a gyárudvaron, de most végre sikerült vevőt találni rá: a Marina és Agbado közötti 37 kilométeres, normál nyomtávolságú vonalon állnak majd forgalomba Nigériában, a Lagos Metropolitan Area Transport Authority égisze alatt. A vonatok 2022 végétől Agbado és Oyingbo között járnak először a tervek szerint a normál nyomtávolságú pályán. A tervek szerint később a vasútvonal elérheti a lagosi Murtala Muhammed International Airportot is.


Hello, Franklin!


Mannheim | Németország – Mannheim évtizedeken keresztül jelentős mennyiségű amerikai katonának szolgált lakóhelyül, de egy évtizede minden közeli állomáshelyet összevontak Kaiserslauternbe, illetve a hadi tevékenységet a közeli Ramstein Air Base területére. Az így felszabadult területeket 2015-ben átadták a városoknak, azok pedig terveket dolgoztak ki a hasznosításra. Az egyik ilyen terület a korábbi Benjamin Franklin Village, ahova most 10 ezer lakosnak elegendő városrész épül, emiatt szükség van kötöttpályás kapcsolatra is. 2023 végére elkészül az 1,8 km hosszú vonal, amin három megállóhely épül Funari, Franklin Mitte és Sullivan néven, illetve akadálymentesítik a kiágazásnál lévő Bensheimer Straße megállót. A kiszolgálás egyelőre Mannheim-Käfertal RNV állomás és Sullivan hurokvégállomás között lesz lehetséges, amíg Käfertal kapacitásnövelése nem készül el, ahol át kell majd szállni a közlekedésbarát körökben híres 5-ös villamosra.

Az első kapavágáson részt vettek: Marcus Geithe, az MV Mannheimer Verkehr ügyvezetője; Achim Judt, MWSP-ügyvezető; Christian Specht, főpolgármester és közlekedési tanácsos; Elke Zimmer, Baden-Württemberg közlekedési minisztériumának államtitkára; Martin in der Beek, az rnv GmbH műszaki igazgatója; Andrea Böttger, az rnv GmbH projektvezetője
(fotó: rnv GmbH)


Spanyolul tanul a sárgarigó


Buenos Aires | Argentína / Moszkva | Oroszország – Argentína közlekedési minisztere, Alexis Guerrera döntése értelmében az orosz Трансмашхолдинг [Transmashholding] szállíthatja az állami tulajdonú SOFSE számára azt a 70 nyolckocsis motorvonatot, melyeket a főváros körül kívánnak üzembe állítani az egzotikus 1676 mm nyomtávú hálózaton. Az egységek gyártása a Тверской вагоностроительный завод [Tveri vagongyár] feladata lesz, a szállításra 4 év áll rendelkezésre 2024 és 2028 között. A Moszkvában már ismert Иволга [Ivolga, sárgarigó] nevű motorvonatok ezen verziója 25 kV 50  Hz~ áramnemű és 120 km/h végsebességű lesz, a gyártó szerint akár 2000 utas is elfér majd rajtuk. A beszerzést orosz forrású hitelből kívánja finanszírozni a dél-amerikai állam, a rendelés összértéke 864 millió USD.


Sínen a DAK


Berlin | Németország – Elindult év végéig tartó tesztkörútjára a DAK-próbavonat. A csavarkapcsot leváltani hivatott megoldással felszerelt kocsikat tartalmazó szerelvény első körben a Németország-Ausztria-Svájc hároszögben mozog majd, de további európai országokat is célba vehet, ahova normál nyomtávon el lehet jutni. Az eseményen prominensként részt vevő Dr. Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter, Dr. Daniela Gerd tom Markotten digitalizációs vezető és Dr. Sigrid Nikutta DB Cargo vezérigazgató is utalt rá, hogy 70 év után megoldást talált az ipar a teherkocsik gyorsabb rendezésére és nagyobb sebességű közlekedtetésére. Érdekes adat, hogy a DB Cargo munkatársai évente 70 ezerszer emelik meg a 20 kg súlyú csavarkapcsot, ráadásul erre a munkára egyre kevesebb a jelentkező.

Balról jobbra: Dr. Jörg Wojahn, az Európai Biottság németországi képviseletének vezetője; Dr. Sigrid Nikutta, a DB&nbap;Cargo vezérigazgatója; Dr. Volker Wissing, szövetségi közlekedési miszter; Dr. Daniela Gerd tom Markotten, A DB AG digitalizációért felelős igazgatója
(fotó: Oliver Lang / DB AG)


Készülnek az új Párducok


Plzeň | Csehország – Hamarosan forgalomba állhatnak a legújabb RegioPanter motorvonatok Dél-Csehországban, ahogy az eheti minőségellenőrzési célzatú gyárlátogatás után nyilatkozott a ČD. A közlemény egyenesen azzal a felütéssel kezd, hogy az EuroCity vonatok kényelmét hozza majd el a České Budějovice–Strakonice, České Budějovice–Písek, České Budějovice–Veselí nad Lužnicí–Jindřichův Hradec, České Budějovice–Veselí nad Lužnicí–Tábor vonalakra az új jármű, bár ez a szolgáltatás minőségére igaz is lehet. Az 53 méter hosszú egységek akár 160 km/h-val is közlekedhetnek majd 140 utast első és másodosztályon szállítva, ahol hagyományos és USB-csatlakozók, díjmentes WiFi is várja majd az utasokat a klimatizált térben. Szinte már ki sem kell emelni, hogy akusztikus és audiovizuális utastájékoztatás is kerül a szerelvényekbe, amelyek akadálymentes kialakításúak lesznek és Braille-írással is feliratoznak az erre rászorulók számára. A biztonságról a legújabb szabványoknak megfelelő ütközésvédelem és ETCS gondoskodik majd.

Egészen összerakottnak tűnik a fotózott egység utastere
(fotó: České dráhy)


Húzzák a drótot


Graz | Ausztria – Stájerország fontos szolgáltatója, a Graz-Köflacher-Bahn a tartományi vezetés segítségével villamosítja az összes vonalát 2028-ra. Ehhez 234 millió eurót fordítanak a fejlesztésre, amit 2025 és 2033 között költenek el az infrastruktúrára és az új járművekre. A mai S6-os a 2025/2026-os menetrendtől Wettmannstättenig csúcsidőben 30, Wiesig egész nap 60 perces ütemben közlekedik majd. A 2028/2029-es menetrendtől az S7 Köflachig csúcsban 30, azon kívül 60 percenként közlekedik majd, az S61 és az S71 pedig ezt sűríti majd Lieboch és Seiersberg felől 15 percre. 2025-től napi 7.000-rel több, 2028-tól újabb 4.000 újabb utast várnak, ami a mai forgalom duplája.


Temsa Avenue Electron Škoda 36BB E'City


Prága | Csehország – A trolifejlesztés mellett a 12 méteres villanybuszok is megjelennek Prága utcáin. Bár próbaüzemben több típus is jár már a cseh fővárosban, ám sokáig az egyetlen képviselő a SOR EBN 11.1 típusú elektromos busza volt, amely 2021 végén leállításra került. A Škoda saját logó alatt értékesíett elektromos buszai először a DPP állományában jelennek meg. Az E'City név nem teljesen ismeretlen, korábban Zlínbe került már ezzel a névvel jármű, bár az ottani 34BB E'City Heuliez karosszériára épül. A Prágába kerülő Škoda 36BB E'City sem teljesen a cseh cég önálló műve, a váz és a karosszéria a Temsa gyárából érkezik. Az első három jármű elsősorban a 213-as vonalon fog közlekedni, később a 109-es és a 154-es vonalakon várható még a megjelenésük.

Egyelőre az egyetlen Škoda 36BB E'City amely rendszámot is kapott, Želivského metróállomásnál
(fotó: Škoda Transportation)


Főpályaudvari villamos Prágában


Prága | Csehország – Hamarosan elkészül a prágai főpályaudvar előtti park mellett a villamosvégállomás. A Opletalova utcában korábban közlekedett már villamos, figyelmes szemlélődők az elveszett vágányokat hosszú évekig nézhették. A feltámadásra most annak kapcsán kerül sor, hogy harmaosan megkezdődik a C metróvonal Florenc állomásának felújítása és az „állomáspótló” villamosok erről az új végállomásról fognak indulni. A Bolzanova utca kereszteződésétől csak nem egészen 100 méter hosszban került új vágány kiépítésre, melynek oka lehet, hogy a Vencel térre történő átvezetés útvonaláról még nincs végső megállapodás.



Akkumulátoros motorvonatot tesztel a DB


Baden-Württemberg, Bajorország | Németország – Három és fél év után megszerezte az engedélyét az akkumulátoros önjárással rendelkező egyetlen Talent 3-as, amiből több nem is készül majd a Bombardier csődje felvásárlása miatt. Az Alstom a jövőben a Coradia családban kívánja hasznosítani a tapasztalatokat, viszont az eddigi egyetlen megrendelőjük a VMS. Tapasztalatszerzésre pedig kiváló partner lesz a DB Regio, akik jeleleg 450 villamosítatlan vonalon szolgáltatnak és hamarosan a Desiro-k és első generációs LINT-ek élettartama is lejár. Hétfőtől hétköznaponként a Stuttgart–Horb, február 5-től hétvégenként a Pleinfeld–Gunzenhausen vonalon közlekedik majd, a tesztüzem vége május eleje. Előbbi vonalon a menet közbeni töltést, utóbbi vonalon a hatótávot lehet tesztelni.

A 8442 100 pályaszámú Talent 3 egyke marad
(fotó: Lars Sänger / Alstom)

Az első fél kilométer


Prága | Csehország – Két évnyi geológiai kutatómunka eredményét mutatta be a héten a prágai városvezetés a jövőbeli D metróvonalhoz kapcsolódóan. Négy helyszínen ástak le a szakemberek akár 30 méteres mélységbe is, hogy tapasztalatokat gyűjthessenek Prága 4. kerületének alapjaival kapcsolatban. A feltevések beigazolódtak, viszonylag nehéz munka lesz az alagút kialakítása, ugyanis főleg agyagos, kevésbé teherbíró – több helyen akár kézzel is morzsolható – kőzetet találtak. Az elmúlt 3 évben folytatott feltárások eredményeként 3.383 teherautónyi, avagy 55.415 m³ földet és 76 ezer m³ talajvizet távolítottak el. Utóbbi helyét 18 ezer m³ betonnal helyettesítették, ahol épületsüllyedés miatt erre szükség volt, illetve elkészült az első 500 méternyi alagút is a következő évtized legnagyobb beruházásából. A leendő Pankrác és Olbrachtova állomások közötti távolságnak ez mindössze a tizede, de már 2 milliárd koronánál járnak a költségek.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.