2022. 02. 01.

Akkumulátoros tolatómozdonyokat vesz a UP

Észak-Amerika legnagyobb emissziómentes mozdony-megrendelését tudhatja magáénak a második legnagyobb Class I vasút, a Union Pacific.






Az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb hálózattal rendelkező vasútvállalata, a Union Pacific az emissziómentes jövőbe fektet 100 millió dollárt, hogy a piacon elérhető mindkét akkumulátoros mozdonytípusból vásároljon 10 darabot. A Wabtec és a Progress Rail természetesen örömét fejezte ki a rendelésekkel kapcsolatban, hiszen mindkettőnek az első szerződése, ahol nem csak bérlésről állapodtak meg.

Lance Fritz, a UP elnöke a tavaly elfogadott emissziócsökkentési vállalati startégia első eredményének nevezte a beszerzést, ami nem csak a vasútvállalatnak, hanem a gyártóknak is előnyös. Az elképzelések szerint 2050-re nettó emissziómentessé válik a hatalmas cég, köztes lépcsőként 2030-ra 26%-kal szeretnék csökkenteni a kibocsátást.

A vállalat jellegzetes színében gyártják majd a mozdonyokat
(grafika: UP)

A Progress Rail neve nem feltétlenül mond bármit is, pedig a Caterpillar alá tartozó cég az Electro-Motive Diesel (korábban General Motors Electro-Motive Division) néven ismerősebb lehet. A Joule nevű hattengelyes mozdonyuk 2.140 kW teljesítményű, az energiát egy 1.800 kWh kapacitású akkumulátorból nyeri. A 118 tonnás mozdonyt a hat 400 kW teljesítményű motorja által kifejtett 493 kN indító vonóerő gyorsítja akár 49 mph [78 km/h] sebességig, a megálláshoz első sorban a 2 MW és 300 kN teljesítményű, regeneratív féket és a hagyományos levegős féket használhatja a mozdonyvezető.

A munka SI-mértékegysége után elnevezett modell
(fotó: Progress Rail)

A Wabtec Corporation FLXdrive nevű terméke némileg másabb, ez 4400 LE [3.280 kW] teljesítményre képes a 2.500 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal. 195 tonnás súlyát szintén 6 tengely hordja, de csak 4 hajtott, maximális sebessége 75 mph [120 km/h]. Természetesen ez a modell is képes a rekuperációs fékezésre, bár adatokat nem találni róla.

Az elöl álló gép a környezetbarát verzió
(fotó: Wabtec Corporation)

A mozdonyokat állami és szövetségi támogatások felhasználásával finanszírozzák, így a többletköltségeket többé-kevésbé sikerül kiiktatni. A töltésről a rendezőpályaudvarok (Kalifornia és Nebraska államban) fűtőházaiban kialakítandó kábeles töltőállomások gondoskodnak majd, de a várakozások szerint egy 8 órás műszakot kibírnak majd töltés nélkül. A szállítás 2023-ban kezdődik és egy év alatt befejeződik.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.