2023. 06. 23.

Hétvégi gyors – 2023. június 17–23.

Új vezetőt kapott az MMKM. Búcsúzhatnak a klasszikus cseh típusok. Szovjetizált FLIRT-ök épülhetek. Újra sztrájkolhat a nmet vasút? Nyújtózik az új milánói villamos.


Új múzeumvezér


Budapest | Magyarország – Öt évre új főigazgatót nevezett ki a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum élére Lázár János, az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője. A főigazgatói feladatokat Schneller Domonkos láthatja el, aki korábban többek között a miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős helyettes államtitkára is volt. Schneller erdeményei szerint a ciklusa végére már a múzeumot a volt Északi Járműjavító területén építendő új épületbe tudja költöztetni. A főigazgató első időszaki kiállítása a volt dízelcsarnokban most nyílik majd és elsősorban a kerékpáros közlekedés történetére fókuszál. Reméljük, hogy Schneller munkája valóban beérhet hamarosan és végre méltó helyet kaphat a Városligetből kiebrudalt és azóta is hányatott sorsú közgyűjtemény. Halkan jegyezzük meg, hogy a múzeum honlapján az angol nyelvű felületen azonban még mindig Vitézy Dávid a múzeum vezetője...



Sztrájk lesz?


Berlin | Németország – Nem fogadta el a német EVG a Deutsche Bahn AG ajánlatát a bértárgyalásokon. A vasúttársaság egyszerűen „hihetetlen” jelzővel illette az érdekvédők lépését, ugyanis az ajánlatuk szerint egyszeri 2850 eurós inflációs pótlékot, jelentős béremelést és plusz 7,5%-os emelést kínált a műhelyi és a forgalmi személyzetnek. Az EVG azonban elutasította az ajánlatot, ami a 27 hónapra szóló bérmegállapodásban szerepelt. Az EVG most a tagságának véleményét méri fel szavazás keretében: akár határozatlan idejű munkabeszüntetéssel is kikényszerítenék a követeléseik teljesítését. Az EVG szerint a bérmegállapodás hatálya túlságosan hosszú, a béremelés mértéke (átlagosan kétszer 200 euró) túl kevés és túl későn, 2023 decemberében kerülne sor erre.
Korábban a GdL-el sikerült megállapodnia a DB-nek, bár az elmúlt évek során pont a GdL volt a sztrájkra hajlamosabb érdekvédelmi szervezet.


Eredeti útvonal


Brno–Kolín | Csehország – Bő két év után ismét eredeti útvonalon közlekedhetnek (többek között) a Metropolitan EC-k Csehországon belül. Brno után már nem Tišnov, Havlíčkův Brod és Kutná Hora érintésével érik majd el a cseh fővárost a vonatok, hanem Česká Třebová és Pardubice érintésével. A legdélebbi szakaszon Brno és Blansko között a pálya teljes átépítésére került sor. Ez a szakasz a leginkább ívekkel tűzdelt és a legnagyobb forgalom is itt található a vágányzár alatt álló pályarészen. Ezen felül a Březová nad Svitavou–Svitavy közötti szakasz épült át ugyanilyen mértékben (szintén az ívek miatt), a többi szakaszon csak a pálya időszakos karbantartására, valamint az alagutak szigetelésének felülvizsgálatára és a töltések megerősítésére került sor. Ezzel a lépéssel a vonatok menetideje 2 óra 59 percről 2 óra 33 percre csökken Brno és Prága között, de további rövidülésekre a jövő menetrendi évben lehet számítani: az előzetes tervek a Prága felé tartó Metropolitan EC-k esetén 8 perccel hamarabbi indulást tartalmaznak – igaz, a prágai érkezés maradt az eredeti. Ami a megállási rendet illeti, visszatér a régi figura: a Budapestről induló Metropolitan EC-k többsége Brno és Prága között Pardubice és Kolín állomásokon állnak meg, a Vindobona névre hallgató railjet vonatok pedig Česká Třebová és Pardubice állomásokon.


Szélesen és alternatívan


Vilnius | Litvánia – Alig egy hete jelentette be a Stadler, hogy 2500-nál is több FLIRT-ön is túl vannak, ezen a héten pedig egy mindenképpen érdekes vásárlót sikerült meggyőzni a kiemelkedően sikeres termékről. Az LTG Link, a litván állami személyszállító társaság 15 egységet rendelt meg, de további 39 darabra is opcióval rendelkeznek. Az első adagban 9 Intercity kilakítású és 6 akkumulátoros elővárosi darabot rendelt: előbbi ötmodulos, 93 méter hosszú és 16+200 ülőhelyes lesz, amiben akár 30 kerékpárt is szállíthatnak; utóbbiak a hajtásegység mellett hárommodulosak lesznek 65 méteres hosszal, 128 ülő utasnak és akár 30 drótszamárnak elegendő hellyel. A regionális verzióban automatából, az IC-verzióban bisztróból vásárolhatunk majd enni- és innivalót. Természetesen az akadálymentességi elvárásoknak is megfelelnek majd. Az opciós darabok 13 felsővezetékes IC, 15 darab 100 km hatótávú regionális akkumulátoros és 11 darab 70 km hatótávú IC akkumulátoros motorvonatra szólnak.

Észtország után a Baltikum újabb országában is megjelennek a svájci cég motorvonatai
(grafika: Stadler)


Újabb kocka Škoda troli búcsú


Ústí nad Labem | Csehország – Lehívta az összes opciós trolibuszt a legutóbbi tenderéből a DPmÚL, ezzel összesen 33 darab két tengelyén is hajtott Škoda 27Tr érkezik majd a városba. A Škoda Group-nak összesen 400 napja van a leszállításra, így 2023-at még valószínűleg kihúzza a 16 darab Škoda 15Tr, azonban utána az egyetlen maradék Škoda 22Tr-rel együtt kivonják őket a forgalomból. Az Irisbus karosszériás Škoda 25Tr-ek sorsa egyelőre bizonytalan, különösen azon kocsiké, amelyeket még Brnoból vásárolt a vállalat, az új trolik tenderének elhúzódása miatt.


Sárga-fehér villamosok, de nem Budapestnek


Milánó | Olaszország – Keretszerződést kötött a Stadlerrel a milánói ATM 50 villamos szállításáról. A 25 közepes és 25 agy kapacitású darabot a TRAMLINK platformra építi majd a spanyol gyár. Már 2019-ben is kötöttek a felek keretszerződést 80 járműről, melyből 60-at már lehívtak, az első pedig már próbafutásokat végez. Az új megállapodásban a kisebbik típus egészen hasonló a korábbihoz, a hosszabb típus – melyből rögtön 14-et kértek is – 35 méteres hosszával már 3 helyett 5 modulos lesz és az esetleges balesetre figyelmeztető rendszert is kap. A finanszírozást az RRF-en keresztül kapott támogatásokból is fedezik.

Milánó villamosainak új arculata ilyen lesz
(grafika: Stadler)


Távozó T6-osok


Ostrava | Csehország – Előbb-utóbb minden véget ér, így a T6A5 típusú villamosok üzeme is Ostravában. Pozsony és Kassa után az egykori Csehszlovákia területén harmadikként, a mai Csehországban pedig elsőként álltak forgalomba a típus tagjai Ostravában 1994-ben. Az egykori flotta 38 példányból állt és időközben több, kisebb korszerűsítésen esett át, például az utastájékoztató rendszert illetően. Az első selejtekre 2019-ig kellett „várni” (1131 és 1135 pályaszámú kocsik). A sorozat sírját a 2021-től érkező Škoda 39T típusú villamosok ásták, melyből már 35 darab találató Ostravában. A típus búcsúja 2023. június 29-én lesz, ahol a reggeli és a csúcsidőben lesz néhány indulásuk, majd este a rusztikus megjelenésű Nádraží Vítkovice hurokban lesz hosszabb fotózásra lehetőség.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.