2023. 09. 08.

Hétvégi gyors – 2023. szeptember 3–8.

Asztaldísz Wuppertalból. Trolifejlesztés Jihlavában. A német példa ragadósnak látszik. Olasz belpiacos villamosok mutatkoznak be.


Országbérlet a franciáknál is


Franciaország – 2024 nyarán várhatóan a francia utasok is használhatják a Németországban idén bevezetett országbérlethez hasonló jegyfélét. A tervek szerint a regionális járatokra érvényes bérlet itt is 49 euróba kerül majd és Macron elnök szerint illeszkedik a belföldi légijáratok korlátozását célzó folyamatba. A TGV-kre nem, de az elképzelések szerint akár a városi közlekedésre is érvényes lesz majd a jegy, erről azonban még tárgyalni kell.


Növekedhet a harzi kisvasút


Braunlage | Németország – Vasútvonal épülhet újra a Harz-hegységben, amennyiben a megvalósíthatósági tanulmány is alátámasztja majd ezt a törekvést. Konkrétan az 1963-ban bezárt és mára szinte nyomtalanul eltűnt Walkenried–Braunlage és a Brunnenbachsmühle–Tanne vonalak egy részét kívánja újjáépíteni Braunlage önkormányzata, amivel a minden évben többször elpforduló közlekedési káoszt kívánják rendezni. A tervek szerint a Braunlage és Sorge közötti szakasz épülne újjá, így Wernigerode és Nordhausen felé adódna közvetlen kapcsolat, a Brocken pedig átszállással lenne elérhető. 2010-ben már készült egy hasonló tanulmány, de akkor a költségekre hivatkozva nem folytatódott a tervezés. Annyi szinte biztosnak látszik, hogy a Wurmberg síközponthoz közel lenne a végállomás, a vonal érintené Braunlage központját is és legalább elméleti szinten képes lenne a védett környezetet tehermentesíteni az autóforgalomtól. Amennyiben még idén odaítélik a tanulmányírást, az jövőre készülhet el, a megvalósítás pedig a 2030-as évek elejére zárulhat le.


Hisznek a trolibuszban


Jihlava | Csehország – Szinte még be sem járatódott a legutóbbi fejlesztés Jihlavában, máris újabb trolivonalak kerültek a tervlapokra. A város déli részén tervezik újabb vonalak kiépítését hagyományos formában, ahol belső égésű motoros buszokat váltanának ki velük. A fő csapásirány a Žižkova utca lenne, de leágazásoat is terveznek a lakóterületek kiszolgálására. Az U Cvičiště utcánál egy új alállomás is épülne, így a tervek szerint akár akkumulátoros buszok töltésére is haszálhatnák a hálózatot. A környezeti hatástanulmány már folyamatban van, az építkezésre a követekző néhány évben számíthatunk.


Függővasút kicsiben


Wuppertal | Németország – Újabb termékkel kedveskedik a wuppertali függővasút szerelmeseinek a város: nagyjából egy A4-es lapnyi felületet foglaló méretben lehet megvásárolni az ikonikus közlekedési eszközt. A 45 euróért kapható dobozban a szükséges mennyiségű építőkocka lakik, amiből a Vohwinkel kerületben található egységet tudjuk megépíteni.



A figyelmetlenség ára


Frankfurt am Main | Németország – Még július 22-én éjjel ütközött neki egy teherautó rakománya (egy exkavátor gémje) a B43 jelű főút, a Mörfelder Landstraße feletti vasúti hídszerkezeteknek és kellett emiatt augusztus 7-ig szinte az összes kelet-nyugati távolsági vonat esetén késésekkel számolni. A térképre ránézve nem is gondoljuk, hogy egy fontos kapcsolat lehet az út feletti három vágány, de csak ezen az útvonalon lehetséges elkerülni a kapacitáshiányos főpályaudvar meglátogatását. Az első vizsgálatok megállapították, hogy több helyen átszakadt a lemezelés, emiatt megtiltották a javítás idejére a vonatközlekedést. Augusztus elejére kiderült, hogy miként lehet helyreállítani a szerkezetek teherbírását, eddigre a Mannheim felé közlekedő vonatokat Heidelberg felé terelték és Frankfurt Süd lett a helyettesítő állomás, ahonnan a VGF járataival lehetett utazni további menetdíj fizetése nélkül. A repülőtérre mindenképpen betérő – jellemzően Lufthansa járatszámot is viselő ICE-k – távolsági járatok kényszerűségből bementek a főpályaudvarra és ott peron mellett irányt váltva folytatták útjukat, viszont összességében rövidebb útvonalon. A legkevésbé rongálódott hídtest javításához összesen 180 tonnányi betonelem megfelelő pozícióba rakodásával kezdték, amivel feszültségmentesítették a felszerkezetet, majd az előre legyártott három centiméter vastag acéllemezeket összesen 100-nál is több csavarral rögzítették. A folyamat nem áll meg, a várakozások szerint legalább még egy hónapig nem tudják visszaadni a forgalomnak a másik két vágányt, emiatt az RB58 és RB59 jelzésű vonatok végállomása ideiglenesen Frankfurt Süd lett.



Csehszlovák káderforgó


Pozsony | Szlovákia – Három másik jelentkező mellett a České dráhy korábbi vezérigazgatója, Václav Nebeský is pályázik a ŽSR, a szlovák infrastruktúra-kezelő élére. A cseh vasút élén 2019 szeptembere és 2020 novembere között tevékenykedő úriember nem volt mindenki kedvence, annak ellenére, hogy korábban forgalmi szolgálattevő is volt. A kritikák zöme szerint a BSc-diplomája kevés egy ilyen komplex cégcsoport vezetéséhez, illetve a felesége az EU-támogatások elosztásáért felelős osztály vezetője volt a regionális fejlesztések minisztériumában. Távozása után a Vysoká škola logistiky [Logisztikai Főiskola] nevű magánintézményben szerzett mérnöki végzettséget, majd a szlovák közlekedési minisztériumban lett államtitkár Jaroslav Kmeť alatt.


Forgalomban az újdonságok


Torino | Olaszország – Forgalomba áll hétfőn a 30 új, a Hitachi által szállított villamos az észak-olasz iparvárosban. A teljes megrendelt mennyiség 70 darab, a maradékot jövő év végéig szállítják. Viszonylag szokatlan, hogy másfél év telt el az első kiszállítás és az utasforgalmi üzem között. Az első vonalak a 3-as, 9-es és 10-es lesznek, jövőre pedig a 4-es is bekerül a repertoárba. Viszonylag kicsinek számít a 28 méteres hosszával, de ebbe állítólag 218 utas fér be.


Hétfőtől már utasként is kipróbálhatjuk
(fotó: Hitachi Rail / GTT)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.