2024. 04. 13.

Hétvégi gyors – 2024. április 7–13.

Egyszerűbb jegyváltás Dániában. Frissített EU-mozdony Ausztriában. Sopronban mozdonyra is szerződtek. Csavargatják az árakat Németországban. Keskeny nyomtávú motorvonat a LEB-nek. Hannover is beszáll az ICE-karbantartásba.


Mozdonyt vett a Repcevasút


Sopron | Magyarország – Tovább növeli a GYSEV-csoport az önállóságát egy újabb mozdony vásárlásával. Az április 11-én megkötött szerződés alapján egy A17-es konfigurációjú (DE-AT-PL-CZ-SK-HU-RO-SI-HR) Siemens Vectron MS érkezik hamarosan az osztrák teherszállító üzemág, a Raaberbahn Cargo flottájába. A szűkszavú közlemény alapján nem lehet megmondani, hogy magyar, osztrák vagy német bejegyzésbe kerül-e a mozdony.

A cégcsoportnál 11 saját mellett 7 bérelt Vectron is dolgozik jelenleg
(fotó: GYSEV Cargo)


Északon is terjeszkednek


Bern/Koppenhága | Svájc/Dánia – Újabb országos rendszert tudhat magáénak a svájci FAIRTIQ és ezúttal egy alapvetően fizikai utazási kártyával működő rendszert állítottak át digitális formátumra. A már korában is CICO rendszerben működő dán Rejsekort nevű rendszernek ugyan létezett applikációja, de viszonylag sokszor kellett hozzányúlni. Az aktuális verzióba már beépült a svájci technológia és ezáltal egyszerűbb lett a használata. 2023-ban a rendszer 176 millió utazást könyvelt el szűk hatmilliós országban.


Újabb ICE-bázis épül


Hannover | Németország – A korábbi tervek alapján még Nürnberg környékén szerettek volna egy új karbantartóhelyet építeni a folyamatosan növekvő ICE-flottának, de több nekifutás után sem sikerült megtalálni az ideális megoldást. Emiatt ugyan kevésbé optimális, de gyorsabban kivitelezhető megoldás, meglévő telephelyek korszerűsítése felé fordult a német államvasút és a cottbusi specializált telephely átadása és további bővítése után az egyik legfontosabb hálózati csomópont, Hannover is beállt ebbe a sorba. A korábban főleg IC1-es szerelvények karbantartásával foglalkozó üzemet bővítik ki, hogy a kifutóban lévő IC1-ek mellett az ICE-T és perspektivikusan az ICE L sorozatok kisebb karbantartásait is elvégezhessék. A jelenleg 70 méter hosszú csarnok 292 méterre növekszik, ezzel a napi három helyett már hat szerelvényt tudnak majd vizsgálni. A 2026-ra befejeződő 140 millió eurós beruházás eredményeként a dolgozói létszám is harmadával növekszik, összesen 350-re.

Április 10-én Olaf Lies, tartományi közlekedési miniszter; Belit Onay, Hannover főpolgármestere; Wilken Bormann, a DB Fernverkehr pénzügyi igazgatója és Ute Plambeck, Alsó-Szászországért és Brémáért felelős területi igazgatója játszottak a szokásos földhalommal
(fotó: Jonas Wresch / DB AG)


Kétéltűvel próbáznak a csehek


Děčín | Csehország – Egy évre bérbe vette a cseh állami áruszállító a 248&nbs;082 pályaszámú Vectron Dual Mode mozdonyt, amit a Northrailtől bérelnek. Amennyiben a németországi vasutakon elektromos üzemben dolgozó gép a várkozásoknak megfelelően teljesít, akkor meg is vásárolják. Tavaly már négyezer kilométeren át teszteltek egy típusazonos darabot és jó tapasztalatokat gyűjtöttek vele. Tomáš Tóth, a cég vezérigazgatója megjegyezte, hogy csak Németországban 2,3 millió tonnányi fuvarjuk volt 2023-ban és látják a növekedési potenciált. A mozdonyt főleg személygépjárművek, farakományok és hulladékfémek továbbítására fogják használni.

A kétszívű géppel kiváltható az iparvágányokon tolatás során az önálló dízelmozdony
(fotó: ČD Cargo)


Utasok miatt növekszik a járműpark


Lausanne | Svájc – Jól működő kapcsolat eredményeként jutott újabb megrendeléshez a Stadler Rail AG hazai pályán: a LEB rendelt újabb négy motorvonatot a vonalára. A méteres nyomtávú motorvonatok a 2017-ben megrendelt hat darabhoz hasonlóan háromrészesek lesznek, de már eleve megszerzik a négyrészesre bővítéshez szükséges engedélyeket, ha a jövőben tovább növekedne az utasforgalom. Christian König, a Stadler svájci kereskedelmi igazgatója kiemelte, hogy immár 15 éve gyártanak járműveket a vasúttársaságnak és a korszerű flotta vonzza az utasokat. Olivier Bronner, a LEB ügyvezetője elmondta, hogy céljuk a 10 perces ütem bevezetése, amihez szükséges a kapacitások bővítése. A 44,8 méter hosszú, Be&nnbsp;4/8 jelű egységekbe 106 ülőhelyet építenek és mindhárom modulban kialakítanak többfunkciós tereket.

A Lausanne elővárosát kiszolgáló vonalon már jelenleg is csak a bussnangi gyár termékei dolgoznak
(fotó: Stadler Rail AG)



Diákoknak ingyenjegy, nyugdíjasoknak kedvezmény


Hamburg | Németország – Április 10-i ülésén elfogadta a vörös-zöld városvezetés azt a javaslatot, miszerint a város tanulóinak a Deutschlandticket a korábbi 19 helyett díjmentesen igényelhető a nyári szünet után. A számítások szerint ezzel 270 ezer diáknak válik könnyebbé és olcsóbbá az utazása, ami várakozások szerint a közösségi közlekedés arányát is javíthatja majd – a folyamatosan lassuló buszok fényében ez legalább érdekes.

Ilmenau | Németország – Hasonlóan populista döntést hozott előző nap a népességfogyással küzdő türingiai Ilm-Kreis vezetése is. A kerület idősei számára a helyi busztársasággal együtt kedvezményes áron, havi 31,00 € ellenében biztosítják majd júliustól az országos bérletet. A csipkártyára vonatkozó igényléseket május 2-től lehet beadni Arnstadtban és Ilmenauban, bár a feltételeket átolvasva egyelőre nem látszik lakóhelyhez kötve az ár.

Aktualizált összetartozás


Bécs | Ausztria – Az Európai Unióhoz csatlakozásának 30. évfordulójára emlékeztető reklámmozdonyt adott át az Európai Bizottság képviselete és az ÖBB április 10-én a bécsi főpályaudvaron. A 1116 276-os mozdony korábban is hasonló matricákat viselt, de még a 25 éves évforduóhoz kapcsolódóan. Ugyan hivatalosan 1994. június 12-én, egy 66,6%-os eredményű népszavazás után csatlakozott a közösséghez az ország, az EB-képviseletet vezető Wolfgang Bogensberger a június 9-én esedékes Európai parlamenti választásra is felhívta a figyelmet, ahol a jövőre vonatkozóan is véleményt nyilváníthatnak a szavazásra jogosultak. Heinz Freunschlag, az ÖBB személyszállítási igazgatója az együttműködés egy újabb aspektusát hasngúlyozta: az EU erfahren program keretében minden tartományból egy iskolai osztály lehetőséget kap az EU csúcsszervezeteinek megismerésére, ahova a Nightjet fedélzetén juthatnak el.

Eddig csak Ausztria '94-es csatlakozását promótálta, de most felkerült Svédország és Finnország lobogója is
(fotó: Ludwig Schedl / APA)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.