Reptéri expressz indul Barcelonában. Menesztették a teherszállítási vezetőt. Átvette az első Talgót a dán állami vasút. Forgalomba állt az első új metró Párizsban. Színesedik az InnoTrans. Bíróságon landolt Helsinki villamos-beszerzése. Hosszabbak lesznek a VRR motorvonatai.
Mennek a Scaniák
Berlin | Németország – Valamivel több, mint tíz éve jelentek meg Berlin utcáin az első Scania Citywide csuklós autóbuszok. A BVG-nél GN14 jelzést kapó sorozatból azonban október végén elindult az első nagyobb selejtezési hullám: a Berliner Linienchronik szerint a 2014-es szériából a 4432, 4439, 4448, 4450, 4454; a 2015-ösökből (GN15) a 4515 és a 4548 azonosítójú kocsik kerültek ki a BVG állományából. A szériát még 2013-ban rendelte meg a BVG, az első kocsik 2014 közepén jelentek meg a berlini utcákon. Az első, a sajtóbemutatón is részt vevő kocsi a 4425-ös volt.
A város mindkét felén jellemző csuklós típus a Scania Citywide, de a nyugati oldalon egyértelműen többet látni belőlük. Képünkön egy U6-os metrópótló érkezik a Kurt-Schumacher-Platzra 2024. szeptember 22-ének délutánján – a metrópótlás azóta is tart.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Újabb fekete nap
Schöneiche bei Berlin | Németország – Alig másfél évvel egy merőben hasonló balesetet követően ismét saját hibás esemény nyomán került a híradásokba az SRS. 2025. október 22-én kora reggel a Kalkberger Straße és a Berghof Weiche megállók közötti egyvágányú pályaszakaszon, a Schöneicher Landstraße és a Vogelsdorfer Straße csomópontjánál rohant egymásnak két villamos. A balesetben két utas és a 28-as pályaszámú KTNF6-os fülkéjébe szorult járművezető sérült meg súlyosabban, őket a közeli kórházakba szállították – jelentette az rbb. A másik résztvevő a 77-es pályaszámú, Mülheim an der Ruhrból 2023-ban beszerzett villamos volt. Mindkét jármű valószínűsíthetően a kocsiszín hátsó részén tölti majd a napjait az elbontásig, ahogy a már korábbi balesetekben megrongálódottak is.
Bár a kép még 2022-ben készült, 2025. májusában újabb fővizsgát kapott a 28-as.
(fotó: Szőcze Dániel)
(fotó: Szőcze Dániel)
A 77-es pályafutása két évig tartott az SRS-nél.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Marad a páncélban
Berlin/Wuppertal | Németország – Egyes emlékérmék sokak számára érdekesek, másokat jobbára csak a gyűjtők ismernek. A populárisabb fajták közé lett volna sorolható a wuppertali függővasút 125 éves évfordulójára kiadni tervezett darab, de ezt a Szövetségi Pénzügyminisztérium 2025. október 16-án átmenetileg elnapolta az ezüst világpiaci árának drasztikus növekedése miatt. Ugyanis a kész érme értéke meghaladná a névértékét, emiatt azt a vonatkozó jogszabályok szerint nem lehet forgalomba hozni. De nem csak ez a 20 eurós névértékű érme marad egyelőre a trezorokban, hanem a valószínűleg már teljes mennyiségében elkészült Három királyok tematikájú 25 eurós is, melyet 2025. november 20-án terveztek kibocsátani.
Pecsétes papírok beszerezve
Prága | Csehország – Előrelépésről számolt be a Škoda Group a prágai igényeknek megfelelően fejlesztett 52T kapcsán. Nem egész két évvel a hivatalos megrendelés és az 2025. januári bemutató után már teljesítették is a prototípusok a kötelező teszteket és 20-20 ezer utasok nélküli és utasforgalmi próbafutást. 2025-ben már 13 darabot kiszállítottak Hloubětín kocsiszínbe, további hetet év végéig raknak prágai sínekre. 2026-ban újabb 20 darab érkezik és 140 gyártására van még opcionális lehetőség. Petr Novotný, a Škoda Group vezérigazgatója örömét fejezte ki, hogy a cseh fővárosnak is szállíthatnak villamosokat és azok mindössze 16 hónap alatt megszerezték az engedélyeket. Jan Šurovský, a DPP felszíni járművekért felelős műszaki igazgatója elmondta, hogy tartják a gyártási ütemterv az előzetes megállapodásoknak megfelelően halad, folyamatosan képzik a járművezetőket is és november végére már nagyobb darabszámban jelenhetnek meg ezek a járművek Prága utcáin. A közlemény végén a Škoda még hozzáfűzte, hogy az ezen típus elődjének számútó 15T 250 darabja összesen már 150 millió kilométert teljesített.
Szokatlannak mondható formatervet kapott a már forgalomba állásától a PID arculatát viselő villamos
(fotó: Škoda Group)
(fotó: Škoda Group)
Növesztik a járműhosszt
Gelsenkirchen/Berlin | Németország – Növeli a kapacitásokat a VRR a Ruhr-vidéki S-Bahn hálózat egy részén, ahol a 2023-as menetrendváltás óta a DB Regio üzemelteti az S2-es, S3-as, S9-es, RB40-es, RE41-es, RB32-es és RE49-es viszonylatokon a 2016-ban megrendelt FLIRT 3XL motorvonatokat. Az elmúlt évek alapján a jövőben is számítani kell az utasszámok növekedésére, emiatt hét háromrészes járművet ötrészessé bővíttet a tulajdonos közlekedési szövetség, így azok 180 helyett 296 ülőhelyet biztosítanak az utasoknak.
67 helyett 106 méter hosszúak lesznek a kiválasztott darabok és 64%-kal növelik az ülőhelyek számát
(fotó: Michael Bader / Stadler)
(fotó: Michael Bader / Stadler)
Cserélik a vonatokat
Párizs | Franciaország – Forgalomba állt az első MF19-es sorozatú metró Párizsban, ezzel az utasok számára is láthatóan megkezdődött a következő évtized legnagyobb flottamegújítási programja, avagy az ikonikus MF67-es vonatok kiváltása. A 10-es vonalra ötkocsis, 77,5 méter hosszú, ember vezette egységek érkeznek, amelyek akadálymentesek és teljes hosszban átjárhatóak. A vonalon idén nyáron építették ki a z akár 90 másodperces követést is lehetővé tevő CBTC-alapú biztosító és vonatvezérlő berendezést, amely az RATP-nél az OCTYS nevet kapta és a 2030-as évek közepére a további szerelvények érkezésével párhuzamosan kiterjesztésre kerül a 3bis és 7bis vonalakra is, illetve az 5-ös, 6-os, 9-es és 11-es vonalakon már korábban kiépült – természetesen az Alstom kivitelezésében. A keretszerződés alapján akár 410 szerelvényt is vásárolhatnak 2,9 milliárd euró összértékben a 3-as, 3bis, 7-es, 7bis, 8-as, 10-es, 12-es és 13-as vonalakra, melyekből 147-et már le is hívtak. Az utasok számára
A sajtóeseményen a 001 azonosítót kapott szerelvény gördült be a csak egy irányban kiszolgált Porte d’Auteuil állomásra
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
A vonal másik végén található Cardinal Lemoine állomáson még MF67-es szerelvényt fotózhattunk 2025. júniusában
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Az első áldozat
Mainz | Németország – Közel hat év után, az EVG nyomására távozni kényszerül a DB Cargo vezérigazgatója, Dr. Sigrid Evelyn Nikutta. A céget 2020. januárja óta vezérigazgatóként irányító pedagógus-pszichológus végzettségű menedzser nem tudta megállítani a teherszállítási üzletág piacvesztését (a BNetzA 2023-as adatai alapján mindössze 44%-os részesedést tudtak felmutatni) és a folyamatosan veszteséget termelő vállalatot már az uniós jog alapján a feldarabolás is fenyegeti. Az aktuális válságterv szerint a következő években 7.000 munkavállalótól váltak volna meg, több kocsijavítót bezárásra ítéltek és a bérelt kocsik és mozdonyok felé kívánták kormányozni a céget.
Aláírás helyett halasztás
Helsinki | Finnország – Nem adja könnyen a meglévő pozícióját a Škoda Group a finn fővárosban és bírósági óton támadta meg a közbeszerzési végeredményt. Beadványukban tübb szempontot is kiemeltek, melyek alapján szerintük jogtalanul zárták ki őket a versenyből, ahol végeredményben csak egyetlen pályázó maradt. Ilyen pont a megbízhatatlanság, ahol a korábbi szállítások késedelmére és a kiírás műszaki keretfeltételeinek be nem tartására hivatkoztak, illetve a helyi képviselőjük által a médiában említett nyilvános ismérveket tekintették befolyásolásnak. Ezeket a vádpontokat nyíltan visszautasítják, illetve ellenvádként a Stadler helyzetbehozását hozták fel. Utóbbira abból következtetnek, hogy utólagosan kellene megemelni a büdzsét, amihez egyelőre még nem járult hozzá Helsinki és Vantaa városok vezetése. Petr Novotný, a Škoda Group vezérigazgatója elmondta, hogy a két éves tárgyalsos eljáráshoz nem méltó az utolsó szakaszban kizárni egy pályázót, amelyik az árazás és a szállítási határidő tekintetében is versenyképes ajánlatot nyújt be.
Megnyílt a legnagyobb hidrogéngáz-gyár
Schwäbisch Gmünd | Németország – 2025. október 14-én avathatták fel Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg tartományi miniszterelnökének jelenlétében a francia tulajdonú Lhyfe által éptített elektronizálót, ahol a 10 MW teljesítményű rendszer napi 4 tonna zöld hidrogén előállítására képes tisztán megújuló energia felhasználásával. A megépüléshez 2,1 millió euró tartományi és 4,3 millió euró EFRE-támogatást vettek igénybe, a hivatalos RFNBO-tanúsítványt pedig alig egy hónapja szerezték meg a telephelyen negyedikként átadott berendezéshez. Az üzemeltető közlése szerint a napi termelés felhasználásával 100 teherautó tud megtenni napi 400 km távolságot, elvileg CO2-kibocsátás nélkül – természetesen azt nem számítják bele, hogy hagyományos teherautó viszi a betöltés helyére a tartálykocsit.
A szalagot átvágó bizottság: Richard Arnold, Schwäbisch Gmünd főpolgármestere; Matthieu Guesné, a Lhyfe alapítója és vezérigazgatója; Thekla Walker, tartományi környezetvédelmi miniszter; Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg miniszterelnöke; Nicolas Gibert-Morin, az Európai Bizottság képviselője; Dr. Joachim Bläse, az Ostalbkreis kerületvezetője és Luc Graré, a Lhyfe közép- és kelet-európai vezetője
(fotó: Lhyfe)
(fotó: Lhyfe)
Átvétel pirosban is
Koppenhága | Dánia – Hivatalosan is átvette a DSB az első új EC-szerelvényét, ami a frissen bemutatott DB-féle ICE L testvérmodellje. A 2024. januárja óta tartó tesztekkel 2025. szeptemberére sikerült megszerezni a legfontosabb engedélyeket, így most már szinte minden akadály elhárult a novemberre tervezett próbaüzem beindítása elől Koppenhága és Hamburg között.
A 15 kocsiszekrényből álló egységeket akár 9 kocsiig rövidíthetik üzemszerűen, a vezérlőkocsik viszont csak később jönnek
(fotó: Konstantin Planinski / Talgo)
(fotó: Konstantin Planinski / Talgo)
Kiesnek az ütemből
Uelzen | Németország – Hiányzó szerelvények miatt kényszerül egyes vonatainak lemondására a RE3/RB31 (Hamburg Hbf–Uelzen) és RE4/RB41 (Bremen Hbf–Hamburg Hbf) viszonylatokon a csődtől éppenhogy megmenekülő metronom. A járattörlésekre hétköznapokon kerül sor november 3. és december 13. között, a változásokról külön hirdetményt adtak ki Stabilisierungsfahrplan néven. Természetesen siettek leszögezni, hogy a korábban problémákat okozó személyzethiányt már megoldották, de jelenleg a megrendelő LNVG tulajdonában álló szerelvények várják az esedékes karbantartásokat az Alstomnál leállítva.
A konkurencia javítja
Stockholm | Svédország – Nem sokkal az állománybővítés után a szolgáltatás mellett a járművek karbantartását is új alapokra helyezi a Mälardalstrafik. A rendszeres és eseti beavatkozásokat a Mälartåghoz tartozó (Eskilstuna, Tillberga és Stockholm) és az Alstom helyi (Västerås) egységeiben végzi majd a francia vasúti konszern. A 2026. decemberi menetrendváltással induló 10 éves időszakban bizonyíthatnak majd egy eddig teljesen ismeretlen típussal kapcsolatban. Emiatt a Stadler kénytelen lesz megosztani egyik-másik titkát a konkurens cégcsoporttal.
Hasonló megbízást már kapott korábban a Stadler Magyarországon, akkor a Bombardier Talentek műszaki felügyeletét látták el Pusztaszabolcson.
Hasonló megbízást már kapott korábban a Stadler Magyarországon, akkor a Bombardier Talentek műszaki felügyeletét látták el Pusztaszabolcson.
Az ETCS védte ki
Studénka | Csehország – A csehországi engedélyek megszerzése érdekében közlekedik a PKP egyik ED250-es Pendolino motorvonata egy ideje és eközben 2025. október 20-án 15:18-kor sikerült egy vonatveszélyeztetést összehozni. A tolatási mozgásként közlekedő 2370 001-2 került az Sp 3370 vonatszámban közlekedő 690 248-0 útjába Studénka állomás váltókörzetében. Mivel mindkét járművön üzemelt az ETCS, így a szerelvények 112 méternyire egymástól automatikusan megálltak. A Drážní inspekce helyszíni szemléjét követően 18 óra körül indulhatott újra a forgalom, az eseményt pedig hivatalos vizsgálat követi, az okokat pedig majd annak zárójelentése fogja feltárni.
Bár a Pendolino jórészt már áthaladt az ütközési pontot jelentő kitérőn, az ETCS inkább mindkét vonatot megállásra kényszerítette
(fotó: Drážní inspekce)
(fotó: Drážní inspekce)
Mindent IS lefoglaltak
Berlin | Németország – Az utolsó sarkot is értékesítette a kezdet előtt egy évvel az InnoTrans 200.000 négyzetméteres területéből, jelentette be a szervező Messe Berlin. A 2026. szeptember 22. és 25. között nyitva tartó szakkiállításon a korábbinál is színesebb paletta várja majd az érdeklődőket: 200 új cégnév jelenik meg a kiállítói névsorban. A legtöbb kiállító továbbra is európai, de kínai és indiai vállalatok is szép számmal jelentkeztek. Emellett fontos esemény lesz a rendezvénysorozat történelmében is, mivel legelőször 1996-ban rendezték meg és a 30. évfordulót is ünneplik. A jegyárusítás 2026. márciusában indul.
A RegionalBahn csapata is készül a helyszíni tudósításra a megszokott színvonalú formában.
A RegionalBahn csapata is készül a helyszíni tudósításra a megszokott színvonalú formában.
28 csarnok, 3.500 méter vágány és körülbelül 3.000 kiállító jellemzi a legfontosabb vasúti kiállítást
(fotó: Messe Berlin)
(fotó: Messe Berlin)
Reptéri vonat Katalóniának
Barcelona | Spanyolország – Az FGC és az Alstom bemutatta az első elkészült motorvonatot, amely a Barcelona El Prat repülőtér és a belváros között szállítja majd az utasokat negyedórás ütemben mindössze 20 perc alatt egy önálló vasútvonalon, melyet 2026 végén vagy 2027 elején nyitnak meg. A 22,7 km hosszú vonalon 9 állomás épül. A járművek hivatalosan a Coradia Stream család tagjai, de alakra jelentősen eltérnek a kontinentális társaiktól. Az ötrészes szerelvények hossza körülbelül 110 méter lesz, egyszintes, akadálymentes kialakításuk mellett oldalanként 10 széles ajtó segíti majd az utascserét. Férőhelyre 656-ot adnak meg, melyek közül 197 fix ülőhely és két mozgásában korlátozott személy utazhat dedikált helyen. Belül 20, kívül 10 kijelző tájékoztat majd a vonat útirányáról és megállóiról, illetve 9 másik a repülőtéri forgalomról.
Kívülről a hatalmas Aeroport Barcelona felirat mellett nem sok ismérvet látni, de belül szellősen elrendezett üléssorok és csomagpolcok járnak a speciális feladathoz
(fotó: Miquel Taverna / Alstom)
(fotó: Miquel Taverna / Alstom)
Nem csiripel tovább
Zwickau | Németország – Bár júliusban még reménykedett minden részvevő, a minap hivatalosan is feladta a kelet-szászországi város a közös villamosbeszerzés folytatását és inkább új beszállító után néz az SVZ és a GVB. A 2025. október 24-i keltezésű pályázati kiírásban Zwickau 6+12, Görlitz 6+8 30 méter hosszú és 1.000 mm nyomtávolságú villamost vásárolna tárgyalásos eljárásban, a forgalomba állításra pedig 2026. első negyedévét jelölték meg. A gyártó csődje nem csak a két szász városban okoz problémákat, hanem a saját jorábbi járműveinek hibái miatt csak korlátozott üzemben működő Würzburg új típusából is mindössze kettőt sikerült készen kiszállítani, a forgalomba állítás 2026 végi dátuma is elúszni látszik.
A HeiteBlick hivatalosan még nem jelentett be végleges leállást, de a fenti hírek alapján nem áll túl távol ettől.
A HeiteBlick hivatalosan még nem jelentett be végleges leállást, de a fenti hírek alapján nem áll túl távol ettől.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter










