2011. 09. 09.

Az utolsó európai vonat

A decemberben esedékes menetrendváltással ismét lezárul egy korszak. A hírek szerint ugyanis a Deutsche Bahn kivonul az országból, az egyetlen, ma még német kocsikkal közlekedő vonatot a MÁV-START állítja ki december 11-étől. Viszlát komfort, viszlát kulturált utazás!

Vészesen közeledik a decemberi menetrendváltás időpontja. Az új menetrend mindig tartogat érdekes meglepetéseket. Így lesz ez idén is, ez bizonyos. Az egyik érdekes változás minden évben a vasúti szerelvények összeállításának kérdése. Egzotikus kocsik jönnek-mennek, s a vasútbarátoknak így bőven akad beszéd- és fotótémája.
Az idei menetrendváltással a Deutsche Bahn AG úgy döntött: kivonul Magyarországról. A német társaság kifejezetten rosszul áll személykocsi-fronton (gondoljunk csak arra, hogy nemrégiben a svájciaktól vettek használt járműveket), így az EC 174 és EC 175 számú vonatokban közlekedő két szerelvénnyi járművét más helyszíneken is bevetheti. A hírek szerint december 11-étől a MÁV-START Zrt. állítja ki ezt a vonatot is. Igaz, a magyar cégnek már van némi köze a járathoz, hiszen az étkezőkocsit a 2008-2009-es menetrend életbe lépésétől az Utasellátó üzemelteti.
Az utolsó „tiszta” év: 2008 decemberétől a DB étkezőkocsiját a MÁV-START járműve váltotta. Képünk 2008 szeptemberében készült az indulásra kész EC 174-esről

Kontraszt. A V43-as ugyan csak a fekvemaradt Gorilla helyett ugrott be 2009. június 30-án, de szerelvény változatlanul START-os járművekből áll minden nap. A képen az EC 170-es

Az EC 174-es is indulásra kész, bő egy hónappal korábban. A szlovák mozdony mögött a német kocsik sorakoznak

Mindez persze komoly komfortbeli csökkenést jelent. A MÁV-START járművein uralkodó állapotokat nem kell senkinek sem bemutatni. Igaz, a cég berlini járatában, az EC 170 és EC 171 számú vonatokban közlekedő járművek legalább esztétikailag megfelelő állapotban vannak. Ami viszont szégyenteljes, az a szolgáltatás színvonala. A DB-nél még a másodosztályon is „jár” az utasnak a konnektor, s az információs helyiség is – utóbbi az EC 174/175 páros esetében a vonat egyetlen fülkés kocsijában volt eddig.
Igen, jól látják: az ablak mellett két konnektor! Vajon ilyet mikor keressünk a MÁV-START Nyugat-Európa felé közlekedő első osztályú kocsijaiban? A kép egy, az 1980-as években épült Avmz111.5 sorozatú kocsit mutat

A termes „bolhás” belülről. a másodosztály csak az ülések méretében és számában különbözik ettől a DB esetében

Ezek a MÁV-START-nál nincsenek. Azért az meglehetősen furcsa, hogy amíg Európában lassan mindenhol lehetőséget biztosít a vasút legalább az első osztályon – de általában mindkét kocsiosztályon – a laptopok, telefonok töltésére, addig a MÁV-nál a néhány IC-kocsit leszámítva ez merész álom. Gondoljuk csak meg: a szlovák vasúttársaság az emeletes, regionális forgalomban közlekedő szerelvényeken is biztosít ilyen lehetőséget! Idehaza pedig ködös álmokat szövögetnek a „nagy emberek” a hazai vasúti kocsigyártás beindításáról – de az, hogy a meglévő járműpark szolgáltatásait kicsit közelebb kellene vinni Európához, az meg sem fordult a fejükben.

Jó eséllyel sok CAF-kocsinak lesz dolga Németországban. A képeken egy termes, CAF gyártású, másodosztályú kocsi belseje. A szolgáltatási színvonal megmaradt a beszerzés idején, az 1990-es évek első felében dívó szinten

„Igényes” apró részletek a MÁV-START kocsijában. Valamikor dohányzó szakasz volt, most már nem az. A burkolólemezen persze ott vannak a lyukak, amik a hamutartók csavarjait fogadták be valamikor. Vagy esetleg egy asztalka volt ott, amit hiába keresünk?

A kakukktojás: a GOSA gyártotta vagonok kifejezetten kényelmesek. Nem véletlenül nem találkozunk velük a berlini vonatokban. Igaz, ennek más oka is van: a járművek műszaki kialakítása miatt nem közlekedhetnek a nagysebességű pályán Berlin és  Hamburg között, valamint a Berlin alatt átvezető alagútban sem

Tehát a lényeg: december 10-én reggel elmegy az utolsó, európai szolgáltatásokat nyújtó vonat Budapestről. A MÁV-START szerelvényének csak egy előnye van: talán több másodosztályú, fülkés kocsi közlekedik majd, mint a német vonatban…
Szokhatják a németek a magyar kocsikat. A 101 143-6-os 2008 szeptemberében Berlin-Südkreuzra érkezett az EC 170-essel
(a szerző felvételei)

Halász Péter

8 megjegyzés:

  1. Óhh de kár :(
    Sose láttam még azt a vonatot da ha tényleg elmegy dec.10-én az utolsó valahogy megoldom hogy megörökíthessem .

    VálaszTörlés
  2. A vonat természetesen közlekedni fog, de a menetrendváltás után már MÁV-START-kocsikkal. Viszont december 10-én és az azt megelőző napokban is is könnyen lehet, hogy már több MÁV-START-kocsi lesz benne, mint az egészséges egy európai vonatnál (ami érték egyébként a nulla, jelenleg viszont sajnos 1 ilyen kocsi már van a szerelvényben...), mert a december 11-én reggel Hamburgból induló járathoz valahogy ki kell juttatni a járműveket.

    VálaszTörlés
  3. Ne mondja senki, hogy a CAF kocsik kényelmetlenebbek, mint a kemény üléses német BPMZ-ék, mert ez nem igaz! Jó, néha fellép egy - két Störung a magyar kocsikon, de akkor sem értem miért kell őket fikázni...

    VálaszTörlés
  4. Hát, én azt mondom, hogy a CAF-ok márpedig kényelmetlenebbek, mint egy átlag Bpmz... Mondjuk egy Bimz-vel egyformán kényelmetlen. :) Az meg a másik fele, hogy bizony szolgáltatási színvonalban valahol az 1990-es évek elején megkeredt. A fő probléma, hogy ezen nem csak hogy nem tud, de nem akar változtatni az üzemeltető... Míg azért nézd meg az ÖBB vagy a DB, de akár a ZSSK vagy a ČD hasonló kategóriájú vonataiban közlekedő kocsijait: lassan fényévekkel távolabb vannak tőlünk. Sőt, lassan egy román AVA200-as is jobb, mint egy átlag magyar EC-forgalomban dolgozó kocsi. :(

    VálaszTörlés
  5. Lehet tudni ennek mi lesz kocsiösszeállítása? Nekem nagyon fontos lenne a konnektor.

    VálaszTörlés
  6. Pontos összeállítást még nem láttam, de ha valóban a MÁV-START adja majd a vonatot (a DB AG szavára kicsit többet lehet adni, onnan származnak a hírek), akkor legyen bármilyen típus is, nem lesz benne konnektor. A MÁV-START-nak ugyanis _nincs_ olyan nemzetközi forgalmú kocsija, ahol pl. laptop használatához megfelelő aljazatot biztosítanának. A takarítóaljzatba, borotvaaljazatba, bármennyire is 230 V 50 Hz van ráírva, én nem dugnék semmit, főleg nem magyar kocsiban.

    VálaszTörlés
  7. "Tehát a lényeg: december 10-én reggel elmegy az utolsó, európai szolgáltatásokat nyújtó vonat Budapestről."
    Azért az ÖBB Railjet kocsijai is eléggé európaiak. Amúgy tényleg szomorú az eset.Mellesleg tudom ajánlani a ČD CityNightLine kocsiját Budapest és Berlin között. Zuhanyzós, kellemes.. ja és privát zuhanyzó is van némely fülkében. Szóval annyira azért nincs veszve a helyzet. A MÁV-val kéne csinálni valamit sürgősen. Egy pozitívum: A Budapest-Vác vonalon végre van utastájékoztatás (többnyire), és nincs kosz :D

    VálaszTörlés
  8. Hát, azért a Railjet minden, csak nem kényelmes. Igaz, konnektor van, de kb. ennyivel több egy gagyi START-os CAF-kocsinál.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.