2011. 09. 05.

Metróra megy az S-Bahn pénze

A nem éppen nyereséges berlini S-Bahn vezetése irigykedve nézheti a BVG-t: a nem teljesített közszolgáltatás miatt visszatartott ellentételezés és az emiatti büntetésből befolyt összeget a városi szenátus a BVG-nek adja. Ráadásul cimkézve: a metróközlekedés fejlesztésére kell fordítaniuk a hirtelen jött forrásokat.


Nem valószínű, hogy örömtáncot jártak a DB AG illetékesei, amikor megtudták, hogy mire is fordítják a szenátus által visszatartott forrásokat. Hiszen a város nem hülye: a nem teljesített szolgáltatásért nem fog fizetni. Azonban a keret megmaradt s azt közlekedési célokra fogják fordítani – ígéri Ulrich Nußbaum, pénzügyekért felelős szenátor.
Égető szükség lenne az U1-es metróvonal járműparkjának cseréjére. A vonalon az 1960-as évek technikáját képviselő szerelvények vannak többségben. A Warschauer Straße végállomáson készült felvételen szereplő 488 pályaszámú kocsi az 1964-1966 között gyártott A3E sorozatba tartozik
A város összesen 34,6 millió eurót tartott vissza, ez nagyjából 9,4 milliárd forintnak felel meg. A szenátus azt szeretné, hogy a BVG kapja meg ezt az összeget. A városi tulajdonú társaság jelezte: metrófejlesztésekre fordítaná a frissen kapott forrásokat.
A schönebergi „falumetróra” is elkelnének az új kocsik, igaz, ide olyan kellene, ami rugalmasan tudna illeszkedni az utazók igényeihez. A képen szereplő 520-as számú A3E vonat 1966-ban készült

Nem vonalat hosszabbítanának belőle, hanem a járműparkot frissítenék belőle. Különösen ráfér ez a kisprofilú vonalak járműveire, hiszen a néhány HK sorozatú vonatot leszámítva az 1960-as, 1980-as évek technikáját képviselő járművekkel szállítják naponta a berlinieket. Különösen az U1-es és az U4-es vonalon lenne szükség a vérfrissítésre. Utóbbi azonban meglehetősen kacifántos, hiszen a viszonylag kisforgalmú vonalra most is egy, néha két ikerkocsiból álló szerelvények kerülnek beosztásra – ez utóbbit már a közlekedéssel foglalkozó civil szervezet, az IGEB képviselője, Christfried Tschepe tette hozzá. A civilek szerint a forrásokat oda kell átcsoportosítani, ahol a legnagyobb szükség van rá és az említett két metróvonal járműparkja ilyen.
Mindeközben azonban nem metró, hanem gyorsvasúti járművek tervezése folyik, s ahogy arról mi is hírt adtunk már, 2017-ben forgalomba is állhatna az új generációs S-Bahn-szerelvények első képviselője.
Az új, HK sorozatú kocsik csak az U2-es vonalán közlekednek. Igaz, a viszonylaton végzett munkák miatt az U12-es vonalon eljutnak az U1-es egy szakaszára is, de ez csak átmeneti állapot

Az egyébként veszteséges berlini gyorsvasút a közszolgáltatási szerződés szerint teljes üzem esetén évi 230 millió eurót, mintegy 62,4 milliárd forintot kapna Berlin városától. Az elmúlt három évben, azaz 2008 óta a sorozatos menetkimaradások és szükségmenetrendek miatti nemteljesítésért eddig összesen 128 millió eurót (körülbelül 34,7 milliárd forintot) tartottak vissza. Korábban a megmaradt pénzeket a nem szorosan a kötelezően ellátandó közszolgáltatások körében is felhasználhatta a BVG, így többek között a megállóhelyek rendbetételére és az akadálymentesítésre fordíthatta a pénzeket.
Az S-Bahn a vonatok kimaradásai, a szükségmenetrendek miatt három év alatt 128 millió eurót bukott. A fő „bűnös”, illetve inkább bűnbak szerepét a 481/482-es sorozatú motorvonatokra osztották. Persze, megfelelő karbantartással a problémák elkerülhetők lettek volna. A képen egy ilyen sorozatú motorvonat a S2-es viszonylaton, Berlin-Pankow állomáson

Korábban, 2009-ben egyébként szó volt arról is, hogy a DB AG leányvállalatától visszatartott forrásokat ugyan a DB kapná, de a DB Regio számára folyósítanák az összeget, amiből egy Berlin-Lichtenberg–Jungfernheide–Berlin-Spandau viszonylatú, városon belüli regionális vasúti összeköttetést kellett volna üzemeltetnie. Ez azonban végül kimaradt a sorból.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.