2012. 10. 25.

Öt éve kezdődött...

Öt esztendővel ezelőtt, 2007. október 25-én kezdődött az a nagy munkabeszüntetés-hullám, amely hosszú időn keresztül borzolta a vasúttal utazók idegeit. Igaz, az október végi sztrájk még teljesen másról szólt, akkor a mellékvonalak megmaradásááért, a GKM (aki nem emlékezne: Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) mellékvonal-irtó ámokfutása ellen tiltakoztak a vasutasok.


Egy öt éves, egészen pontosan 2007. október 24-én megjelent MTI-hír az alábbiakat közli:
A mozdonyvezetők megtartják a csütörtökön reggel 6 és 8 óra közötti időre meghirdetett figyelmeztető sztrájkot – jelentette be Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke.
Az egyeztetést követő sajtótájékoztatón Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára elismerte, hogy a mozdonyvezetőkkel az idén nyáron kötött megállapodás határidőit a tárca nem mindenben tudta tartani.
A mellékvonalakról társadalmi egyeztetés folyik, november első napjaiban születik döntés arról, hogy mely mellékvonalakra ad vagy nem ad személyszállítási megrendelést a GKM – mondta el kérdésre válaszolva az államtitkár, aki közölte azt is: arra kéri a szakszervezetet, hogy a nyári megállapodásban rögzített határidő csúszása miatt ne hozzák az utasokat kellemetlen helyzetbe. A határidők elsősorban a jogalkotás elhúzódása miatt csúsznak – tette hozzá.
Az államtitkár elmondta, hogy szakmai egyeztetés folyik a mellékvonalakról, több szakmai anyag is készült, csütörtökön a társadalmi szervezetekkel ülnek le a témában tárgyalni, erre várják a szakszervezetek képviselőit is.
Várakozó személyvonat Rákoshegyen. Az elégséges szolgáltatás mértékéről nem tudtak megállapodni a szakszervezetek a MÁV-val

Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy a Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonalat esetleg átvenné üzemeltetésre a szlovák vasút, Garamhegyi Ábel kijelentette: nem tudja, miért érné meg a szlovák vasútnak a magyar mellékvonal átvétele.
Borsik János újságíróknak elmondta: október 25-én reggel 6 és 8 óra között azért tartanak figyelmeztető sztrájkot a személyszállítás területén, mert a GKM megszegte a júliusban kötött megállapodást, és a mellékvonalak megszüntetése miatt a mozdonyvezetők foglalkoztatási biztonsága veszélybe kerül. A mellékvonalak bezárásával a tárca a magyar vasúti vonal 10 százalékán tervezi megszüntetni a személyszállítást, továbbá az új menetrendet úgy kívánja kialakítani, hogy a 10 százalékkal kevesebb személyszállító vonat közlekedjen.
A MOSZ ügyvezető alelnöke kifogásolta, hogy a mellékvonalak megszüntetésére nem készült olyan hatástanulmány, amely az intézkedés társadalmi hatását is kimutatná. Borsik János hangsúlyozta: a mellékvonalat megszüntetése elleni figyelmeztető sztrájkkal kifejezik szolidaritásukat a mellékvonal bezárásában érintett kistérségek lakóival, akiknek a mindennapi életét elnehezíti a személyszállítás szüneteltetése.
Üres vonatok – a szaporodó munkabeszüntetések miatt egyre gyakoribb látvány lett az utasok nélkül várakozó vagy éppen közlekedő vonat a magyar vasúton

Nem helyes, hogy a kormány „tárcakompetenciába utalja a mellékvonalak kérdését” – fogalmazott Borsik. Kérdésre válaszolva a MOSZ ügyvezető alelnöke elmondta: a csütörtöki figyelmeztető sztrájknak 96 százalékos a támogatottsága. A mozdonyvezetők féltik az állásukat, és tiltakoznak az ellen is, hogy a tárca nem tudja megmondani, a mellékvonalak felszámolásával kapcsolatban hol van ügy vége.
Az elégséges szolgáltatásról megkötötték a megállapodást, a MÁV Zrt. együttműködik a MOSZ-szal. Az elégséges szolgáltatásról kötött megállapodás alapján a csütörtök 6 óra előtt elindult vonatok bemennek a következő állomásra és onnan 8 óra után mennek tovább. Az állomáson biztosítják a vonaton a világítást, a fűtést, a személyzet nem hagyja el a vonatot a sztrájk ideje alatt. Azt követően pedig azon lesznek, hogy minél előbb álljon helyre a forgalom – mondta el Borsik.
Indulás a sztrájk után: pontosan 8 órakor útnak indult a sztrájk miatt veszteglő személyvonat. Utas persze nem volt...

Az akkori munkabeszüntetést számos másik követte. Igaz, novemberben a később elbukott egészségügyi reform ellen tiltakoztak a VDSZSZ kezdeményezésére; ugyancsak a Gaskó István vezette szakszervezet bosszantotta az utasokat a munkabeszüntetés-sorozatával 2008-ban, amikor a privatizált MÁV Cargo (ma már Rail Cargo Hungária) után befolyt összegből szerettek volna részesedést – amit végül a Gaskó „harcostárssal” megkötött megállapodás után kaptak meg a vasutasok...
A sztrájk utáni káoszban természetesen az utasok jártak a legrosszabbul. A vonatforgalom esetleges, hatalmas késések, zsúfoltság jellemezte minden munkabeszüntetés után a vonatokat
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.