2013. 01. 07.

BER: nyitás csak 2014-ben

Idén szinte már biztos, hogy nem vehetik birtokba az utasok az új berlini Willy Brandt repülőteret. A legutóbbi időpont 2013. október 27. volt, amelyet Berlin kormányzó polgármestere, Klaus Wowereit újévi köszöntőjében is ígért. Azonban most kiderült: idén nem (sem) nyithatja meg a kaput a lényegében kész repülőtér.



Tovább folytatódik az új berlini repülőtér, a Willy Brandtról elnevezett Berlin-Brandenburg International, a BER körüli botránysorozat. Az új repülőtér ugyanis a tűzoltóberendezések hiányosságai miatt 2013-ban sem nyithatja meg a kaput az utasok előtt. A reptér – több mint egy éves csúszás után – elvileg 2012 júniusában nyílt volna meg, eddigre elkészült a nagyvasúti kapcsolat, valamint a repülőtéri terminál alá bevezető gyorsvasúti pálya is. Azonban pár héttel a tervezett nyitás előtt jelentették be, hogy mégis csúszik az átadás: előbb tavaly augusztus, majd az év vége lett volna a tervezett átadás időpontja. Végül 2013. október 27-ében állapodtak meg, azonban ez a dátum sem tartható – jelentették be vasárnap.
A tűzoltórendszer hiányosságai és annak pótlása miatt ugyanis legkorábban csak 2014-ben lehet reálisan azzal számolni, hogy megnyílhat az új berlini reptér. Az építkezés során ugyanis az építési engedélytől eltérően kivitelezték a tűzoltórendszert – közölte Horst Amann, az új repülőtér műszaki igazgatója. Szakértők azonban jelzik: 2015-ben az első felújítási munkákat meg kell kezdeni a terminál épületén.
Üres a terminál belseje az új berlini repülőtéren – ez 2014-ig biztosan így marad
(a képek forrása: Wikipedia)

A tűzoltórendszer mellett azonban sok más beépített egységgel is gondok vannak: az üzemanyagtöltő berendezésekkel, a mozgólépcsőkkel és a számítógépes hálózati központ hűtése sem megfelelő a hírek szerint.
Az új repülőteret eredetileg már 2011-ben át kellett volna adni. Az építkezés azonban 2012-ben fejeződött csak be és a költségek is majdnem megduplázódtak: 2,4 helyett 4,2 milliárd eurónál állt meg legutóbb a költségvetés. A repülőtér körüli botrányok miatt a berlini polgármester lemondását a zöldek; a brandenburgi miniszterelnök, Matthias Platzeck távozását pedig a CDU tartományi gyűlési frakcióvezetője sürgeti.
A vasútállomás már 2011 augusztusában készen volt
(a kép forrás: RBB Abendschau)

Eközben a DB AG pert indított a repteret üzemeltető Berliner Flughäfen ellen, mondván: a vasúti létesítmények készen vannak, azonban azokat a repülőtér átadásának csúszása miatt nem használhatják. Az üresen álló vasúti létesítmények fenntartása, az időnkénti kémszemlemenetek jelentős összeget tesznek ki és ennek megtérítését várja a vasúttársaság. A DB AG mellett az Air Berlin is kártérítést követel az üzemeltető társaságtól.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.