2013. 02. 21.

Szabadulnak a Desiróktól

Szabadulna a Desiro ML motorvonataitól a belga vasút és felbontaná a Siemensszel kötött szerződést. Túl sok a gond a motorvonatokkal.


Különös megvilágításba helyezheti az osztrák vasút motorvonat-beszerzésre vonatkozó terveit a belga vasút, az SNCB-NMBS minapi döntése. A belga vasút ugyanis felbontja a szerződést a Siemensszel, amely összesen 305 motorvonat szállítására vonatkozik – írja a flanderinfo.be. A lépés érzékenyen érintheti a gyártót, ugyanis 1,53 milliárd eurót buknak. Az összeg felét a belga vasút már kifizette, most visszakérik az összeget és ráadásul kártérítést is követel a belga partner, ahogy a brüsszeli lapok jelezték.
A hírek szerint a belga vasúttársaság joggal „ideges” a motorvonatok kapcsán. Az elsőnek leszállított vonatokon másfélezer technikai és minőségi hibát találtak a szakemberek. A sajtóban keringő hírek szerint a legfontosabbak ezek közül a következők:
  • Alulméretezett a hajtás teljesítménye a nehéz, háromrészes motorvonatokhoz.
  • Az ajtók mozgatásához szükséges levegős rendszer túl sűrűn eltömődik.
  • A WC-k öblítését vezérlő érzékelők egyszerűen nem látták el a feladatukat.
  • Rendkívül sűrűn meghibásodtak a klímabendezések.
  • A hajtásvezérlés programja szoftverhibás.
A hírek szerint a másfélezer pontos hibalistából mintegy kilencszázat a Siemens kijavított a garanciális munkák keretében, további ötszáz esetben pedig folyik a vizsgálat. Hetvenhét esetben pedig a Siemens nem tartja magát felelősnek a hibák miatt.

Az egyik első motorvonat próbaúton Belgiumban
(forrás: Wikipedia)

A jelenlegi helyzetkép szerint eddig összesen 61 vonatot szállítottak le az összesen megrendelt 305 szerelvényből. Az eredeti tervek szerint azonban az összes vonatnak már 2011 óta szolgálatba kellett volna állnia. Emiatt a belga vasút 25 millió eurót követel a Siemenstől.
A Siemensnek ráadásul nem ez az egyetlen „buktája” Belgiumban. Az 1800-as és 1900-as sorozatú villamosmozdonyok késett és problémáktól nem éppen mentes forgalomba állítása miatt már folyamatban van az SNCB/NMBS kártérítési igényének elbírálása. Tegyük hozzá: a mozdonyok azóta kielégítő üzemkészséggel működnek.

Az NMBS 1800-as sorozatú mozdonyainak egyike a 2008-as InnoTranson. Ezt sem szállították le időben...
(fotó: Halász Péter)

Az egyenáramú motorvonatokkal a belgák szomszédjainak, a hollandoknak sincs jó tapasztalata: az AnsaldoBreda a Fyra-motorvonatok szállításával késlekedik, nem véletlenül kellett az NS-nek az ÖBB-től kocsikat, az AngelTrainstől pedig mozdonyokat bérelni a nagysebességű városközi forgalom számára.

Az AnsaldoBreda a 2008-as InnoTranson büszkén mutogatta a Fyra-motorvonatok első példányának néhány darabját. A hollandok nem jártak jól, hogy őket választották
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. "Alulméretezett a hajtás teljesítménye a nehéz, háromrészes motorvonatokhoz" ez a csúcs. Amikor megrendelték a motorvonatokat eszt nem tudtak? Nem ők rendeltek ilyent? Elég furcsa a Belgák helyzete, talán jobban kéne kiírni a tendereket. Vajon a Desiro ML amit Németországba közlekednek ugyan ilyen sikertelenek? Egy Belga fórumon aszt olvastam hogy inkább Alstom motorvonatokat kellet volna venni: aszt megszeretném látni! Azokat amit Olaszországba szállították katasztrofálisak: ETR600/610, AGV és Coradia Meridian

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok vasútgépész, de nem tűnik egyszerűnek ez a történet. A Desiro UK változatok például egész jól muzsikálnak a helyi Alstom Coradia-változatok fiaskóihoz képest. Persze az utóbbi is heterogán csoport, mert míg a Juniper-ek kifejezetten nehezen álltak össze, a Coradia 1000-es családot némi gyermekbetegségek után összekapták és rendben üzemelnek.

      A lényeg, hogy nemhogy gyártón, de még járműcsaládon belül is komoly eltérések lehetnek, mert az azonos platformon belül is lényeges eltérések vannak a különböző piacokra szállított vonatok között. Innentől kezdve szerintem nehéz "okosan" kíírni a tendereket, mert ördög tudja, melyik műszaki specifikáció miatt fog a gyártó olyan részegységet bevonni (valamelyik beszállítótól pl.), amelyik problémás lesz.
      Hülye példát mondok, de ha mondjuk a MÁV úgy kéri a végzártárcsatartó helyét, hogy eltakarja a zárfényt, és emiatt mondjuk nem engedik be az osztrákok a cuccot, akkor ezt bármelyik gyártó bármelyik vonatával be lehet szívni. :)

      Törlés
    2. "Aszt"..ez most komoly?

      Törlés
  2. Ez a mondat több forrás szerint nem állja meg a helyét: "Az eredeti tervek szerint azonban az összes vonatnak már 2011 óta szolgálatba kellett volna állnia."

    A Siemens bejelentése szerint a vonatokat 2011-től kezdik leszállítani 2016-ig: http://www.siemens.com/press/de/pressemitteilungen/?press=/de/pressemitteilungen/2008/mobility/tsrs200805009.htm

    A Raliway Gazette pedig egy elég hihető menetrendet vázol, amely szerint 2011-12 között 95 szerelvényt vártak: http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/winning-on-seats.html

    Voltak hírek arról is, h a vonatok részben a Bombardier brugge-i gyárában készülnek, nem tudom hogy ebből a végén mi valósult meg (ha rossz májú vagyok, azt mondom, h a Talentek után, talán ebben is a kanadaiak keze van :-)).

    Egyébként a Siemens szép kis árelőnyt ért el, hát úgy látszik ennek ez az ára. De ettől függetlenül is merész dolog egy jó eséllyel prototípusból 305-öt rendelni.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.