Előzetes adatok alapján a MÁV-csoport 2012-ben 7 milliárd forint üzleti eredményt ért el – mondta a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettese hétfőn Budapesten újságíróknak.
Bándonfainé Szikszay Erzsébet közlése szerint ez többnyire annak tudható be, hogy a múlt évben a társaság teljes egészében megkapta a vasúti pályafenntartásra, működtetésre szükséges költségtérítést.
Elmondta: 2012-ben nullszaldós üzleti eredménnyel zártak a MÁV-csoport pályavasúti és jármű-karbantartási részlegei, a személyszállítás 3 milliárd forint, a vontatás 4 milliárd forint üzleti eredményt ért el.
A MÁV-csoport 2012. évi adózás előtti eredménye mínusz 3 milliárd forint volt, adóssága 156 milliárd forintra mérséklődött a 2011. évi 205 milliárd forintról.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a vasúttársaság szervezeti átalakításáról elmondta: már bejegyezte a cégbíróság a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt.-t, amelybe április 1-jétől átkerül a pályavasúti szolgáltatás, illetve ettől az időponttól a vontatás, a karbantartás és a személyszállítási tevékenység egy cégként fog működni a MÁV-START keretein belül. A későbbiekben létrejön majd egy holding szervezet, amely megkapja ezen társaságok tulajdonosi és irányítói jogát.
Üzemi szinten nyereséges a MÁV-csoport – az előzetes adatok alapján 2012-ben nullszaldós üzleti eredménnyel zártak a MÁV-csoport pályavasúti és jármű-karbantartási részlegei, a személyszállítás 3 milliárd forint, a vontatás 4 milliárd forint üzleti eredményt ért el
A MÁV Zrt. az idén kiemelt hangsúlyt fektet a nemzetközi kapcsolatokra, novemberben Magyarországon ülésezik a Transzszibériai Árufuvarozási Koordináló Tanács, amelyben a magyarországi logisztikai lehetőségekre kívánják felhívni a figyelmet a vasúti árufuvarozás növelése érdekében. Emellett a magyar-orosz vasúti kapcsolatok erősítésére is kiemelt hangsúlyt fektetnek a Rail Cargo Hungariával együttműködve – mondta Dávid Ilona.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója beszámolt arról is, hogy a kínai vasútépítő céggel folytatják a közös munkát, bár egyelőre lekerült a napirendről a repülőtéri gyorsvasút létrehozása Budapesten.
Megújuló személykocsikkal jöhet a távolsági felár? Vagy valódi szolgáltatási színvonal-emelés a cél?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly 4,4 százalékkal nőtt a menetdíjbevétel az utaslétszám minimális emelkedésével párhuzamosan. A belföldi forgalomban továbbfejlesztik a menetrendet a pályafelújítások függvényében. Példaként említette, hogy a Baja és Szekszárd közötti interrégiós vonatokon 20 perccel csökken majd a menetidő, és javul a vasúti eljutás a Balaton északi részén is.
A szolgáltatási színvonal javítása érdekében folytatja a MÁV-START a járműállomány megújítását, ennek keretében új motorvonatokat kívánnak vásárolni, az idén mintegy 150-200 kocsit újítanak fel. Emellett a jegyértékesítési rendszert tovább korszerűsítik, több jegykiadó automatát is telepítenek. Az intercity kocsikban és az elővárosi járművekben ingyenes wifi szolgáltatást biztosítanak hamarosan – mondta Ungvári Csaba.
Kérdésre válaszolva a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a vasúttársaság saját fejlesztésű és gyártású új IC-kocsijának két prototípusát hamarosan bemutatják.
MTI
"A későbbiekben létrejön majd egy holding szervezet, amely megkapja ezen társaságok tulajdonosi és irányítói jogát."
VálaszTörlésEzt a mondatot nem értem: a MÁV pályavasútból lesz Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Kft. A MÁV-Start lesz egyben a mostani Start+Trakció+Gépészet. És a végén lesz egy nagy holding amiben majd egymás mellé kerül az NVP és a MÁV-Start?
Jól látod, azaz mindegyik cég felett ez a holding lesz, mint anyavállalat. Pont, mint a DB-nél a DB Netz és a DB FV+DB Regio, csak pont ezért éppen Brüsszel piszkálni készül a szövetségi kormányt.
TörlésÉs ez miben különbözik a mostani felállástól? Mármint, h a MÁV Zrt. nevű kvázi-holdingban kap helyet a Pályavasút, Start meg a többiek.
TörlésAkárhogy is nézem, egyrészt ott van az amit írtál, h a pályavasút továbbra sem lesz független, másrészt ez megint amolyan látszatcselekvésnek tűnik, az érdemi változtatások helyett :-(
Lényegében semmiben sem különbözik, leszámítva, hogy cégjogilag is egy cég lesz a Start+Gépészet+HáTRA.
TörlésÉs a kb. 40 féle MÁV-os Kft-val mi lesz (Ingatlankezelő, Vagyonkezelő, MÁV-Kert, MÁVGÉP, MÁV-FKG, MÁV-THERMIT stb.)?
VálaszTörlésSzerintem ezt most inkább ne is akarjuk tudni. Azt mondják, a tudatlanság boldog állapot, na ez itt hatványozottan igaz. :)
Törlés(Lehet, hogy beolvasztják őket valahová, aztán 2-3-4 év múlva megint kiderül, hogy mégiscsak hatékonyabb külön.)