2013. 02. 06.

Visszatérnek!

Elkészült a DB AG dessaui főműhelyében két legendás mozdony főjavítása. A gépek a DB Fernverkehr állományában szolgálnak tovább – ott, ahol egyikük már korábban is tette. Igen, a jellegzetes formájú 103-asokról van szó.

Az 1970-es években az InterCity-forgalom számára beszerzett 103.1 sorozatú mozdonyok az ezredforduló után búcsúztak az aktív üzemtől. A gépek jelentős részét szétvágták, de néhány megúszta a lángvágókat és a mai napig aktív szolgálatban maradtak. A kultikus mozdonyok közül a 103 245-ös folyamatosan a DB Fernverkehr, a távolsági személyszállításban jeleskedő üzletág állagában maradt és a müncheni telephelyen az utóbbi években saját, egy napos fordát dolgoztak ki a gépnek. A forda azután is megmaradt, hogy a mozdony szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt, 2012. február 4-én elbúcsúzott az aktív szolgálattól és begördült a dessaui műhelybe az esedékes főjavításra.

A 103 113-as és mögötte a 103 245-ös kocog át Apolda állomásán Frankfurt am Mainból München felé tartva
(fotó: Marco Zergiebel, forrás: DSO)

A most elkészült 103 113-as tulajdonképpen már korábban elhagyta egyszer a műhelyt. Tavasszal azonban különféle hibák miatt ismét vissza kellett térnie Dessauba és sokáig bizonytalan volt, hogy folytatják-e a munkákat? Végül azonban úgy döntöttek, hogy befejezik a mozdony felújítását, amely most készült el és a 103 245-össel együtt tért haza. A 103 113-as Frankfurt am Mainban, míg a 103 245-ös Münchenben töltheti napjait a továbbiakban.

Az aktív 103-asok
Jelenleg több 103-as is aktív szolgálatban van. Ezek a következők:
• 103 113: DB Fernverkehr
• 103 184: DB Fernverkehr
• 103 222: DB Systemtechnik Minden
• 103 235: DB Fernverkehr
• 103 245: DB Fernverkehr

A 103 113, 184 és 235 pályaszámú gépek a korábban a 2012. december 31-ével feloszlatott Profitcenter Rheingold gépei voltak. A 103 222-es specális, 280 km/h-s sebességre alkalmas áttételével mérővonatokat továbbít. A 103 245-ös volt az utolsó, a DB AG távolsági személyszállítással foglalkozó üzletága, a DB Fernverkehr 103-asa. A Profitcenter Rheingold felszámolásával a DB Fernverkehr gondozza tovább a 103-asokat, azok honállomása – papíron – München lett, de továbbra is a Rheingold-vonatok továbbítása az egyik feladatuk. A 103 113-as a hírek szerint Frankfurt am Mainban tölti napjait majd, míg a 103 245-ös Münchenbe tér vissza.

Müncheni forduló
A DB Fernverkehr müncheni telephelyén, bár 2012. február 4. óta műhelyben volt a 103 245-ös, továbbra is fenntartották a gépnek szánt fordát és a 2012-2013-as menetrendi időszakra is kapott egy egynapos fordát a mozdony. Amíg azonban a 103-as nem áll rendelkezésre, addig egy 120.1-es dolgozik e vonatok élén. A forda a következő:
Hétfőtől péntekig:
Nürnberg Hbf 05:47 – IC 2201 – 07:42 München Hbf 15:39 – IC 2206 – 17:28 Nürnberg Hbf
Szombaton:
Nürnberg Hbf 06:15 – IC 2301 – 08:06 München Hbf
Vasárnap:
München Hbf 15:39 – IC 2206 – 17:28 Nürnberg Hbf
(forrás: Drehschiebe, a változatás jogát fenntartja a DB AG!)

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Egyébként ha jól értettem ezeknek a mozdonyoknak tirisztoros fokozatkapcsolójuk van, amit gondolom több fokozatot adhat mint egy hagyományos fokozatkapcsoló (wikipedia szerint 40, persze nem lehet "elektronikus mozdonynak nevezni mint egy V63 !). Vajon a mozdonyvezető szempontból úgy kell vezetni ez a gép mint egy hagyományos villanymozdony (beállítani a "kormányáll" a fokozatot) vagy már beállítható sebességgel működik (mint egy V63)?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Két lehetőség volt: vagy úgy volt, hogy adtad a fokozatot és kész; vagy pedig beállítottad az sebességet és azt tartotta a gép. Sajnos nem volt a legjobb és amíg a fokozatkapcsoló nem pörgött le, addig nem volt célszerű villamosfékezni, márpedig a "számítógép" (vagyis az az analóg vezérlőrendszer, ami van a gépeken) egyből villamosfékezésbe kezdett. Ez pedig nem tett jót a vezérlésnek és a motoroknak, így idővel kiiktatták az AFB-t.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.