2013. 03. 26.

Lámpás buszok Hamburgban

Kísérleti üzemet indított az egyik hamburgi autóbuszos cég, a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH). A buszon minden ajtónál fényjelzések jelzik, hogy eltekintenek-e az első ajtós felszállási rendtől vagy sem?


Bár hírül adták, hogy az első ajtós felszállási rend Hamburgban nem okozott különösebb fennakadásokat, azonban mégis érdekes hír, hogy egyes buszvonalakon vagy éppen nagyforgalmú megállókban a buszvezetők eltekinthetnek ettől a rendtől. Ennek jelzésére új megoldást tesztel a VHH.
Az Alsterchaussee és Klein-Flottbek között közlekedő M15-ös viszonylaton közlekedő egyik autóbuszon olyan megoldást tesztelnek, amely szinte önműködően, mégis egyértelműen jelzi a felszállási rendet. A VHH közlése szerint az ajtóknál olyan világítótesteket szerelnek fel, amely egyértelmű fényjelzéssel ad információt. Amennyiben a második és a harmadik ajtónál pirosan világít a LED-sor, az első ajtón lehet felszállni, az immáron megszokott rend szerint. Azonban ha zölden világítanak ezek az eszközök, akkor valamennyi ajtót igénybe lehet venni.

(A képek forrása: VHH, via NahverkehrHAMBURG)

Alapesetben természetesen csak az első ajtón lehet felszállni a buszra. Mindazonáltal, ha a buszvezető úgy látja, hogy annyi utas van a megállóban, hogy a felszállításuk egyetlen ajtón gondot jelentene, használhatja az összajtós rendet is. A változtatható felszállási rendre a buszokon lévő hirdetmények is felhívják az utasok figyelmét.
Az még egyelőre kérdéses, hogy több buszra is kiterjesztik-e a tesztüzemet, de ha a próbaüzem sikerese lesz, akkor valamennyi VHH-s vonalon bevezetik a rendszert.
Hasonló rendszer egyébként a vidéki magyar városokban is üzemel: először Miskolcon jelent meg a buszok szélvédője mögött a lámpa, amely ha világít, akkor valamennyi ajtón fel lehet szállni, minden egyéb esetben csak az első ajtón engedélyezett a buszra felszállás – ezt a rendszert egyébként a Bengáli és a Tátra-villamosokon is alkalmazta az MVK. Később átvették a rendszert a debreceni DKV elektromos járműveinél is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.