2013. 05. 02.

Itt a Mátyás-mozdony

A heraldika szerint arany-fekete színben (a Habsburg-család színeiben) pompázó mozdony, a 480 005-ös TRAXX bemutatkozott a közönség előtt is. A Mátyás király királlyá választásának 555. évfordulójára feldíszített mozdonyt bemutatták a Nyugati pályaudvaron.




Hunyadi Mátyás királlyá választásának 555. évfordulójának állít emléket a MÁV-TRAKCIÓ 480 005-ös pályaszámú mozdonya. Az arany-fekete színekben feszítő masina a magyar vontatás-szolgáltatónál a harmadik „Werbelok”: korábban a 480 001-es Kandó Kálmánnak, 470 010-es pedig az Aranycsapatnak állít emléket. Ez a mozdony – ahogy a korábbiak is – rendszeresen eljut külföldre is. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: „Különleges a Mátyás-mozdony azért is, mert Romániában is gyakorta megfordul majd. Köszönhető ez a magyar és a román nemzeti vasúttársaság által tavaly kötött megállapodásnak, miszerint Budapest és Bukarest közt gépváltás (sic!) nélkül közlekedhetnek mozdonyok. Ez elősegíti az EU-n belüli vasúti közlekedés folyamatosságát, a nemzetközi vonatok menetidejének csökkentését, új fejezetet nyitva a hazánk és Románia közötti vasúti közlekedésben.
(A fogalmazásbeli furcsaságokat javítás nélkül idézzük, mozdonyok helyett természetesen a vonatok közlekednek gépcsere – és nem gépváltás – nélkül. — a szerk.)


Az elkészült mozdony. Apró szépséghiba, hogy a pályaszámot az érvényes szabályok szerint szóközzel választjuk el, így hibás a mozdony orrán a „480-005” felirat

A mozdony színtervét félszáz pályamű közül választotta ki a zsűri, amely Dani Richard alkotását ítélte a legjobbnak. A Mátyás-mozdony matricázásának technikai kivitelezését a Kvazár Kft. szakemberei végezték.

(fotók: Bőhm Katalin / MÁV Zrt.)

A MÁV, követve az ÖBB hagyományait, igyekszik közzétenni a www.mav.hu oldalon a mozdony tervezett menetrendjét – ígéri közleményében a MÁV. A következő napokban a mozdony fordulója az alábbi lesz:
  • Május 2., csütörtök:
    Budapest-Nyugati 12:23 – IC 565-2 – 15:34 Nyíregyháza 17:26 – IC 654-1 – 20:30 Budapest-Keleti 
  • Május 3., péntek
    Budapest-Keleti 07:10 – IC 73-2 – 10:07 Lőkösháza (22:27 Bucuresti Nord)
  • Május 4., szombat
    (Bucuresti Nord 05:45) Lőkösháza 15:50 – IC 72-1 – 18:50 Budapest-Keleti 
  • Május 5., vasárnap
    Budapest-Keleti 06:38 – 9200 – 08:23 Győr 08:42 – 990 – 09:53 Sopron 14:37 – 9923 – 16:02 Győr 17:31 – 9203 – 19:20 Budapest-Keleti
  • Május 6., hétfő
    Budapest-Déli 07:25 – 850 – 10:16 Balatonszentgyörgy 10:20 – 860 – 10:31 Keszthely 11:22 – 865 – 11:33 Balatonszentgyörgy 11:44 – 855 – 14:34 Budapest-Déli 17:30 – 976 – 18:30 Székesfehérvár 19:21 – 971 – 20:24 Budapest-Déli 22:30 – 14658 – 23:47 Székesfehérvár 
  • Május 7., kedd
    Székesfehérvár
    06:02 – 4509 – 07:04 Budapest-Déli 08:25 – 902 – 11:47 Szombathely 14:05 – 9003 – 17:34 Budapest-Déli 19:25 – 858 – 23:07 Nagykanizsa

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. "miszerint Budapest és Bukarest közt gépváltás nélkül közlekedhetnek mozdonyok."
    Ha ezt tényleg így mondta, akkor...inkább nem is mondok semmit!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az MTI közleménye szerint így sikerült megfogalmazni a dolgot, a cikkben megjegyzésként feltüntettem, hogy nem mi használjuk ilyen furcsán a szaknyelvet. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.