2013. 05. 22.

Késik az Ostkreuz befejezése

Újabb berlini nagyberuházás csúszásáról szólnak a hírek. Valamilyen rejtélyes véletlen folytán ez is a közlekedést érinti, igaz, nem a légiközlekedést. Ezúttal ugyanis a forgalmas csomópont, az Ostkreuz átépítése csúszik még két évet, várhatóan csak 2018-ra készül el a beruházás.


Várhatóan csak 2018-ra készül majd el az Ostkreuz, Berlin egyik forgalmas vasúti csomópontjának átépítése. Az eredeti tervek szerint 2016-ra kellene elkészülnie a Ringbahn és a Stadtbahn keleti csomópontja átépítésének. A késés mellett persze a büdzsé is bővítésre szorul: a 411 millió euróra (mintegy 121 milliárd forintra) tervezett költségvetést további hat millió euróval (1,7 milliárd forinttal) kell megtoldani a tervek szerint – közölte Mario Wand, a DB Projekt Bau, a beruházást végző államvasúti leányvállalat képviselője. A szakember a késés miatt nem a vasutat hibáztatja. Úgy fogalmazott: a Szövetségi Vasúti Hatóságnak, az EBA-nak több mint tizenegy évre (!) volt szüksége ahhoz, hogy jóváhagyását adja a projekt fontos részeihez, amelyek komolyan befolyásolhatják az építkezés időszakát. Wand úgy fogalmazott: egyetlen komoly tervezési folyamat sem számolhat azzal, hogy egy hivatali eljárás ilyen sokáig tart.

Az Ostkreuz építése 2006 óta tart. A képen 2008 szeptemberében az átépítést bemutató tárlók a Stadtbahn peronjain

Az Ostkreuz átépítését 2006-ban kezdte el a DB AG, az utasok számára azonban csak 2009-ban vált igazán érezhetővé a munkavégzés: a Stadtbahnról dél felé vezető pályát és az A peront ekkor zárták le és az S9-es viszonylat ekkortól került át a Stadtbahnról a Ringbahnra, végállomása pedig Spandau helyett Pankow lett. Az eredetileg tervezett tíz éves időszak elég lett volna a csomópont felújítására úgy, hogy a forgalmat is fenntartják.
A tervek szerint az Ostkreuz és Rummelsburg közötti ötvágányos pályaszakasz közelebb kerül a lakóházakhoz és emiatt a zaj- és rezégscsillapításról is gondoskodni kell. Ehhez kapcsolódóan pedig a végleges tervek 2011 szeptembere helyett csak 2012 végére készültek el.

2009 óta az S9-es viszonylat nem használhatja a déli összekötő vágányt és ez így marad 2017-ig

Mario Wand jelezte: a mostani állás szerint 2014 júliusára valamennyi peront elérhetik az utasok mozgólépcsővel és felvonókkal, ez pedig történelmi pillanat lesz a több mint másfél évszázada létező csomóponton. A következő nagyobb lépés 2015 nyarára várható, akkortól ugyanis az új berlini reptérre közlekedő személyvonatok is megállhatnak majd a felső szinten – feltéve, ha addig sikerül megnyitni az új repülőteret. A csomóponthoz tartozó Warschauer Straße állomás felvételi épülete 2016-ig készül el a tervek szerint.
Az építkezés miatt a Stadtbahn szintjén az S3-as viszonylat 2011 decembere óta csak az Ostkreuz és Erkner között ingázik. Aze redeti tervek szerint 2015 végéig állt volna fenn ez az állapot és az átszállási kényszer, azonban az építkezés elhúzódása miatt 2017 augusztusáig kell erre várni – éppúgy, ahogy a korábbi S9-es belvárosi kapcsolata is 2017 augusztásra készülhet el. Ez utóbbi déli összekötő vágány kereken három évet csúszik.

Az S3-as viszonylat utasai 2015 vége helyett 2017 nyaráig kénytelenek átszállni az Ostkreuznál a csúszás miatt

Az Ostbahn vágányai, amelyet a lengyelországi Kostrzyn felé haladó vonatok használnának először 2017 decemberére készülhet el, kerek egy évvel később, mint ahogyan azt tervezték. Addig a vonatok Berlin-Lichtenbergből indulnak. Ugyanez érvényes a Frankfurt an der Oder felé vezető vasútvonalra is, itt az RE1-es viszonylatok ugyancsak 2017 decemberétől állhatnak meg az Ostkreuznál. Ekkora valósulhat meg az S-Bahn-viszonylatok végleges peronbeosztása. És csak mindezek után kerülhet fel a pont az I-betűre, fogalmazott Mario Wand: csak ez után kezdődhet az 1920-as évekből származó gyalogoshíd újjáépítése.

A Warschauer Straße új felvételi épülete 2016-ra készülhet el. 2012 őszén még csak a leendő peronok egyikének helye látszott csak
(fotók: Halász Péter)

Mindazonáltal ez a terv sem biztos, hogy tartható. Ehhez ugyanis az szükséges, hogy az EBA további három tervhez is áldását adja a következő három évben. Ezek egyike a Rummelsburg térségében kialakítandó zaj- és rezgésvédelem; a másik a vágánytengelyek közötti távolság újbóli meghatározását érinti az Ostbahnhof előtti szakaszon – ezt az EBA kérte és komoly többletköltségeket jelent, mégpedig kereken hatmillió euróba kerül majd a változtatás.
Az Ostkreuz felső szintjét, a Ringbahn csarnokát 2012 húsvétja idején egy hosszú vágányzár után adták át a forgalomnak, akkortól fogva a Rinbahn szerelvényei a végleges vágányokon közlekednek – korábban a vonatok a regionális vonatoknak szánt vágányon jártak a gyorsvasúti szerelvények.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.