2013. 05. 08.

Szorít az idő

Egymásra mutogat a müncheni városi közlekedési társaság, az MVG és Oberbayern régió vezetése, mert számos jármű típusengedélyének megszerzése tovább csúszik. Ez pedig komolyan veszélyeztetni a tervezett járatsűrítést és kínálatbővítést a bajor fővárosban.

Nemrégiben készült el az első C2-es metró, amely át is költözött a Siemens bécsi gyárából a cég tesztközpontjába, Wegberg-Wildenrathba. Azonban most úgy úgy néz ki, hogy komoly veszélybe került a típus 2013 decemberi üzembe helyezése – írja a Süddeutsche Zeitung. A járművek engedélyezését végző tartományi hatóság ugyanis úgy nyilatkozott, hogy nem valószínűtlen, hogy decemberig nem tudják lezárni az új metrószerelvények engedélyezési procedúráját.

Decemberben könnyen lehet, hogy csak a látványterveken nézegethetjük a müncheni metróalagútban közlekedő C2-es vonatokat
(grafika: SWM / MVG / N+P Industrial Design)

Hasonló a helyzet a Stadler-féle Variobahnok sikertelensége miatt rendelt Siemens Avenio villamosokkal is. Az első hat szerelvény forgalomba állításával decembertől már számol az MVG, azonban itt szintén jelezte a hatóság, hogy nem valószínű, hogy fogalomba állhatnak a villamosok. Mindez pedig veszélyezteti a decemberi menetrendváltástól tervezett kínálatbővítést az MVG hálózatán. A tervek szerint decembertől ugyanis a metróhálózaton sűrítenék a követési időket, míg a villamoshálózaton új viszonylatokat és sűrűbb követést szeretnének bevezetni a legforgalmasabb szakaszon a müncheniek. Herbert König, az MVG vezetője azt ígérte, hogy tervek szerint decembertől az U2-es metró egyes szakaszain a legsűrűbb követés 120 másodperc lesz.

Késhet a Siemens Avenio villamosainak müncheni engedélye
(grafika: Siemens)

A hatóság közlése szerint legalább öt hónapot vesz igénybe a metrószerelvények engedélyeztetése abban az esetben, ha nem bukik el a vizsgálatok során a vonat. Azt is megjegyezték, hogy erre többször, írásban felhívták az MVG figyelmét és hozzátették: ahhoz, hogy decemberre megszerezze a vonat a szükséges engedélyeket, június a szükséges dokumentációt le kell adni az engedélyező hatóságnak – erre pedig eddig nem került sor.
Az MVG azonban visszautasítja a vádakat. Úgy fogalmazták, hogy a lehető legkorábban bevonták a hatóságokat a járművek engedélyeztetése érdekében és szoros, konstruktív együttműködés jellemzi a kapcsolatukat. Emiatt is csodálkoznak azon, hogy a nyilvánosság előtt folytatja a vitát a témában a tartományi hivatal.

A Variobahnok engedélyezésével is komoly gondok voltak és vannak. Ez ismétlődhet meg most a Siemens metróinál és villamosainál is
(fotó: Halász Péter)

A mostani vita emlékeztet arra, amit a Stadler-féle Variobahnok engedélyeztetése kapcsán folytatott egymással a hatóság és az üzemeltető. Akkor is évekig vitáztak a felek azon, hogy milyen papírokat, dokumentumokat, vizsgálati anyagokat milyen terjedelemben és formátumban kell benyújtani a járművek engedélyeztetéséhez. A Siemens-villamosok esetében is hasonló vita bontakozik ki. A MVG azt ígéri, hogy minden lehetőséget megragadnak arra, hogy az alapos és mindenre kiterjedő vizsgálati anyagokat mielőbb benyújtsák a hatóságnak. Lakonikusan hozzátették azonban: újabb dokumentáció nem teszi a járműveket biztonságosabbá.
Az MVG szerint azonban mindezek ellenére lehetséges az új járművek decemberi engedélyezése. Jelezték: minden résztvevő felelős, konstruktív és kiszámítható együttműködésben érdekelt. Az sem érdekelten azonban, hogy csak a metrószerelvények kapcsán 60 ezer oldalnyi dokumentációt nyújtottak be és mintegy 800 ezer euróba kerül a vonatok engedélyeztetési eljárása a számítások szerint.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. És mégis miről szól egy ilyen eljárás? Mivel írtak teli 60 ezer oldalt? És mi tart benne 5 hónapig?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindenféle üzemeltetési, tervezési dokumentumok, bizonyítják, hogy az tényleg az, aminek látszik és így tovább...

      Törlés
  2. Péter és szerinted ez reális vagy inkább csak aktatologatás?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztosan van alapja (ld. még Talent 2-esek, amiknél a kocsiszekrényekkel is baj volt), de jobbára aktatologatásról van szó szerintem.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.