2013. 08. 22.

Országos vezérhiány

Egyre komolyabb méreteket ölt a személyzethiány a DB AG-nál. A mainzi problémákról már beszámoltunk és emlékezetes, hogy Berlinben és Münchenben is gondokat okoz(ott) a gyorsvasúti üzemben a mozdonyvezetők alacsony létszáma. Mindeközben olyan groteszk helyzetet teremtett az élet, amire eddig nem volt példa: a személyzethiánnyal küszködő Berlinben győzködik a vezéreket, hogy menjenek át a személyzethiánnyal küzdő Bajorországba.

Freilassingba, Rosenheimbe és Münchenbe keres mozdonyvezetőket a DB AG. Sajtóhírek szerint az áthelyezésüket kérők számára havi bruttó 350 eurós pótlékot fizetnek, ha München térségében állnak szolgálatba. Ha pedig 111-es sorozatú mozdonyra és vezérlőkocsira, valamint 425-ös és 426-os sorozatú motorkocsikra is van típusismerete a munkavállalónak, akkor a rosenheimi hálózatra kerülve akár 400 euróval is többet kereshet.
Az ideiglenesen áthelyezett dolgozók szállását is magára vállalja a DB AG: Münchenben vagy Freilassingban biztosítanak szálláslehetőséget, de támogatják a hazautazásukat is a szabadnapokon. A DB AG hivatalosan nem kommentálta a felhívás hírét.

Komoly hiány van mozdonyvezetőből Bajorországban is. A DB AG a hírek szerint 111-esekre típusismerettel rendelkező kollégákat keres 350-400 eurós pótlékért cserében

A mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet, a GDL szerint Bajorországban mintegy kétszáz mozdonyvezető hiányzik a napi szolgálatból. Akik viszont dolgoznak, rengeteg túlórát gyűjtenek össze, havi átlagban 150 óra körül mozog a túlmunka. A szakszervezetek szerint a személyzethiány fő oka pont a munkakörülmények romlása: sokan emiatt átigazoltak a magántársaságokhoz, ahol hasonló vagy magasabb munkabért kapnak ugyanazért a munkáért, amiket jobb körülmények között végezhetnek el.
Azt egyelőre nem tudni, hogy meddig tart az átmeneti helyzet: decembertől ugyanis a rosenheimi hálózatot átveszi Bayerische Oberlandbahn (BOB) „Meridian” nevű projektcége, amely a tervek szerint FLIRT-motorvonatokat vet be a menetrendváltástól München, Rosenheim, Kufstein illetve Salzburg; valamint München, Holzkirchen és Rosenheim között.

A személyzethiány komoly gondokat okoz. Kérdés, hogy ezek megszűnnek-e decemberben, amikor a Meridian veszi át a rosenheimi hálózatot? A képen látható, Salzburgba tartó vonatot decembertől FLIRT-ek válthatják
(fotók: Halász Péter)

A DB AG-nál mindenesetre komoly a személyzethiány szinte minden szakterület esetében. A felvétel folyamatos, azonban jobbára már „kész” járművezetőket keres az állami társaság is. Teszik ezt annak ellenére, hogy az érdekvédők már jó ideje jelezték: a megannyi képzési hely szakmai színvonala nem azonos, nem képeznek megfelelő színvonalon dolgozó mozdonyvezetőket. Mindazonáltal a DB AG karrierportálján is számos hirdetést lehet olvasni, amelyben mozdonyvezetőt, forgalmistát keresnek – alkalmanként még az utcáról beesők számára is szerveznek azért tanfolyamokat.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. A 3. képen azok Halberstadti kocsik nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem. Bajorországban nincsenek halberstadti kocsik, manapság már csak Cottbus környékén és Lipcse–Erfurt között akad pár szolgálatban lévő y-Wagen. A képen egykori Silberlingek, azaz n-Wagenek láthatók különféle módon felújítva. Jellegzetes ismertetőjegyik az ajtóknál a lépcsőkivágás előtti és utáni ferde lemezelés – ez nincs a halberstadti kocsikon. A vezérlőkocsi olyan fejet kapott, mint a halberstadti vezérlők. Az 1990-es évek elején építették őket a wittenbergi főműhelyben, ezért is „Wittenberger Kopf” a fülkeforma neve mindkét típus esetében.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.