2013. 09. 24.

Elbukta a Siemens az ICx-eket

Közel háromszáz új, nagysebességű vonatot vásárolna a Deutsche Bahn a Siemenstől. Az ICx név alatt futó projektben több változatban készülne az ICE-szerelvények első generációját és a legtöbb InterCity-vonatot kiváltó új motorvonat. Úgy volt, hogy a Siemens gyárthatja majd a vonatokat, de most a hírek szerint a Bombardier is kaphat a „járműtortából”, bár összességében kevesebb vonatot venne a német vasút, mint azt tervezték.

A DB AG a korábbi tervekhez képest kevesebb motorvonatot szeretne vásárolni és ráadásul olcsóbb vonatokról van szó, amiket nem a Siemenstől, hanem a konkurens Bombardiertől rendelnének meg. A német vasút jelenlegi tervei szerint a korábbi 220 darabos ICx-flottára vonatkozó terveket 31 darabbal csökkentette, ez pedig kereken egy milliárd euróval teszi olcsóbbá a projektet a Reuters értesülései szerint. Az elmaradó vonatok helyett tizenhét emeletes IC-szerelvényt vesznek a Bombardiertől, kereken 300 millió euró értékben. A vonatok a tervek szerint a dél-németországi, tisztán távolsági forgalomban nem rentábilis vonalakon állnak majd forgalomba. Ezek szerint megvannak a vonatok a Stuttgart és Zürich közötti IC-viszonylatra.

Az ICx orrmodellje a DB AG standján, a 2012-es InnoTranson
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az ár mellett egyébként – jól értesültek szerint – az is közrejátszik, hogy a Siemens a korábbi megrendeléseket sem tudta időben átadni a DB-nek – gondoljunk csak a Velaro D-szerelvények évek óta húzódó ügyére.
A mostani döntés fényében a Siemens csak a már fixen leszerződött 130 ICx-vonatot szállíthatná le, a maradék 90 vonatot csak tervezi megrendelni a DB AG. A projekt összesen hatmilliárd eurót ér.
A DB AG és a Siemens kijelentette: a 130 motorvonat megrendelése már fix és biztos. A további opciók azonban még tárgyalási alapot képeznek – fogalmazott a vasúttársaság sajtóirodája.
Azt pedig már korábban közölték: a százharminc vonat hosszabb és komfortosabb lesz, mint a korábbi szerelvények, ez viszont mintegy 600 millió euróval drágítja meg a projektet és egy évvel később, legkorábban 2017-ben állhatnak forgalomba a vonatok.

Több emeletes IC-t vásárolna az ICx-ek helyett a DB AG
(grafika: Bombardier)

A DB Fernverkehrnek egyébként komoly gondjai vannak a távolsági forgalomban: lényegében elfogytak a tartalékkapacitások, a vonatok teljes kihasználtsággal, tartalékok nélkül közlekednek. A helyzetet súlyosbítja a Velaro D-k 2011-re tervezett, majd legalább 2014-ig kitolt szállítási és üzembe állítási határideje. De ugyancsak késik a Bombardier is a megrendelt emeletes IC-ingák szállításával: az idei menetrendváltás helyett legkorábban csak jövő év második felében nyújthat enyhülést a DB-nek az első vonat a megrendelt 27-ből. Emiatt is gondolták úgy, hogy egy más futó gyártáshoz csapnak hozzá további vonatokat, mert így hamarabb enyhíthetik a vasúttársaságra nehezedő nyomást – ráadásul egy ülésre vetítve az emeletes IC-k feleannyiba kerülnek, mint az ICx-szerelvények.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Pedig elég jól néznek ki az ICx motorvonatok.

    Az emeletesek meg ha jól tudom, akkor csak 160 km/h sebességre képesek.Miért nem olyat rendeltek, mint a svájciak, ami 200 km/h-ra is képes?

    Azt hittem, hogy Németországban hosszútávon 200-ra fejlesztik a főbb vonalakat.

    VálaszTörlés
  3. Ez azért is marhaság, mert a München-Nürnberg REX-re a DB Regio most rendelt 190 km/h-s ingavonatokat. Az a legtöbb IC helyett tényleg jó lenne. Ja, az persze Škoda, abból nem lehet százszámra rendelni, mert dühösek lennének a választók.

    VálaszTörlés
  4. És az utasok örülhetnek a kényelmetlenebb és lassabb Bombardier emeletes motorvonatokra. Élég nagy a Bombardier politikai ereje ha az ember belegondolja hogy a DB nemrég beperelte és milliárdos (euro!) kártérítés követel tőle...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lassabb, az biztos.
      De, kényelmetlenebb?.Olyan üléseket szerelnek bele amilyet akarnak és egy IC vonatba nem hiszem, hogy olyan "deszkákat" szerelnek.Szóval, nem biztos, hogy kényelmetlenebb.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.