2013. 10. 04.

Düsseldorf újít – jöhet a HF6

Negyven új Stadtbahn-szerelvényt vesz a düsseldorfi Rheinbahn. A Rajna-Ruhr-vidék meghatározó közlekedési szolgáltatója 2017-től állítja forgalomba az első tíz szerelvényt, ami a negyven éves GT8SU-kat váltja majd fel.




Megszámláltattak a DÜWAG gyártotta GT8SU típusú Stadtbahn-szerelvények napjai a düsseldorfi Rheinbahnnál. A négy évtizedes vonatokat vadonatúj járművek váltják majd fel 2017-től. A negyven darabos járműbeszerzésre 140 millió eurót szán a közlekedési társaság – erről döntött a Rheinbahn felügyelőbizottsága.
A GT8SU típusú járműveket az 1970-es években építették és az 1980-as években alakították át a földalatti Stadtbahn-üzem követelményeinek megfelelően és a közelmúltban kapott a néhány, még Düsseldorfban maradó szerelvény alapos felújítást. Ennek ellenére a vonatok napjai megszámláltattak.

Felújított és eredeti állapotú GT8SU-k egymás mellett

Az új jármű a „munkacímén” HF6-os jelzést viselő típus lesz (látványterve írásunk kis képe), amelyből eddig csak a tervek léteztek. A számítások szerint egyenként mintegy 3,5 millió eurós vonatok gyártásáról a jövő évben döntenek majd. A szerelvényeket a magaspadlós Stadtbahn-vonalak mellett a villamoshálózaton is üzemeltetné a szolgáltató, így az alacsonyabb peronokhoz alkalmas lenyíló lépcsőket is kapnak a járművek.
A tervek szerint 30 méter hosszú, a légrugós járművek utastere klimatizált lesz és összesen 60 ülő- és legalább 100 állóhellyel rendelkezik majd a hattengelyes, csuklós villamos. A szerelvényekből négyet lehetne összecsatolni üzemszerűen.

A B80D-k egyelőre maradnak, de lassan ezek a szerelvények is cserére érettek lesznek
(fotó: Halász Péter)

Az első kocsikat 2017-ben kellene leszállítani a még kiválasztandó gyártónak. Először az U75-ös vonalon Düsseldorf-Eller és Neuss között váltanák a régi GT8SU-kat, míg az nyolc vonat a későbbiekben az új, megépítendő U81-esen járna a Messe és a repülőtér között.
Az kérdés még, hogy ki fogja gyártani az új szerelvényeket, de nem lennénk meglepve, ha a lipcsei HeiterBlick lenne a befutó. Legutóbb Bielefeldbe szállítottak hasonló kaliberű kocsikatláthattuk a járművet a 2012-es InnoTranson – és Hannover számára is ez a cég építheti a TW3000-eseket.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.