2013. 12. 09.

Bécsi villamostender

Mintegy másfélszáz új villamost vásárolna az osztrák főváros közlekedési társasága. A Wiener Linien az EU hivatalos lapjában jelentette meg tenderkiírását december első napjaiban: az ajánlattól függően 119-156 darab új, alacsonypadlós villamoskocsit vásárolnának.



A Wiener Linien új villamosokat vásárolna. Az EU hivatalos lapjában megjelent ajánlati felhívás szerint a leendő pályázónak 119-156 darab alacsonypadlós villamos gyártása, leszállítása és üzembe helyezése lesz a feladata. A Wiener Linien további harminc villamosra vonatkozó opciót is kiköt majd a szerződésben. A villamosok gyártása és üzembe helyezése mellett a gyártónak 24 évig vállalnia kell a járművek karbantartását – ehhez a személyzetet és a berendezéseket a Wiener Linien biztosítja. Az ajánlatokat 2014. január 20-án 12 óráig adhatják le a pályázók.

A Bombardier már korábban jelezte: szállítana Bécsnek villamosokat. A képen az osztrák fővárosnak szánt Flexity-változat látványterve
(grafika: Bombardier)

A tenderen eséllyel indulhat a Siemens: a járműgyártó jegyzi a bécsi villamosflottában közlekedő alacsonypadlós járműveket, amelyekből többszáz rója már évtizedek óta az utakat, ráadásul az ULF-ek gyártása még mindig folyik. Szakértők azonban rebesgetik: a Bombardier is szeretne egy szeletet a bécsi tortából. A kanadai-német járműgyártó már korábban jelezte: szeretné, ha az új villamosok beszerzését nemzetközi tender segítségével intézné a Wiener Linien. Idén nyáron már írtunk róla: a Bombardiernél úgy gondolják, hogy ők is tudják teljesíteni a Siemens-féle ULF műszaki paramétereit: többek között az igen komoly kihívásnak tűnő, mindössze 20 centiméteres belépőmagasságot.

Az ULF az 1990-es évek első felében tervezett technika, ennek ellenére a mai napig gyártja ezeket a villamosokat a Siemens. Az alacsonypadlós villamosok belépőmagassága mindössze 20 centiméter – a Wiener Linien az új járművektől 24 centimétert követel meg

A Bombardier a nyári tervek szerint a Flexity-család bécsi igényekre szabott változatával indulna a tenderen. A Bombardier Österrecih ügyvezetője, German Wacker akkor a Der Standardnak úgy nyilatkozott: számításaik szerint alacsonyabb a járművek üzemeltetési költsége a Siemens-féle villamosokénál. A jármű 30 éves élettartama alatt 300 millió euróval olcsóbb a Siemens villamosainál a Flexityk karbantartása, üzemeltetése. Ennek oka, hogy amíg az ULF egy meglehetősen egyedi konstrukció, addig a világon közlekedő Flexityk jelentős része azonos elemekből épül fel, így az alkatrészek előállítása is olcsóbb.

A mostani tender után csak az E2-esek maradnak a magaspadlós flottában

Ha a Wiener Linien a mostani tenderen 156 darab villamost fog rendelni, akkor ez rövid úton az E1-es sorozatú kocsik végét is jelentheti: jelenleg ugyanis 140 DÜWAG-licensz alapján épített, E1-es sorozatú magaspadlós villamost üzemeltet a bécsi társaság, ezekkel 2017-ig számolnak. A magaspadlós motorkocsikhoz a 31 darab c3-as és a 72 darab c4-es pótkocsi valamelyikét csatolhatják. Ha ez a terv megvalósul, akkor hosszabb távon csak a 119 darab E2-es sorozatú motor- és a 116 darab c5-ös sorozatú pótkocsi marad magaspadlós kocsiként a bécsi utcákon, ezeket 2025-ig vonná ki a közlekedési társaság.

Az új villamosok forgalomba állításával az E1-eseket és a c3-as és c4-es pótkoscikat leállíthatja a Wiener Linien
(fotók: Halász Péter)
Üresen jó – Az ULF a mindennapokban
A bécsi ULF-járművek első ránzésre tetszetős és modern villamosok a mai napig is, ám a napi használat során számos árnyoldaluk is nyilvánvalóvá válik. A legfontosabb probléma az ülőhelyek és állóhelyek aránya, mely túlzottan az előbbiek felé billen. Kis utasterhelés mellett kényelmes környezet az ULF, viszont csúcsidőben a forgalmas vonalakon (például 2, 6, 43, 49, 60, 71) bizony inkább állóhelyből kellene több. Sőt, jobb is, ugyanis a szűk csuklórészek kényelmetlensége miatt az itteni állóhelyeket töltik fel utoljára, így az ajtók előtt mindig zsúfoltság van – ez persze az utascsere sebességének sem kedvez. További probléma, hogy a babakocsik elhelyezésére az ajtók oldalán, közvetlenül az ajtónyílások két oldalán van lehetőség, ám a jármű méretei miatt a babakocsik mindig belógnak egy kicsit az ajtók körüli utasmozgás útjába. Az eredő ugyanaz: a zsúfolt villamoson komoly harc dúl a leszállás lehetőségéért. Tavaly be is számoltunk a Wiener Linien kísérleti programjáról, melyben egy B-sorozatú „hosszú ULF” egyik szekcióját „kibelezték”, és a dupla ülések helyett többcélú teret alakítottak ki – ám eddig ez a megoldás nem terjedt el. Ehhez képest a bécsi villamosokat használó törzsutas számára egy Linzben futó Flexity utastere maga a többcélú paradicsom. Remélhetőleg a mostani tender során kedvezőbb utastér-kialakítású járművekkel gyarapszik majd a Wiener Linien flottája.

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. "Az alacsonypadlós villamosok belépőmagassága mindössze 20 centiméter – ezt minden bizonnyal megköveteli majd a Wiener Linien az új járművektől is"

    A tenderben 24 cm van meghatározva maximális belépőmagasságnak.


    "Ha a Wiener Linien a mostani tenderen 156 darab villamost fog rendelni, akkor ez rövid úton az E1-es sorozatú kocsik végét is jelentheti"

    Azért olyan rövid úton nem, az E1-esek a mostani tervek szerint 2017 végéig fognak még közlekedni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát... Mire lesz annyi új valami, hogy le tudja állítani az E1-eseket, addigra azért 2017 lesz. :) A belépőmagasságot köszi, átsiklottunk felette.

      Törlés
  2. A bécsi ULF egy vicc. Egy szerelvény első egységében csak egy vezetőállás és egy babakocsi vagy rokkantkocsi beállóhelye van, meg egy szűk átjáró, és punktum. Milyen "zseniális" mérnök terveztek ezt a cuccost?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Különösen, ha azt is tekintetbe vesszük, hogy az űrszelvény miatt az első egységnek nem párhuzamosak a falai, hanem a villamos eleje felé beszűkülnek. Tehát oda rakták a rokkantkocsi helyét és beszállórámpáját, ahol nem párhuzamos a villamos és a peron szegélye...

      Törlés
    2. Nekem úgy tűnik, hogy az eredeti problémára (akadálymentes beszállás az úttest közepén lévő megállókban is) a kilencvenes évek színvonalán csak ilyen megoldást tudtak biztosítani.
      Azt már kevésbé értem, hogy a Wiener Linien miért vásárolja 15 éve bőszen ezeket, amikor már más gyártók is képesek elérni a bűvös 20-24 centit. Nyilván van valami jól felfogott üzemviteli okuk (minél kevesebb típus a flottában?) erre, de mindenképpen megérett már az idő a váltásra.

      Törlés
    3. Ráadásul az ULF-ek sokkal hangosabbak is, mint az E-k. Csörögnek, zörögnek, és jónéhány úgy nyikorog a csuklóknál, hogy alig lehet meglenni benne. És sokkal leharcoltabban néznek ki, mint a jónéhány évvel idősebb E1/E2-k.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.