2014. 04. 15.

Páros villamos

Sorra állnak forgalomba az új Bombardier Flexityk a német fővárosban. Ez viszont hatással van a többi jármű üzemére is: új vonalakra kerülnek a régebbi alacsonypadlós kocsik, míg a régi magaspadlós járművek lassan búcsúznak a forgalomtól. Szólóban például már nem is járnak a csehszlovák „Féldisznók”.




Lényegében megszűnt Berlinben a csehszlovák eredetű KT4Dm típusú magaspadlós villamosok szóló üzeme. Legutóbb hétvégenként a 62-es vonalán, a Wendenschloss és Mahlsdorf között jártak egyedül a négytengelyes, rövid csuklós kocsik. Azonban a Bombardier Flexityk forgalomba állításával ez az üzemmód megszűnt, hétvégén is jut elég kocsi ahhoz, hogy a magaspadlós járművek párba csatolva közlekedhessenek.

A 62-es vonalán már csak párban járnak a KT4-esek, de képünk készítésének helyszínére, a mahlsdorfi hurokba már nem jutnak el néhány ritka kivételtől eltekintve

Szóló kocsik most már csak a 21-es villamos vonalán, Lichtenberg Gudrunstraße és Schöneweide, Sterndamm között; illetve a 67-esen Schöneweide, Sterndamm és Krankenhaus Köpenick között fordulnak elő. E két viszonylat egyébként egymással összefűzve üzemel, a kocsik Schöneweidében átszerelnek a két vonal között.

Szóló kocsi már nincs a 68-ason sem, egyedül a 21-esen és a 67-esen akad még rövidke, szóló KT4-es. Képünkön az ideiglenes schmöckwitzi végállomáson pihen 2011 őszén egy villamos

Nem mellesleg magáról a a 62-es villamosról is szépen lassan eltűnnek a ČKD remekei: a jelenleg érvényes menetrend és kocsibeosztás szerint a törzsmenetek, amelyek a teljes vonalhosszon közlekednek (azaz a Wendenschloss és Mahlsdorf között) szinte kizárólag az alacsonypadlós GT6N típusú kocsikkal utazhatunk – kivételt csak iskolaidőben két indulás jelent, ahova még magaspadlós villamos adnak ki a köpenicki kocsiszínből.

A 62-es hosszú meneteit már ki tudják adni tisztán alacsonypadlós villamossal, csatolt KT4-es csak iskolaidőben, sűrítőmenetként jut el Mahlsdorfig

A 62-es vonalán a forgalmas köpenicki szakaszon a sűrű követést betétjáratok is biztosítják. Ezek a Wendenschloss és Mahlsdorf Süd között járnak és hétköznap fél hat és 19 óra között tíz percenként járnak a villamosok – egyéb időszakban a teljes vonalon 20 perces követést ígér a BVG. A betétjáratokon kizárólag párba kapcsolt KT4Dm-ek közlekednek a jelenlegi kocsikiadás szerint. Ezzel egyidejűleg viszont meg is szűnt az a korábbi gyakorlat, hogy a betétjáratok és a törzsmenetek fordulóit összekapcsolták, azaz egy kört a rövid, egy kört pedig a hosszabb útvonalon teljesítettek. Ez pedig azt eredményezi, hogy a Wendenschlossnál lévő kétvágányos végállomást időnként két villamos is elfoglalja a fotósok nagy örömére.

Wendenschloss, végállomás. A képen látható együttállás ma már ritkaság, a két vonat közül az egyik szinte biztosan alacsonypadlós motorkocsi
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.