2014. 05. 27.

Fulda kimaradt

Nem olyan régen még Wolfsburg volt a „rettegett” megállóhely, amelyet sorra hagytak ki az ICE-járatok. Most hasonló babérokra tör Fulda állomása: itt egy IC-szerelvény hagyta ki nemes egyszerűséggel a megállást a minap.


Nem az első eset történt meg, hogy egy, a fuldai pályaudvarra behaladó vonat egyszerűen nem áll meg és a csodálkozó utasokat hamarosan is faképnél hagyja. Legutóbb vasárnap este a Hamburg-Altona pályaudvarról Stuttgart Hauptbahnhofig közlekedő IC 773-as „adott gázt” a megállás helyett és távozott utascsere nélkül a hesseni város állomásáról. A 20:10-kor történt eset hírét megerősítette a DB AG is. Jelezték: vélhetően a mozdonyvezető figyelmetlensége volt az ok, egyszerűen elfelejtette a fuldai megállást a mester. Végül a fuldai megállás helyett a vonatot a huszonnégy kilométerrel távolabbi Flieden állomásán fogták meg, a leszálló utasokat pedig egy személyvonat vitte vissza Fuldába, ahova nem sokkal este kilenc előtt érkezhettek meg – mintegy háromnegyed órás késéssel.
De a felszállni vágyókkal nem történt semmi, írja az Osthessen-News.de internetes oldal. Pedig voltak többen, akik például repülőgéphez igyekeztek volna a frankfurti reptérre, ahol ez a vonat is megállna. A DB AG széttárta a kezét: a vonatjegy más vonatokon is felhasználható ilyen esetekben, a kínálat pedig igen széles a térségben.
A mozdonyvezető figyelmetlenségének azonban nem csak az utasokra nézve vannak következményei, hanem a járművezetőre is. Bár a DB AG jelezte: ilyen hibák sajnos előfordulhatnak, igyekeznek jobban odafigyelni majd a jövőben. Itt viszont nem áll fenn az a veszély, ami például a korábbi wolfsburgi eseteknél, azaz az, hogy az adott számmal közlekedő vonat csak bizonyos napokon áll meg a pályaudvaron és ha a mozdonyvezető rossz menetrendet választ ki az elektronikus felületen, akkor nem is látszik a megállás – az IC 773-as szombat minden nap közlekedik és minden nap meg kell álljon Fuldában.
Érdekesség: áprilisban egy ICE-szerelvény hagyta ki a fuldai megállást, de történt olyan eset is, amikor az árvíz utáni helyreállítások idején tavaly nyáron az ICE-k Erfurt felé kerültek Göttingen helyett, ám a vonatnak mégis Göttingen felé álltak a vasak és itt következett a fejvakarás, hogy mi is legyen a tévútra került szerelvénnyel? De történt már hasonló eset Berlinben is, azonban itt szerencsére csak egy üres szerelvényt sikerült eltéríteni.
Felvetődhetne, hogy vajon miért nem sikerült megállítani a technika segítségével a vonatot? A válasz nagyon egyszerű: a mozdonyon lévő vonatbefolyásoló rendszerek a pályamenti jelzők állását veszik alapul. Ha a vonatnak pedig már kezelték a kijáratot, akkor semmi sem tartja vissza attól, hogy továbbhaladhasson – ha csak vissza nem veszik a szabad jelzést. Ám az ilyen esetekben erre sokszor nincs is idő. Természetesen Magyarországon is időről időre történnek ilyen esetek, ám ezek nem kavarnak különösebb vihart, ugyanis a a menetrend szerint megállítandó vonatokat továbbhaladást tiltó kijárati jelzővel fogadják, így ha nem is a peron mellett, de az esetek nagy többségében még az állomáson sikerül feltartóztatni a „renitens” vonatot.

Eltévedt gyorsvonat
Olvasóink közül talán többen is emlékeznek arra az esetre, amikor 2003. december 24-én a Budapestről Szombathelyre tartó 9006-os számú gyorsvonat „tévedt el” Érd elágazásnál. Ugyanis a vonat hibás vágányút-beállítás miatt nem a Tárnok felé vezető pályán, hanem a pusztaszabolcsi vonalon haladt tovább és az akkori beszámolók szerint a vonatot bizony Dunai Finomító állomásnál sikerült feltartóztatni – a mozdonyvezető itt vette észre a szóbeszéd szerint, hogy valami nem stimmel a pályával, nagyon nem az a táj, aminek lennie kéne. A hiba itt abban lehetett és ezért kezelték neki a szolgálattevők a jelzőket is, hogy vele Érd elágazásig majdnem párhuzamosan közlekedett egy személyvonat is Pusztaszabolcs felé, így az engedélyeket megkérték és be is állították a vágányutakat az egyes állomásokon. A galibát fokozta, hogy ekkor volt az első „téli” menetrendváltás, korábban mindig május végén-június elején változott az éves menetrend.
A helyzetet fokozta, hogy a december első felében érvényes menetrendben még a 8006-os számú pécsi vonat közlekedett az adott idősávban (bár közel fél óra eltéréssel) tehát a rutinból dolgozó vasutasoknak akár fel sem tűnhetett az állomáson áthaladó gyorsvonat.
Az egykorú híradások szerint a tévútra került vonatot dízelmozdonnyal visszahúzták Érd elágazásig és ott végre „jó útra térhetett” és a MÁV akkori híradása szerint alig órás késéssel ért célba a járat. A mozdonyvezetőt a kollégái „természetesen” térképet lobogtatva várták már Szombathelyen...
Bár nem tisztünk az ügyben állást foglalni, az eset felvetette a vonalismeret (hiányának) kérdést és persze a menetrendi változások követésének figyelmen kívül hagyását is a vasúti dolgozók részéről.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Meg kell jegyeznem, hogy az utasok nem három, hanem háromnegyed óra késéssel értek Fuldába.

    VálaszTörlés
  2. "a menetrend szerint megállítandó vonatokat továbbhaladást tiltó kijárati jelzővel fogadják"
    Az arányokat nem tudom, de az biztos, hogy előfordul az ellenkezője is.
    "a menetrendi változások követésének figyelmen kívül hagyását is a vasúti dolgozók részéről"
    Már többször jártam úgy, hogy utasként, az internetről tájékozódva többet tudtam az ideiglenes menetrendváltozásról mint a vasutas - igaz csak a jegyvizsgáló.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.