2014. 06. 17.

Hétvégi E6-os

Ugyan nem tértek vissza a legendás Stadtbahn-motorkocsik az osztrák fővárosban, de E6-os jelzéssel metrópótló villamos közlekedett Bécsben. Történt ugyanis, hogy az U6-os metró vonalán kitérőt cseréltek.


Június 14-én és 15-én, szombaton és vasárnap az U6-os metró szerelvényei rövidített útvonalon, csak Alterlaa és a Dresdner Straße között jártak. Floridsdorfba villamossal vagy kerülőt téve gyorsvasúttal lehetett átjutni. Így a Wiener Linien ismét elővette a jól bevált megoldást: a metrópótló villamost. A járat azonban – ellentétben az U1-es metró déli szakaszának két évvel ezelőtti felújításával – nem kapott teljesértékű járatrszámot, ám a jelzése ennek ellenére újdonság volt. A megszokott E jelzést, aminek az értelme az „Ersatzverkehr”, azaz „pótlójárat” volt, kiegészítették a metró számával, azaz a villamosok E6-os jelzéssel rótták a köröket a Wexstraße (a brigittenaui kocsiszín) és Floridsdorf között, pótolva az U6-os metró kimaradó szakaszát.

Magaspadlós E2-es sorozatú motor- és c5-ös sorozatú pótkocsiból álló vonat tart metrópótló villamosként Floridsdorf felé

Az E2+c5 sorozatú motor- és pótkocsikból álló szerelvények mellett hosszú, B és B1-es sorozatú ULF-szerelvények jártak a vonalon, ahol meglehetősen rapszódikusra sikerült a járatkövetés: volt, hogy 3-4, volt hogy 7 percenként jöttek a villamosok. Szerencsére a 31-es villamos ugyanúgy besegített a forgalom lebonyolításába, így nem okozott különösebb gondot a metró pótlása.
Az U6-os vonalán a Wiener Linien ezen a hétvégén kitérőt cserélt a Handelskai és a Neue Donau állomások között, emiatt nem járhattak a metrószerelvények ezen a szakaszon. Mivel visszafogási lehetőség pedig csak a Dresdner Straßénál van, így villamossal viszonylag hosszú szakaszt kellett pótolni.

Hosszú, A sorozatú ULF is jutott a metrópótló járatra. A 695-ös motorkocsi a Friedrich-Engels-Platzon vág át a Floridsdorferbrücke felől érkezve
(fotók: Magyarics Zoltán)

Új típus a Dunántúlon
Mindeközben a Wiener Linien új típust vetett be a 30-as és a 31-es villamos vonalán. A hivatalos beosztás szerint ugyanis a Schottenring, illetve a 30-as esetében Floridsdorf és Stammersdorf között közlekedő villamosjáraton az eddigi E1+c3/c4 sorozatú motor- és pótkocsiból összeállított vonatok mellett és helyett E2+c5 sorozatú járművekből álló vonatok is közlekedhetnek. Ez az első alkalom, hogy menetrend szerinti, „rendes” járaton közlekedik a Duna bal partján a korszerűbbnek tekintett magaspadlós típus. Eddig csak a különféle pótlások, rásegítések alkalmával bukkantak fel a járművek a „Dunántúlon”. Ilyen alkalom például a nyári Donauinselfest ideje, amikor a 31-es villamost az E jelzésű betétjárat is segíti. Az E2+c5 összeállítású vonatok a hétvégi E6-os metrópótló villamoson is közlekedtek.
Hivatalosan csak 2014-től közlekedik „rendes” (értsd: nem pótló vagy nem rásegítő) viszonylaton a Duna bal partján lévő város részekben E2-es sorozatú motor- és c5-ös pótkocsikból álló vonat
(fotó: Magyarics Zoltán)


Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.