2014. 09. 12.

InnoTrans 2014 – a magyar szál

Folytatjuk előrejelzéseinket a szeptember 23. és 26. között Berlinben megrendezendő InnoTrans 2014 szakkiállítás kapcsán. Ezúttal a magyar szálaknak nézünk utána, hiszen hazánkból is több kiállító érkezik majd a berlini Messegeländére. Ráadásul idén igazán látványos kiállítással készül az egyik résztvevő.


Az InnoTrans előtti körképünk következő részében a magyar érdekeltségekről ejtünk néhány szót. Érdemes megtennünk, mert az idei kiállításon az legjelentősebb és leglátványosabb formában, vasúti járművel is részt vesznek a magyarok: a MÁV-START Zrt. ugyanis a nemzetközi közönség előtt itt mutatja be a saját fejlesztésű IC+-kocsiját.

A MÁV-GÉPÉSZET a magyar stand szegletében kapott helyet 2012-ben is. Akkor még csak maketten láttuk az IC+-kocsit

Két évvel ezelőtt még csak a MÁV-START standján kiállított maketteket nézegethettük, illetve meghallgattuk az álmokat fejtegető beszélgetéseket is. Akkor már létezett a jármű, igaz, még csak szerkezetkészen és a kiállításon az akkor még MÁV-GÉPÉSZET formában működő cég standján csak a jármű makettjét és az utastér egy részletét láthattuk, ám most végre a maga valójában is megismerheti a szakma az új vasúti járművet. Időközben kiderült, hogy Egyiptom mellett Oroszország számára is ajánlgatja a magyar partner a járművet, amiből egyelőre csak két, másodosztályú, termes prototípus áll rendelkezésre.
A Népszabadság röppentette fel a hírt a minap, hogy nincs minden rendben az új járművek tervezése és/vagy gyártása körül. Tudni vélik, hogy a szilárdsági próbákon a kocsiszekrény nem vizsgázott jól. További kifogásként merült fel a tanúsító szervezetek részéről, hogy nem is akadálymentes a prototípus jármű. A MÁV-START viszont szokatlanul gyorsan, de a sajtólista kihagyásával csak a honlapján reagált a felhozott problémákra, jelezve, hogy szerintük megfelelnek a járművek a különböző előírásoknak. Ennek ellenére a szakmában még régóta keringenek a pletykák a járművek szilárdsági és egyéb szerkezeti problémáival kapcsolatosan.
Az IC+ különféle változataiból még nem láttunk semmit, a MÁV-csoportnál csak két másodosztályú kocsi épült
Érdekes az is, hogy prototípus és bemutató célú járművekről van szó, ennek ellenére két teljesen egyforma kocsit épített a szolnoki műhely, mindkettő másodosztályú és termes kivitelű. Azt a mai napig nem tudjuk, hogy elsőosztályú vagy éppen (részben) fülkés, netán akadálymentes kivitelben hogy nézne ki az egyébként is komoly csúszással megvalósuló jármű – és akkor a korábban grafikákon mutogatott vezérlőkocsiról vagy éppen az étkezőkocsi-változatról már nem is beszélünk. Az is furcsa, hogy ha kifogások merültek fel az akadálymentességgel kapcsolatban, ezek miért utólag, és nem a pályázat bírálata során kerültek elő? Elvégre a pályázatban a MÁV-GÉPÉSZET jelezte, hogy két azonos kivitelű, nem akadálymentesített másodosztályú járművet készül építeni. Vagy nem?
A járműtípus egyébként a RegionalBahn információi szerint – miután már megkapta az NKH engedélyét a kocsi – ősztől már menetrend szerint közlekedik többek között Budapest és Berlin között a Hungária EC (EC 170/EC 171 páros) szerelvényében.
A MÁV-START személykocsiját a szabadterületen a G4/2-es helyen, a 2-es és a 4-es pavilon közötti vágányokon láthatják a szakmai látogatók – ám a vasúttársaság önálló standdal nem jelentkezik, hanem a magyar külkereskedelem standjának egyik sarkában, több más magyar kiállítóval közösen jelenik meg a 9-es csarnok 708-as standján.
A magyar kiállítók közül említést érdemel még a Metal99 Kft. is, akik 1991 óta foglalkoznak többek között járművek ablakaival is. A társaság nem mellesleg neves Hanning&Kahl magyarországi kizárólagos képviselője is, többek között onnan lehetnek ismertek, hogy a Budapesten zajló villamosvágány-felújítások során az új kitérőket, illetve vezérlésüket szállítják.

A magyarok idén is egy standon jelennek meg. A képen a Metal99 Kft. szeglete 2012-ből – a háttérben a MÁV-GÉPÉSZET IC+-darabja látszik
(fotók: Halász Péter)

Érdemes még megemlíteni a szintén a magyar standon megjelenő G&G Növényvédelmi Kft., akik gyomirtó vonatokban „utaznak”, a Ganz Motor Kft., a nagy hírű Ganz-gyár egyik utolsó maradéka, a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft., akik nem csak Magyarországon, hanem a szomszédos országok vasúti pályáin is rendszeresen közlekedtetnek mérővonatokat.
Jelen lesz a Prolan Zrt., akik a MÁV-TRAKCIÓ (ma már MÁV-START) és a GYSEV mozdonyain is használt MFB-t szállították, de több központi forgalomirányító és biztonsítóberendezési távkezelő rendszert is jegyeznek – így például a fonyódi KÖFI felújítását is ők végezték. A 3.2-es csarnok 302-es standján találkozhatunk majd a román befektetők tulajdonában lévő Grampet Debreceni Vagongyárral is – a főleg tartálykocsik gyártásával és javításával foglalkozó cég szintén visszatérő vendég Berlinben. Jelen lesz Berlinben a Szakálfém Kft. is – a 3.1-es csarnok 409-es standján kívül termékeiket (például a személykocsik fémből készült víz- vagy éppen szennyvíztartályait) minden bizonnyal a szabadtéri járműbemutatón is fellelhetjük majd.

Az InnoTrans 2014-el kapcsolatos írásaink ide kattintva gyorsan elérhetők.

Halász Péter, Magyarics Zoltán

1 megjegyzés:

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.