2014. 12. 23.

Használt osztrák, új cseh – az ÖBB-től vesz kocsikat a ČD

A hírek szerint félszáz személykocsit vásárol a České Dráhy az ÖBB-től. Az osztrák vasúttársaság nemrégiben ötven, távolsági forgalomra alkalmas személykocsit kínált eladásra és a cseh állami cég a privát RegioJet elől happolta el a járműveket. Akár Budapestre is jöhetnek majd a régi-új járművek.



Meglepő vásárlásról érkezett hír Prágából: újabb ötven használt személykocsit vásárol a ČD az ÖBB-től. A 14,4 millió euró értékű üzletnek köszönhetően több, elsősorban Aee140-es és Bee238-as sorozatú, jellemzően felújított görlitzi UIC Y-kocsi szabadul majd fel – ezeket azonban nem selejtezi a ČD, hanem a „prémium” kategóriás gyorsvonatokban, az Rx-járatokban jelennek majd meg a járművek a Prága–Pilzen–Cheb, illetve a Prága–Pilzen–Klatovy viszonylatokon.

A felújított UIC Y-kocsikat elsősorban a belföldi, minőségi gyorsvonatokba helyezi át az ČD a tervek szerint
(fotó: Halász Péter)

A hírek szerint a ČD az ÖBB-től összesen 12 ABmz, 17 Bmz, 12 „Kinderkino” Bmz, 4 WRmz és 5 DDm sorozatú kocsit vásárol. Az autószállító DDm-ek kivételével valamennyi kocsi a 200 km/h-s sebességgel való közlekedésre korlátozás nélkül alkalmas; az autószállító járművek pedig 160 km/h-val közlekedhetne. Mindegyik jármű RIC-jelzést is visel, tehát nemzetközi forgalomban is közlekedhetnek. A „Kinderkino” kocsik elsősorban a hosszú távú járatokon közlekedtek; itt az egyik fülkében a gyerekek számára kialakított teret hoztak létre, ahol mesefilmek nézésével tölthették az időt.

A ČD többek között tizenkét gyerekmozis személykocsit is vásárol az ÖBB-től – a hosszú utakon jól szórakozhatnak majd a cseh gyerekek is

A tervek szerint a járműveket a ČD a Prága–Ostrava–Zsolna, a Prága–Budapest és a Bohumín–Břeclav vonalakra szánja elsősorban és innen szabadulhatnak fel a már említett felújított gyorsvonati kocsik.
A beszerzésnek még egy érdekes részlete van: a ČD a hírek szerint a szintén a személykocsikra vadászó RegioJet elől halászta el a mostani járműveket – a magánvasút már korábban is vásárolt az ÖBB-től –, amelyek a Railjet-szerelvények forgalomba állításával szabadultak fel. Fontos megjegyezni, hogy a kocsik nem csak az ÖBB-s, hanem a ČD-s Railjetek forgalomba állítása miatt is munkanélküliek lettek, hiszen a decemberi menetrendváltástól a grazi IC-k java része a Prága–Bécs–Graz tengelyen közlekedő nagysebességű ingavonatok rendszerébe integrálódott.

Az ÖBB fülkés személykocsijai népszerűek a másodlagos piacokon – az osztrákoknak a Railjetek forgalomba állításával számtalan ilyen járműve szabadult fel a közelmúltban

Kényelmes, színvonalas fülkék jellemzik a járműveket. A MÁV-START kocsijainak java részéből hiányzó konnektor pedig itt alapfelszereltség

A ČD-nél a belföldi és a nemzetközi autószállítás még „divatos”, így szükség van a járműpark bővítésére. Erre jó lehetőséget kínál az ÖBB a DDm-kocsik eladásával; mint emlékezetes, az osztrák szövetségi vasút az idei menetrendváltással újabb autószállítós piacról vonult ki, nincs többé nappali autósvonat a Westbahnon
(fotók: Magyarics Zoltán)

A ČD-nek nem ez az első üzlete az ÖBB-vel: korábban már vásároltak elsősorban gyorsvonati forgalomra alkalmas, nem klimatizált személykocsikat. Ezen felül a Prága és Hamburg közötti vonatokhoz szintén vásároltak már klímás személykocsikat, valamint több fekvőhelyes és autószállító jármű is gazdát cserélt már. A mostani „tranzakció” első járművei már Prágában vannak.

Régi vesszőparipája a magyar vasúttal foglalkozóknak, hogy ha már nem telik új járművekre, akkor legalább a használt, de jó állapotú személykocsik piacán kellene körülnézni. A mostani félszáz jármű is komoly segítség lett volna a magyar vasútnak: jó állapotú, nemzetközi forgalomra és nagy sebességre is korlátozások nélkül alkalmas kocsikat kínált eladásra az ÖBB. Ennek ellenére a MÁV-START-nál mindösszesen a helyi forgalmú személykocsik megvásárlása merült fel; ám úgy hírlik, az üzlet már most sem a korábbi félszáz Lange Schlierenwagenről szól, csak annak mintegy ötödéről, tíz kocsiról – ez viszont semmire sem elég, csepp a tengerben. Sőt, a hírek szerint a magyar fél hozzáállása vezetett oda, hogy az ÖBB nem partnerként, hanem versenytársként tekint a MÁV-START-ra. Kár, hogy a MÁV-csoport kimarad a mostani üzletből, mely rövid távon komoly színvonalbeli javulást hozhatott volna a járműparkban. A MÁV-START járműstratégiája inkább az IC+-kocsikról szól, ám ez rövid távon nem megvalósítható álomnak tűnik, és jelenleg még hosszabb távra tekintve is kérdéses a projekt folytatása. Ami az árakat illeti: a mostani, 14,4 millió eurós üzlet alapján egy kocsi körülbelül 288 ezer euró, azaz 89-90 millió forint. Ehhez képest háromszoros áron, nagyjából 300-350 millió forintért készülhet egy új IC+-kocsi. Igaz, ez utóbbi új jármű, ám a távolsági forgalmú személykocsipark állapotának ismeretében nagy mennyiségű, jó állapotú használt jármű kézzelfoghatóbb előrelépésnek tűnik, mint a bizonytalan mennyiségben és finanszírozással készülő IC+-kocsik. Megjegyzendő: a RegioJet általunk is alaposan körbejárt új aradi kocsijai a legutóbbi üzlet alapján „csak” 300 millió forintba kerülnek.


Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. A màvot igazàn felvàsàrolhatnà valami külföldi cég... Semmi ésszerű döntést nem hoznak, nem csinàlnak semmit.

    VálaszTörlés
  2. A MÁV-ot? A járműpark a START-é, mi köze a kettőnek egymáshoz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A MÁV a tulajdonosa a MÁV-START-nak.

      Törlés
  3. Igaz az a hír hogy a központi ajtóreteszelés nélküli kocsikat hamarosan le akarja állítani az NKH? (Ez magyarázná a vonatritkítási tervezetben emlegetett állítólagos járműhiányt: ha nincs, csinálnak.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ilyenről nincs tudomásunk; ha ilyenre készülnének, az elég komoly érvágás lenne, nagyon sok járművet kellene kivonni, többet, mint amit a már említett ritkítás jelentene és megspórolna. A ritkítás csak és kizárólag a vonatkilométerek csökkentésére jó és a MÁV-csoporton belüli „niincs kocsiiiii” „maffia” érdekeit szolgálja a buszosok mellett.

      Törlés
  4. Megint egy apró megjegyzés: A Kinderkino-k nem több fülke összenyitásával készültek, csak egy fülke van kocsinként átrendezve (egy lépcsős ülősarok és egy TV készülék az ülések helyett). Amire ti gondoltok, az a Kinderspielabteil. Azokat a kocsikat pedig már az idén korábban megvette a ČD.

    Egyébként lassan nagyon kezdek aggódni, hogy ilyen hatalmas mennyiségben szórja el a nagyszerű IC kocsijait az ÖBB. Az rendben van, hogy egyre több Railjet áll forgalomba (aminek én személy szerint ugyan nem örülök, mert utas szempontból sokkal kényelmesebbek az IC kocsik), de azért tartaléknak, EC-kbe és még REX-ekbe való bevetésre is szerintem nagyon is meg kéne tartani egy nem jelentéktelen mennyiséget. Inkább a CityShuttle (hosszú Schlieren) kocsikat adnák el, azokat nyugodtan le lehetne váltani komfortos IC kocsikkal, amíg nem érkeznek meg a CityJetek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Abszolút jogos a megjegyzés, ezt én pirosoztam bele hibásan, HP kolléga eredetileg jól írta. Valamiért összekevertem az ABmz-t a Kinderspielabteil-os kocsikkal... javítva, köszönjük!

      Ami az eladási stratégiát illeti, csak tapogatózni tudok. Az viszont logikus magyarázatnak tűnik, hogy a 200-as, RIC-es kocsik piacképesebbek és jobb áron eladhatóak, mint a 160-as, alapvetően 'butább' Lange Schlieren-ek. És azt sem árt figyelembe venni, hogy azért a Lange Schlieren-t is kezdik szórni, a MÁV-START ugyebár üzletel(t?) egy részükre.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.