2015. 04. 30.

Volvo 7000-esek: Berlinből Budapestre?

Újabb használt autóbusz-beszerzésről szólnak a hírek Budapesten. A BKV ugyanis erősen nézelődik Berlinben (sőt, az első kocsikat már meg is vették), ahol hamarosan megválnak a szóló, háromajtós Volvo 7000-esektől. A típus nem igazán vált be a német fővárosban, bár már 13 éve közlekednek a járművek. Budapesten viszont már vannak hasonló kocsik, ezeket Hollandiából vették. Ismerkedjünk hát meg a német kocsikkal!



Úgy tűnik, hogy az LYH és az MMM rendszámos Mercedes-Benz Citarók után újabb berlini autóbuszokkal bővülhet a BKV flottája: a budapesti szakemberek ugyanis a közelmúltban a berlini BVG-nél mérték fel a közlekedési cég EN02-es sorozatú kocsijait, ismertebb megjelölésük szerint a Volvo 7000-eseket.
A BVG még 2002-ben állított forgalomba összesen 51 szóló Volvo 7000-es autóbuszt, amelyet a Volvo wroclawi gyárában építettek. Eredetileg 37 kocsit rendeltek (1355-1391-es azonosítószámokon), majd további 14 járművel toldották meg a rendelést (1392-1405). A háromajtós járművek a zehlendorfi garázs vonalaira kerültek. Érdemes megjegyezni, hogy 2002 a BVG-nél a háromajtós szóló kocsik éve volt, mert a többi gyártótól, a Solaristól és a Mercedes-Benztől is ilyen kocsikat vásároltak.

A 1400-as kocsi Wannseeből indul a 118-as vonal akkori végállomása, Rathaus Zehlendorf felé 2008. szeptember 20-án

A Volvo 7000-es álló, 199 kW teljesítményű dízelmotorral szereltek és az Euro-3-as kibocsátási szintnek felelnek meg. A 1355-1360 és  1373-1391 közötti számú kocsikat pedig külön kipufogógáz-szűrővel is ellátták, amelyekkel a kocsik az EEV-előírásoknak is megfeleltek.
A kocsik utastere klimatizált, a kerekesszékes utasokat az első és a második ajtónál kihajtható rámpák segítik. Érdekesség, hogy a kocsikon az elől és oldalt található kijelzők mellett a hátsók is jelzik a kocsik célállomását, éppúgy, ahogy az Hamburgban megszokott – a BVG-nél hátul hagyományosan csak a viszonylatszám jelent meg.

A 1363-as kocsi Berlin déli szomszédjában, Teltowban az azóta megszűnt 117-es busz vonalán 2008 őszén

A 2002-es IAA-n a Volvo a BVG 1355-ös kocsijával mutatta be a típust, amely emiatt külön feliratokat is kapott: »Ich bin ein Schwede aus Polen« / »BVG und Volvo - Partner in Berlin« azaz »Én egy svéd vagyok Lengyelországből« / »BVG és Volvo - együttműködésben Berlinben«, ezen kívül pedig a wroclawi város képét is feltették a kocsira, amely ezzel a külsővel 2007 nyaráig közlekedett. Érdekes ez a jelenség annak tekintetében, hogy a 2002-es gyártású buszoknál általában kínosan ügyeltek arra, hogy ne jelenjen meg a járműveken a gyártó emblémája vagy éppen bármilyen rá utaló szöveg.

A BVG-nél a beszerzéskor arra is ügyeltek, hogy különösebb márkajelzés ne legyen a járműveken – emiatt kicsit furcsán hat a 1398-as Volvo 7000-es és a 4074-es Mercedes-Benz Citaro G orra is a 2012-ben Wannseeben készült felvételen

A BVG Volvo autóbuszai a zehlendorfi garázsba kerültek, így jellemzően Berlin nyugati, délnyugati részén teljesítenek szolgálatot, de a telephely bezárásának előkészítéseként 2005-ben átkerültek a járművek a Cicerostraßéra. Legbiztosabb feltalálási helye a kocsiknak a wannseei vonalcsoport lett és ez így van ma is.

A 1403-as kocsi a Berlinhez tartozó exklávé, Steinstücken közlekedését szolgáló 118-as vonalon érkezik Wannsee felől a külső végállomásra 2011 őszén

A BVG azonban nem tűnik elégedettnek a járművek kapcsán: sok kritika érte a kocsik fogyasztását, ezen felül pedig a gyorsan változó környezetvédelmi előírásoknak sem mindig felelnek már meg a járművek. Az évek során a nem túl kedvelt kocsitípus meglehetősen lelakottá vált a berlini viszonyokhoz képest és folyamatos leállításoknak köszönhetően 2014 nyarán már csak 38 kocsi volt forgalomban a típusból.
Az már szinte biztos, hogy Budapesten is megjelennek a járművek, az első példányok a hírek szerint a budapesti VJSZ udvarán vannak – itt kerül sor a honosításukra – de ennek ellenére sem bocsátkoznánk becslésekbe annak kapcsán, hogy mikor jelenhetnek meg Budapest utcáin az ex-berlini kocsik, már ha valóban őket választja a BKV.

A járművek jobbára a nyugat-berlini városrészeket járják, de például 2009-ben a 1375-ös kocsi keleten, Pankowban segítette a közlekedést
(fotók: Halász Péter)
A BVG nem csak a szóló Volvókat próbálta ki, hanem a csuklós Volvo 7000-esek egyike is megjelent Berlinben 2003 szeptemberében: a zehlendorfi garázsban a HN-V 390 forgalmi rendszámú kocsi a 176-os vonalon, majd az U5-ös metrópótlón szolgáltál. A tapasztalatok azonban nem győzték meg a BVG illetékeseit. Érdekes, hogy a másik lengyel gyártó, a Solaris hosszú éveken át egyeduralkodó volt a csuklósok szállítójaként a berlini közlekedési cégnél.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Az LYH és MMM rendszámos Citarok elég sok különböző helyről érkeztek: Salzburgból, Spanyolországból, Mallorcáról, Frankfurtból, Berlinből és Osloból.
    Amúgy pedig már Budapesten is vannak az első berlini Volvok, összesen 37 db érkezik. Hamarosan pedig 21 db további Mercedes Citaro is érkezik, ezek már mind Frankfurtból.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.