2015. 08. 07.

Pótkocsiteszt Berlinben

Újabb megoldást próbál ki a BVG a buszokon tapasztalható zsúfoltság enyhítésére. Ezúttal Münchenből kérnek kölcsön egy pótkocsis szerelvényt és várhatóan az egyik buszgyártó egy extra hosszú csuklósbuszt is átad kipróbálásra a közlekedési társaságnak.


Komoly fejtörést okoz a BVG szakembereinek a buszokon tapasztalható zsúfoltság. A dolog azért is érdekes, mert bár sok emeletes buszt üzemeltet a társaság, sok utas nem használja az emeletet, mert néhány megálló érdekében nem fognak lépcsőzni. Emiatt sokszor az emeletes kocsik kihasználtsága sem a legoptimálisabb, cserében az alsó szinten, ahol állóhelyek is vannak, komoly tömeg alakul ki. De általában is elmondható, hogy zsúfoltak a berlini buszok és ezen próbál meg enyhíteni most a BVG.
A tervek szerint augusztus végén érkezik majd Münchenből egy frissen beszerzett Solaris Urbino 12-es autóbusz és a hozzá tartozó Göppel Go4City pótkocsi. A 130 utas szállítására alkalmas, 23 méter hosszú szerelvényt a BVG két hétig teszteli majd. Ugyancsak kipróbálhat majd a BVG egy extra hosszú csuklós autóbuszt is, erről azonban egyelőre még nem mondott részleteket a közlekedési társaság.

Egy Solaris-Göppel szerelvényt próbálhat ki augusztus végétől a BVG. Münchenben beváltak a pótkocsis buszok, itt készült felvételünk, az Olympia-Einkaufszentrum közelében 2015 tavaszán

A vizsgálat célja, hogy milyen kocsikra van szüksége a közlekedési társaságnak, emellett pedig azt is vizsgálják, hogy milyen megállóhelyek szükségesek ezeknek a járműveknek és Berlinben milyen helyszíneken és körülmények között vethetők be esetleg.
A pótkocsis megoldás azonban nem csak üzemeltetési, hanem tarifális szempontból is érdekes kérdéseket vet fel: a BVG-nél ugyanis kötelező elsőajtós felszállási rend van érvényben, a buszvezető ellenőrzi a jegyeket és értékesít is szükség esetén. A jól működő rendszert többen megkérdőjelezték már, ám kiderült: igen hatékony megoldás még mindig. A pótkocsis buszok esetében viszont nyilvánvalóan nem megoldható, hogy mindenki a sofőrnél szálljon fel, így kíváncsian várjuk a BVG megoldását a kérdésre. Igaz, eddig is voltak olyan pontok a városban, ahol kényszerűségből fel kellett függeszteni a buszvezetőknek az elsőajtós rendet, mert olyan jelentős utasforgalma volt az adott megállónak, hogy ez volt a helyes döntés. Münchenben amúgy általában az összes ajtót igénybe lehet venni, első ajtós felszállási rend csak az esti órákban van érvényben, amikor a pótkocsis járművek általában nem közlekednek.

A pótkocsis üzem bevált Münchenben, kérdés, hogy Berlinben is sikeres lehet-e? Ezen felül persze tarifális kérdéseket is meg kell oldani, hiszen a pótkocsik esetében kivitelezhetetlen a Berlinben egyébként megszokott elsőajtós felszállási rend fenntartása. A képen egy müncheni Solaris-Göppel szerelvény látható
(fotók: Halász Péter)

A BVG közlése szerint 2014-ben 6,8%-kal több utaslemaradást regisztráltak korábban: összesen 67700 esetében volt ilyen. A legtöbb utaslemaradást a tegeli reptér gyorsjáratán, a TXL-en (4869 eset), az M49-esen (4598 eset) és az M41-es vonalán (3846 eset) regisztrálták, de a zsúforltság jellemző többek között a 100-as, az M45-ös, az M48-as, a 122-es, az M29-es, az M27-es és az M85-ös járatokra is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.