2015. 11. 19.

Magánok a DB helyett

Eredményt hirdettek Baden-Württemberg tartományban több regionális vasúti viszonylat üzemeltetése tekintetében. A DB Regio megint komoly veszteségeket könyvelhet el, a nyertes a Németországban még ismeretlen Go Ahead és a már bevált Abellio lett.



A tartományi közlekedési megrendelőszervezet közleménye szerint Stuttgart térségében a „Netz 1” név alatt megpályáztatott viszonylatokon 2019-től, illetve 2020-tól a DB Regio helyett a brit érdekeltségű Go Ahead és a holland vasút érdekkörébe tartozó Abellio szolgáltathat.

A Go Ahead a Stadler Rail FLIRT-jeivel pályázott...

...az Abellio a Bombardier Talent 2-es motorvonatait hozza majd

Az eredményhirdetésen kiderült: a jelenleg érvényes, 2003-ban kötött szerződés szerint 11,69 eurót fizetnek minden vonatkilométer után a DB Regionak, ezt az összeget pedig az új szolgáltatók megjelenésével gyakorlatilag felezheti a tartomány. Összességében tehát az új szolgáltatók megjelenése megtakarítást jelent a tartományi kassza számára.
Mindezek mellé azonban olyan fejlesztések jöhetnek, mint a járatsűrítés (órásról félórás ütemre a csúcsidőkben, a pályakapacitások függvényében) vagy éppen az ingyenes fedélzeti wifiszolgáltatás.
A tartományi kormányzat elvárása teljesült: a hálózatot legfeljebb három részre osztva, legfeljebb két szolgáltatónak adják ki, akik természetesen új vonatokat is hoznak majd és éves szinten 14,8 millió vonatkilométert teljesítenek.

Elvárás volt a kényelmes, nem zsúfolt utastér...

...és az akadálymentes, tágas többcélú térrel bíró utastér

Igaz, így is lesznek utasok, akik a falat nézhetik majd
(a képek forrása: Ministerium für Verkehr und Infrastruktur Baden-Württemberg)

Az új szolgáltatók a tervek szerint 3-6 részes villamos motorvonatokkal pályáztak: Stuttgart–Aalen–Crailsheim; Stuttgart–Geislingen (Steige)–Ulm; Stuttgart–Aalen; Stuttgart–Karlsruhe és Stuttgart–Heilbronn–Lauda–Würzburg között a Stadler FLIRT-jei szállítják majd az utasokat, míg a Stuttgart–Mühlacker–Bruchsal / Pforzheim; Stuttgart–Heilbronn–Mannheim / Osterburken és a Stuttgart–Plochingen–Tübingen vonalakon a Bombardier Talent 2-es motorvonatai váltják majd a DB Regio szerelvényeit – természetesen mindegyik a tartomány által előírt fehér-sárga fényezésben, tartományi arculati elemekkel díszítve. A vonatokon legalább 24 és legfeljebb 51 kerékpáros helyet is ki kell alakítani az elvárások szerint.

Irány előre!

A németországi piacon még nem ismert, brit, Newcastle városában székelő Go Ahead cégcsoport története 1987-ben indult, amikor a National Bus Company (a brit Volán) magánosításakor az észak-angliai régió helyi vezetői vásárolták meg a részleget. A környékbeli buszjáratok mellett hamarosan a National Express távolsági szolgáltató alvállalkozóiként is piachoz jutottak, majd a kilencvenes években dél felé terjeszkedtek: a Brighton-i agglomerációban, majd a Metrobus felvásárlásával London környékén vetették meg lábukat. 1994-ben a vállalat tőzsdére ment, és ugyanebben az évben megszerezte a London Central, majd 1996-ban a London General cégeket, így tovább erősítette pozícióját a fővárosban. 1996 kötött pályás szempontból is fontos, ekkor ugyanis a Thames Trains elővárosi és regionális franchise-t nyerték el 8 évre. 1997-ben, immáron a Govia cégcsoport többségi tulajdonosaként, a Londonon át észak-déli kapcsolatot biztosító Thameslink vasúti szolgáltatást is átvették. A rákövetkező években a Govia a Keolis-al közösen sikeresen pályázott több elővárosi szolgáltatási körzetre (Souheastern, Southern és Gatwick Express), újra elnyerték a Thameslink üzemeltetési jogát, és a London Midland körzettel a távolsági szegmensbe (London–Sheffield/Nottingham/Derby) is betörtek. A cégcsoport napjainkban 26000 főt foglalkoztat országszerte, ám mint márkanév, kevésbé ismert – ennek cégfilozófiai oka az, hogy az egyes kisebb tagvállalalatok arculatát használják, és kifejezetten a helyi menedzsment tapasztalatára építenek a központosított irányítás helyett.
Magyarics Zoltán

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.