2016. 04. 28.

U5: Elkészültek a tervek

Először mutatják meg a nagyközönségnek az osztrák fővárosban az új U5-ös metróval kapcsolatos terveket. Erre a kiviteli tervek véglegesítése után került sor és egyben háromdimenziós látványtervek segítségével képet alkothatunk arról, hogy mi is lesz a föld alatt.





Elkészült az első háromdimenziós rajz a leendő bécsi U5-ös metró Pilgramgasse állomásáról, ami az U4-es vonal felé átszállópont is lesz. Ez a látványterv mérföldkő Bécsben, hiszen azt jelenti, hogy a metróvonal tervezése lezárult, véglegesek a leendő vonal tervei.
A Wiener Linien és a városvezetés célul tűzte ki, hogy a polgárokat részletesen és folyamatosan tájékoztassák az építkezés haladásáról, ezzel átláthatóvá kívánják tenni a folyamatokat. Ráadásul szeretnék, ha a bécsiek nem idegen testként tekintenének az új vonalra, hanem ismerjék meg mielőbb a vezető nélküli üzemben közlekedő U5-ös vonalat és az U2-es vonal déli hosszabbítását. A városvezetésnek amúgy is vérmes tervei vannak: 2025-re szeretnék elérni, hogy a tömegközlekedés és minden más, nem autós ágazat részesedése az összes utazásból 80%-ra növekedjen, azaz az autóforgalom részesedését 20%-ra csökkentsék legalább.

Az U5-ös vonal első szakaszának átnézeti térképe

Az új metróvonal kapcsán kiemelték: az U5-ös vonal számos újdonságot és különlegességet hoz majd a bécsieknek a vezető nélküli üzemen kívül is. Az egyik a Neubaugasse állomás lesz: az U2-es metró és az U3-as vonal találkozásánál a város második legforgalmasabb metrócsomópontja épül majd meg (a legforgalmasabb a belvárosi Stephansplatz), ahol az U2-es vonal a felszín alatt 37 méterrel közlekedik majd. A Frankhplatz és a Rathaus megállók várhatóan egyharmadával csökkentik a Schottentor állomás terhelését, így ez a forgalmas csomópont külön építkezés nélkül is tehermentesülhet. A Reinprechtsdorfer Straße állomás az első lesz az ötödik kerületben. A Matzleinsdofer Platz pedig a Hautpbahnhof és Meidling mellett a harmadik olyan állomás lesz, ahol az újjászervezett távolsági vasúti hálózat érhető el.

A Rathaus állomás átnézeti rajta. Fent az U2-es meglévő állomása, lent a mélyben az U5-ös vonal új állomása

Az építkezés folyamatáról azt mondta a Wiener Linien: 46 próbafúrást végeztek eddig az új vonalszakaszok mentén és további 63 várat még magára. Az eredmények kapcsán nem számítanak nagy meglepetésekre a szakemberek, de pontos adatokat kaphatnak így a föld szerkezetéről.
Az érdeklődők tájékoztatására a leendő Volkstheater állomásnál látogatóközpont épül, ezen kívül pedig a városvezetés és Wiener Linien a tinyurl.com/Wien-In-Arbeit webcímen részletes tájékoztatást ad majd májustól.

A Pilgramgasse állomáson találkozik az U4-es déli szakasza és az U2-es vonal a jövőben. Itt a Wien folyó alatt is át kell vinni a vonalat és a régi Stadtbahn-épület is megmarad. Cserében az U2-es peronjai jó messze lesznek egymástól

A Wiener Linien úgy számol, hogy az U2-es déli hosszabbításának első szakaszát már 2023-ban birtokba vehetik az utasok, míg a teljes projekt 2025-re készül majd el, tizeneggyel bővítve a bécsi metróállomások számát.

Az ötödik kerület első metróállomása lesz majd a Reinprechtsdorfer Staße
(grafikák: Wiener Linien)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. "2025-re szeretnék elérni, hogy a tömegközlekedés részesedése az összes utazásból 80%-ra növekedjen: ez a mainak több mint duplája."

    Ez teljesen irreális lenne, de nézzétek meg jobban az ábrát. Arról van "csak" szó, hogy az egyéni autós közlekedést szorítanák le 20%-ra:
    http://www.vienncouver.com/2014/09/vienna-steps-up/

    Ha eközben a tömegközlekedés 40-ről 45%-ra nő, akkor már pezsgőt bonthatnak. A 80%-ot sose fog vinni a tömegközlekedés, ahhoz már a gyaloglást is korlátozni kéne :)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.