2017. 01. 11.

Mozdony-visszabérlés a megoldás

A Deutsche Bahn AG már korábban jelezte: mintegy kétszáz mozdonytól válna meg, majd bérelné vissza egy részüket. A vevő az európai vasúti piacon terjeszkedni vágyó Toshiba, aki a Railpoolnak nyújtott financiális háttérrel szállt be az üzletbe.




A DB AG terherszállító ágazata, a DB Cargo gyakorlatilag valamennyi, még üzemben lévő hattengelyes villamosmozdonyát eladja a Railpool és a Toshiba alkotta konzorciumnak. Az 1970-es években Nyugat-Németországban épített 151-es sorozatú gépek mellett a szintén kortársnak tekinthető, az egykori NDK ipara által fejlesztett 155-ös sorozatú gépek azok, amelyektől megválik a DB Cargo. A társaság a mozdonyok egy részét visszabérli, ez mintegy száz gépet érint.
Az üzletben mintegy 130 jelenleg is üzemképes mozdony érintett, további mintegy hetven jármű letétes vagy javításra váró mozdony. Ezek üzemképessé tételük után vagy a DB Cargonak vagy bármely másik érdeklődő társaság rendelkezésére állnak majd igény szerint – előbb azonban a fennmaradó mintegy harminc üzemképes gépet ajánlja majd ki a Railpool.
A mostani lépés eredményeként a DB Cargo „saját jogon” nem lesz már birtokában a viszonylag öreg, ám viszonylag megbízható járműveknek – ennek ellenére a cégcsoporton belüli leánycégek flottájában, így a MEG-nél és az RBH-nál is vannak a régi mozdonyokból. Egy kis számmisztika még: a 139-es és 140-es sorozatú gépek leállításával a DB Regiotól vásárolt 143-asok lesznek a legfiatalabbak a teherszállító cég flottájában.
A 151-esek és a 155-ösök eladására az teremtett lehetőséget, hogy a mozdonyok iránti igények csökkennek, emellett pedig folyamatosan újítja meg a flottáját a német cég: legutóbbi beszerzés a 187-es sorozatba sorolt TRAXX 3-as gépek lettek.
A DB Cargo és a Toshiba nem csak a régi mozdonyok eladásában talált egymásra. A hírek szerint napirenden van mintegy száz hibrid tolatómozdony beszerzésének vizsgálata, ezeket a gépeket szintén a japán cég szállítaná. A jelenlegi elképzelések szerint 2019 végén jelenhetne meg az első hibrid dízelmozdony a német síneken.
A Toshiba HD300-as gépe japánban megbízhatóan működik
(forrás: Toshiba)
A Toshibának van már tapasztalata ezen a téren: a JP Freight cégnél 2010 márciusában állították forgalomba az első HD300-as sorozatú hibrid tolatómozdonyt. A DB-vel együttműködve nem csak új mozdonyokat fejlesztenek a japánok, hanem a meglévő V90-esek közül két járművet teljesen átépítenek a HELMS nevet viselő projekt keretében: a „régi” dízelmotorokat megtartva építik át a két kísérleti mozdonyt hibrid hajtásúra.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.