2017. 12. 12.

Dresdner Bahn: Forgalom indul!

A menetrendváltással megszűnt ugyan a Budapest és Berlin között közlekedő kocsicsoport az éjszakai Metropol EN esetén, de végre elkészült az évek óta tartó pályafelújítás is, ennek eredményeképpen rövidül a menetidő Berlin és Drezda között – a hétvégén életbe lépett új vasúti menetrend már erre alapoz.





December 10-én, vasárnap hivatalosan is felvették a forgalmat a műszaki szempontból december 5-én átvett Berlin–Drezda vasútvonalon. A 2017/2018-as menetrend életbe lépésétől kezdve a vonalon a távolsági és a regionális vonatok is menetrend szerint közlekednek, a vágányzár és a vágányzári menetrendek korszaka véget ért.

A Dresdner Bahn térképe – a piros a távolsági vágányokat és a kerülőt is jelzi az Anhalter Bahn felé, a zöld csík pedig a Berlinen belül csak S-Bahn-nal elérhető szakaszokat mutatja
(forrás: Wikipedia)

A forgalomba helyezés alkalmából kiadott közleményben a DB AG úgy fogalmaz: Brandenburg tartományban 73, Szászországban pedig 4 kilométernyi vasútvonal újult meg teljes egészében. Csak Brandenburgban 18 vasúti átjárót szüntettek meg, csökkentve ezzel a baleseti veszélyforrásokat. A munkák java részét a 16 hónapig tartó teljes kizárásban végezték és a projektvezető Hans-Jürgen Kieke szerint még az utolsó napokban is feszítetten dolgoztak annak érdekében, hogy a határidőre minden szükséges munka elkészülhessen. Pedig nem kevés feladatról van szó: 2016 augusztusa óta 77 kilométernyi vasúti pálya újult meg, amihez összesen 840 ezer köbméternyi földet mozgattak meg. 112 ezer betonaljat, 134 kilométernyi sínt építettek be, többszáz kilométernyi erősáramú és biztosítóberendezési kábelt építettek át vagy fektettek le újonnan és 1800 új felsővezetéktartó oszlopot telepítettek. Hét vasúti hidat és 19 átereszt újítottak fel; az érintett szakaszon valamennyi vasúti állomás és megállóhely utasforgalmi létesítményei is megújultak. A vonalon 18 vasúti átjáró helyett 13 közúti és két vasúti híd épült, ezekhez kapcsolódóan pedig 14 kilométernyi új közút épült.
A munkákat számos nehezmény és a természet is hátráltatta, több vihar vonult át a térségben idén nyáron, ami kétségessé tette az időbeni befejezést.



Az újraindított vasúti forgalom biztonságát számítógépes vezérlésű biztosítóberendezések és felügyeleti rendszer szavatolja, összesen hat állítóközpontot modernizáltak. A vonalon a pályasebesség 160-200 km/h közötti, a nagysebességű üzemhez szükséges eszközöket is telepítették a vonalra, itt ETCS Level 2-es szintű rendszer üzemel majd – e rendszer telepítése 2020-ig húzodik. A cél az, hogy a mostaninál is gyorsabban, Berlin és Drezda között alig 80 perces menetidővel számolva utazhassanak majd az utasok.
A projekt mintegy 400 millió euróba került, a költséget a szövetségi állam, a vasúttársaság, a tartományok és a helyi önkormányzatok adták össze az EU-s források mellett. A mostani átépítésből kimaradt Blankenfelde (Teltow-Fläming)–Wünsdorf és Großenhain–Elsterwerda szakasz, valamint Doberlug-Kirchhain állomás átépítése a későbbiekre marad majd, de ezek viszonylag jó állapotú részei a Dresdner Bahnnak.
Maga a vasútvonal „papíron” a berlini és a drezdai főpályaudvarok közötti távolságot számítva 178 kilométer hosszú, ám ebből hiányzik jelenleg mintegy harminc kilométernyi pálya Berlin-Südkreuz és Blankefelde (Teltow-Fläming) között, itt a II. Világháború után szűnt meg a forgalom. A Nord-Süd-Tunnel átadása, 2006 óta a drezdai vonatok Berlin-Südkreuz és Gernshagener Heide között a Lipcse felé tartó Anhalter Bahn vágányait használják, a maradék részen pedig a Berliner Außenringen közlekednek a vonatok.

A Prágából Hamburgba tartó EC 176-ossal halad a terelt útvonalon a DB AG 101 041-es számú gépe 2016. november 23-án. A kép tanulsága szerint ezen a napon a cseh étkezőkocsi „elfogyott” a szerelvényből
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)

Az átépítés idején a távolsági vonatokat nem elvágták, hanem elterelték: Drezdából előbb Lipcse felé Zeithainig mentek a vonatok, majd a Zeithain–Falkenberg (Elster)–Jüterbog vasútvonalon érték el az Anhalter Bahn sínpárjait. Érdekesség, hogy Falkenberg (Elster) és Zeithain között az egyvágányú, 100 km/h-val folyamatosan járható fővonalon 2004 óta szünetel a személyforgalom, csak a távolsági vonatok jártak erre.
A most a forgalomnak átadott (visszaadott) vonalon a Berlin és Prága közötti távolsági vonatok közlekednek, ezek menetideje néhány perccel már most rövidült, a nyári menetrendtől fogva pedig a drezdai gépcsere elhagyásával további negyedórát nyerhetnek az utasok a két főváros közötti utazásuk során.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.