2018. 02. 15.

Párizsi rekord

Szépen sorban érkeznek az elmúlt esztendőt értékelő jelentések. Ezúttal a Deutsche Bahn egy újabb részletet csepegtetett a 2017-ről szóló beszámolókból: a Frankfurt és Párizs közötti forgalomban több mint két millió utas vette igénybe a DB AG és az SNCF szolgáltatását.






Tíz évvel korábban, 2007-ben hosszas előkészületek után indult meg a gyorsvasúti közlekedés Párizs és a Frankfurt am Main között, a DB AG és az SNCF együttműködésében. A részben francia, részben német vonatokkal kiszolgált viszonylat meglehetősen népszerű lett, igaz, emögött az is ott van, hogy megszűntek a korábbi EuroCity-járatok és számos belföldi francia viszonylaton is a nagysebességű pályára terelték az utasokat.
Az elmúlt tíz év során viszont az utasok száma éves szinten a duplájára emelkedett a nemzetközi relációban, ami azt jelenti, hogy 2017-ben 2 millió utast szállítottak a TGV-k és az ICE-k a Majna és a Szajna partja között, tíz év során ez pedig 17 millió utast jelent. A 2016-os évhez képest is emelkedtek az utasszámok, nem csekély mértékben: 22%-kal többen választották a kötöttpályát.

2007 óta megszokhattuk a látványt: egy TGV-POS szerelvény a frankfurti főpályaudvaron; a háttérben egy regionális vonat készülődik az induláshoz
(fotó: Halász Péter)

Az utasok döntése mögött nyilvánvalóan a légközlekedés bonyolultabb mivolta, a biztonsági helyzet és az is közrejátszhat, hogy maga a távolsági forgalom szépen lassan üzembiztossá válik. A korábbi feszített járműhelyzet némileg enyhült a Velaro D-k franciaországi engedélyeztetésével, így minden vonat igen nagy valószínűséggel le is közlekedik. A tíz éves viszonylat során a piaci részesedését a két város közötti forgalomban 2,7-ről 32%-ra növelte a vasút.
A tíz éves évforduló alkalmából az SNCF és a DB összesen tízezer jegyet biztosít akciós, 39 eurós áron az érdeklődőknek a Frankfurt am Main–Párizs vagy viszont viszonylatra (az utazást bármelyik köztes állomáson is meg lehet kezdeni; az ajánlat csak 2. osztályra érvényes); a Strassbourgon át közlekedő napi két pár vonat a leggyorsabb: 3 óra 40 perc alatt teszik meg a két metropolisz közötti távolságot.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. A TGV-k miért nem Berlinig járnak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen más a belföldi és a nemzetközi közlekedés struktúrája. De azért is, mert értelme se nagyon lenne, Berlin és Párizs között elve nem tud versenyképes lenni.

      Törlés
  2. Pedig de jó lett volna a Berlini Hauptbahnhof-on egy-két TGV-t látni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezen a távolságon a vasút már nem tud igazán labdába rúgni, a Párizs-München is már erősen karcos, Frankfurt/Stuttgart/Köln az akciórádiusz határa a mai pályaviszonyok mellett. Franciaországban belföldön is nagyon komoly légiközlekedés van már a távolságok miatt, például egy Nantes-Lyon vagy egy Montpellier-Párizs viszonylat is "csatatér" a vasúti és légiközlekedés között, pedig ott tényleg majdnem végig megvan a nagysebességű pálya a TGV alá.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.