2018. 09. 10.

InnoTrans 2018 – Előhang 1.

Bő egy hét múlva nyit a világszinten legnagyobb kötöttpályás seregszemle, a berlini InnoTrans. A korábbi előrejelzésekben a Siemens és Stadler részéről várható járműveket vettük sorba, mai bejegyzésünkben pedig számba vesszük, mi minden várható a többiektől. A vonali mozdonyokkal szemben élénk kínálat lesz tolatómozdonyokból, jön az ÖBB Talent 3-as motorkocsija és a Škoda Transportation emeletes ingavonata, valamint először hoz járművet a kínai CRRC holding.



Egy hét múlva, szeptember 17-én már a másnapi nyitást megelőző programok (megnyitóünnepség, sajtókonferencia) zajlanak a berlini vásárvárosban, így ideje áttekinteni, mire számíthat az olvasó jövő heti vásári tudósításainkban. A nyár folyamán már számba vettük, mit hoz majd a két legtöbb járművet felvonultató cég - a hagyományosan erős kültéri jelenléttel bíró Siemens és az elmúlt években látványosan feltörő Stadler. Utóbbi kapcsán máris le kell szögeznünk: több hagyományos gyártó is gyakorlatilag kivonult a berlini vásárról, ilyen vagy olyan megfontolásból, így a nagyok közül az Alstom és a Bombardier jelenléte már csak halvány árnyéka a korábbinak. Elült a 2012-2014 körül tapasztalható „lengyel hullám” is, amikor a PESA, NEWAG, vagy a ZNLE jelentős területet foglalt el a kültéri járműbemutatón - néhány külföldi tendert leszámítva ők mára a helyi piac hősei lettek. Az a piaci trend is folytatódik, hogy vonali mozdonyt már alig mutat be valaki - a német piacra szánt „minimál-Vectron” (Siemens Smartron) és a Stadler HVLE EuroDual gépeken kívül gyakorlatilag csak tolatómozdonyok lesznek, ahogy 2016-ban is minimális volt a felhozatal vonali mozdonyokból.

Elsőként nézzük át a hagyományos szereplőket! Az Alstom már második alkalommal nyúl az „egy tolatómozdony + egy motorvonat” képlethez - az SBB Infra megrendelésére készülő kétéltű Prima H4 tolatómozdony mellett idén az olasz Trenitalia megrendelésére készülő Coradia-variáns, a Pop lesz terítéken. Az új Coradia-generáció egyébként Stream névre hallgat, új dizájnt kapott, és a gyártó kifejezetten az európai piac igényeire szabta - ennek jegyében a 160 km/óra maximális sebességű regionális változat mellett 200 km/óra sebességű távolsági kivitel is rendelhető. A Coradia-platform továbbfejlesztése során a hangsúly a súlycsökkentésen volt, ez tetten érhető egyrészt az alumínium kocsiszekrény alkalmazásában és a belső felépítés optimalizásában. Hogy ez utóbbi mit jelent, arról a helyszínen igyekszünk többet megtudni...
A nagyok közül egyszerűen áttekinthető a Bombardier ezévi bemutatója: ÖBB Talent 3 „CityJet”, melyre 2016-ban írták alá a keretszerződést, idén pedig további részleteket is megtudhattunk a lehívott járműveik paramétereiről. A korábban nagy játékosnak számító gyártó vélhetően spórol is azzal a húzással, hogy az érdeklődő közönséget inkább henningsdorfi gyárába invitálja egy rövid sajtótúrára, mintsem hogy sokadjára is kivigyen néhány TRAXX-ot a vásárvárosba.
A kisebb, ám hagyományos játékosok közé számolhatjuk a cseh Škoda Transportationt. Ők ezúttal a már leltári tárgynak számító ForCity villamos Chemnitz számára készülő, 31 méteres változatát hozzák, valamint végre itt lesz a DB AG megrendelésére készülő emeletes ingavonat egy példánya is.
Ha már csehek, bizonyos értelemben leltári tárgynak minősűl a CZ Loko EffiShunter tolatómozdonya is; igaz, ők legalább cserélgetik a különféle változatokat a kétévente megrendezésre kerülő kiállításon. Ezúttal a nehéz tolatómozdonyok kategóriájában induló EffiShunter 1000 jön, melyet főleg bánya-, acél- és olajipari felhasználásra javasolnak. A Caterpillar C32-es dízelmotorjával szerelt, villamos erőátvitelű gép teljesítménye 895 kW, és 100 km/óra végsebességének köszönhetően tolató és vonali feladatkörök ellátására is alkalmas. Érdekesség, hogy ez a masina a CZ Loko ezredik legyártott mozdonya - ennek megfelelően szeptember 18-án 13 órakor ünnepélyes „keresztelőre” is sor kerül majd.

A tolatómozdonyoknál maradva: ebben a járműkategóriában idén is lesz kínálat, szemben a vonali gépekkel. A szintén őshonosnak számító Zweiweg GmbH leányvállalata, a Gmeinder ezúttal a DE75BB típusjelű konfigurációt hozza Berlinbe. A szimmetrikus elrendezésű négytengelyes tolatómozdony korunk trendjeinek megfelelően számos meghajtási változatban kérhető: a két azonos hosszúságú géptérben elhelyezhető két azonos dízelmotor (ez az angolszász szakirodalomban „genset” néven közismert megoldás), de akár dízelmotoros-akkumulátoros, dízelmotoros-harmadik sínes vagy dízelmotoros-felsővezetékes kombináció is rendelhető. A helyszínen igyekszünk körüljárni azt a kérdéskört, hogy milyen alkalmazásokra vesznek (vennének?) a megrendelők a korábban egzotikusnak hajtási megoldásokkal készülő tolatómozdonyokat...
A hagyományos kiállítók mellett két újonc is érkezik majd. Egyikük a török ASELSAN A.S. és Tülomsas kooperációjában készülő HSL700-as tolatómozdony, mely lítium-ion akkumulátoros hibrid mozdonyként születik újjá a Török Vasút (TCDD) DE11000 sorozatú dízel-villamos tolatómozdonyának alapjain. A mindössze 300 kW teljesítményű dízelmotorral szerelt gép a tervek szerint igazi plug-in hibdriként üzemel majd, azaz a gyakori indulásokat és megállásokat igénylő, lassú tolatási mozgásoknál pusztán akkumulátorról megy majd, szükség esetén pedig a soros hajtásláncra dolgozik majd rá az így mindig optimális fordulatszámon üzemelő dízelmotor, 700 kW-ra tornázva a leadott teljesítményt; Toyota Prius a síneken, mondhatnánk látatlanban, de majd kiderül, milyen ördög lakozik még a részletekben.
A másik tolatómozdony szintén érdekes, de kicsit másképp: először hoz ugyanis járművet Berlinbe a CRRC kínai holding, mely a világ messze legnagyobb vasúti járműgyártója. Nem is akármilyet és akárkinek: a modern trendeknek megfelelően lítiumionos akkumulátorokkal szerelt hibrid tolatómozdonyt a DB AG részére sikerült eladni, ahol elsősorban telephelyi tolatómozdonynak szánják - első körben a hamburgi S-Bahn hálózaton.

Mai áttekintésünk végére még egy érdekesség jut, szintén a CRRC-től - a kínai óriás metrót is hoz Berlinbe, méghozzá a szerényen New Generation Metro (új generációs metró) fantázianevű járművet, mely az előzetes információk szerint egy akár 140 km/órás sebességre is képes, kifejezetten könnyű (javarészt szénszálas/kompozit anyagokból készült) és energiatakarékos metrószerelvény lesz. A szűkös információkból annyit tudtunk még leszűrni, hogy vezető nélküli üzemre is alkalmas lesz a csodametró. Hogy a Siemens, Stadler és a többi gyártó mérnökei fognak-e mérőszalaggal futkosni röviddel a nyitás után a kínai metró körül, azt majd a helyszínen meglátjuk, annyi viszont biztos: már csak méreténél fogva is érdemes figyelni arra, amit a kínai gyártó csinál (vagy ebből megmutat).


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.