2018. 10. 01.

Rekordbüntetés a gyorsvasútnak

A berlini gyorsvasút számára rekordbüntetést szabott ki a megrendelőszervezet, a Verkehrsverbund Berlin Brandenburg, a VBB. A 2017-es évben nyújtott „teljesítményt” 22 millió eurónyi elvonással büntetik a vonatok késése miatt.





Igen jól szabályozott környezetben üzemel a berlini gyorsvsaút, emiatt is lehet hír az, hogy rekordmennyiségű büntetést szabott ki a vonatok késése és más szerződésszegések miatt a Verkehrsverbund Berlin Brandenburg (VBB) az S-Bahn Berlin GmbH-ra. A 2017-es év elszámolásánál ez úgy jelentkezik, hogy a közszolgáltatásért járó 270 millió eurós összeget 22 millió euróval csökkentik. Ez az összeg azonban nem kerül vissza a költségvetésbe, hanem az elmúlt évek hasonló példáinak megfelelően a közlekedési közszolgáltatás fejlesztésére, elsősorban többletteljesítmények megrendelésére fordítják – nem feltétlenül persze az S-Bahn-tól, hanem mondjuk a BVG-től rendelve pluszkapacitást.
A pénzelvonás oka, hogy a szolgáltató nem teljesítette megrendelt többletkilométereket, azaz a közszolgáltatási szerződést kiegészítő megrendelés alig felét sikerült lefutnia a vonatoknak. A berlini városvezetés ugyanis kereken 30 millió vonatkilométert rendelt meg 9,14 euró/vonatkilométer áron és további teljesítményeket 9,94 euró/vonatkilométer áron csaptak hozzá a rendeléshez. A feladat nem olcsó, ráadásul a berlini S-Bahn nyeresége 2017-ben mintegy 70 millió euró volt – ez az összeg azonban az anyacéghez, a DB-csoporthoz került át. Ráadásul a közszolgáltatásért cserében kért és kapott összeg még emelkedik is 2018-ban és 2019-ben: több mint évi 290 millió eurót fizetnek, így a városvezetés joggal figyel arra, hogy hogyan teljesít a gyorsvasút működtetője.

A vonatelmaradások, késések napi szintűek az S-Bahn-hálózaton. A kimaradó járatokért nem is fizet a megrendelő, sőt, kötbér jár érte...
(fotó: Mellár Marcell)

A VBB a 2017-es évet összegző jelentésében kiemeli: bár 2014-ben véget ért az S-Bahn-krízis, az utóhatások a mai napig érezhetők és a 2008-as, a krízist megelőző év teljesítményét a mai napig nem érte el a szolgáltató. Mint emlékezetes, 2009 májusában egy keréktörés miatt le kellett állítani szinte a teljes 481/482-es sorozatot, ami nagyon érzékenyen érintette a gyorsvasutat, lévén a flotta mintegy kétharmadáról volt szó. Az átvizsgálások és szükséges kerékcserék után csak folyamatosan, évek alatt állt helyre a rend és közben más alkatrészekkel is gondok adódtak. 2009-ben már-már majdnem összeomlott az akkori válság idején a tömegközlekedés Berlinben. Az S-Bahn olyan viszonylatokon került leállításra, mint a várost átszelő Stadtbahn vagy akár a Ringbahn egyes szakaszai. A helyreállítás pedig azért húzódott annyi ideig, mert az akkori cégvezetés takarékoskodási túlkapásainak köszönhetően a műhelyi kapacitásokat is erősen megkurtították, egyszerűen nem volt elég szakember a feladatok ellátására. A helyzet bár azóta rendeződni látszik, jelenleg a megrendelt 600 kétkocsis egységből átlagosan napi 526 vonat áll rendelkezésre, ami meglehetősen kevés, ráadásul már most kapacitáshatáron dolgozik egyes szakaszokon a Stadtbahn és a Ringbahn is.

Ha meg is jött a vonatunk, akkor sem lehetünk biztosak a célbaérkezésben: itt éppen majd tíz percet sikerült várni a rendőri intézkedés miatt, mert egy utas képtelen volt bírni magával
(fotó: Mellár Marcell)

A problémákat az utasok is érzik a mai napi: az évi 436 millió utas zsúfolt vonatokon utazik, számos alkalommal kimaradnak a járatok különböző okok miatt, legyen az járműoldali vagy éppen infrastruktúra-hiba. Ráadásul az utóbbi évek során a személyzethiány is egyre jelentősebben jelentkezik a vonatlemondások okaként. Az utasok pedig azt látják az egészből, hogy egyre inkább lottóra hasonít a berlini S-Bahn-nal való utazás.

A késő, elmaradó vagy éppen nem megfelelő hosszúságú vonatok zsúfoltságot okoznak és már most is csúcsra van járatva a járműpark és a személyzet is – mégsem teljesülnek a közszolgáltatási szerződésben foglaltak maradéktalanul
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.