2018. 11. 23.

Hétvégi gyors – 2018. november 17-23.

Amerikai dízelmozdonyokat vesznek a moldávok. A Stadleré a Solaris villamosgyártó üzletága. Új járműszilárdsági előírások lépnek életbe az USÁ-ban. Hosszabbíthatják a berlini M10-es villamost. A WWF miatt nem épülhet újjá a Csarna-völgyben a kisvasút. Hírösszefoglalónk.



Jenki dízel Moldáviának


Chicago, Illinois | Amerikai Egyesült Államok és Kisinyov | Moldávia – 12 GE Evolution családba tartozó TE33AC típusú dízel-villamos mozdonyt vesz a Moldáv Államvasutak (CFM) a GE-től. Az üzlet magában foglalja a kiképzést és karbantartás biztosítását. Ez lesz a GE első eladása az országban, bár a TE33-család már számos posztszovjet országban elterjedt és stabil piaci szereplő, beleértve az amerikai gyártású egységekből történő végszerelést Kazahsztánban. A moldáv mozdonyok kapcsán is helyi, vagy legalábbis regionális összeszerelésről szólnak a hírek - egyes források tudni vélik, hogy Moldáviában lesz a végszerelés, ám az eredeti GE-közlemény „regionális” megfogalmazása alapján gyanúsabb, hogy a már bejáratott kazah üzem végzi majd a végszerelést. A Moldáv Vasút számára komoly előrelépés lehet a fejlett mozdonyok alkalmazása a kiöregedő TE10 és hasonló szovjet gépekhez képest - mind a rendelkezésre állás, mind az üzemanyagmegtakarítás terén. Más kérdés, hogy ezzel a darabszámmal nem fogják megoldani a CFM minden gondját, de kezdetnek mindenképpen jó. A beszerzést egyébként az Európai Unió és az Európai Fejlesztési Bank finanszírozza, így nem meglepő, hogy egy nyugati, ám a posztszovjet piacon már komoly jelenléttel rendelkező gyártó régióspecifikus típusára esett a választás.


A Stadleré a Solaris villamosos üzletága


Środa Wielkopołska | Lengyelország – Újabb fordulat a Stadler-Solaris villamosos közös vállalat életében! A svájci cég és a Solaris még 2016 őszén indította útnak közös vállalkozását villamosok és könnyűmetrók fejlesztésére, mely végül 2017 áprilisában kezdte meg működését. Alig másfél év után viszont a helyzet nagymértékben bonyolódott azzal, hogy a Solarist idén nyáron felvásárolta CAF. Mivel a CAF egyértelmű és komoly konkurense a Stadlernek szinte minden piaci szegmensben, különösen a villamosokéban, hamar világos volt az iparági megfigyelők számára, hogy ebből valamilyen formában szakítás lesz. A november 19-én bejelentett megoldás hozta a papírformát: a Stadler kivásárolta a CAF 40%-os tulajdonrészét a Solaris Tram nevű közös vállalatból. Ezzel a lépéssel folytatódhat a FLIRT-járművek gyártásában is résztvevő Stadler Polska és a Solaris Tram együttműködése a lengyel villamospiacon, immár teljes mértékben egy cégcsoporton belül. A Stadler ezzel is megerősíti elkötelezettségét a lengyel piac mellett - amely piac egyébként villamosok szempontjából kifejezetten ígéretes (sok városban futnak cserére érett flották, leginkább Konstal 105N kocsikkal), ugyanakkor elég zsúfolt helyi gyártókkal.


USA: új járműszilárdsági előírások a személyszállító vonatokra


Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok – Az USA vasúti hatósága, a Federal Railroad Administration (FRA) november 21-én közzétette a személyszállító vasúti járművekre vonatkozó járműszilárdsági és ütközésbiztonsági szabályozásának új, 2019 januárjától érvényes változatát. A dokumentum két fő újdonsága: egyrész hivatalosan is bevezetik az alternatív megfelelőségi szabványt a legalsó, hagyományos pályákon közlekedő Tier I kategóriára (erről a Caltrain KISS-vonatok kapcsán részletesen írtunk már); másrészt bevezetik a vegyes üzemű (zárt nagysebességű és hagyományos vonalak) Tier III kategóriát, elősegítendő a nemzetközi gyakorlatban már meghonosodott nagysebességű vonatok amerikai alkalmazását. A Tier III szint lehetővé teszi a járművek kialakítását úgy, hogy más utasbiztonsági és szilárdsági követelményeknek feleljen meg zárt nagysebességű (200 km/óra feletti) pályán, illetve hagyományos, szintbeni átjárókkal és teherforgalommal is rendelkező 125 mérföld/óra alatti sebességű vonalakon. Ez első körben a kaliforniai nagysebességű vonalakat érinti majd, mivel a vegyes Tier III szabvány miatt a zsúfolt városi szakaszokon lehetővé válik a hagyományos vonalak használata a nemzetközi gyakorlatban alkalmazott aktív energiaelnyelő elemekkel épített vonatokkal is, szemben az amerikai passzív (kb. több vas = nagyobb szilárdság) járműszilárdsági taktikával szemben. Az FRA számításai szerint 30 éves távlatban 1,6 milliárd dollárnyi megtakarítást hozhat az új szabályozás, mely megkönnyíti a járműgyártók és a leendő üzemeltetők életét, amennyiben elkerülhetővé teszi egyes szakaszokon a zárt pálya kialakítását. Az FRA dokumentuma azt is kiemeli, hogy a most bevezetett Tier III normák elég közel esnek az Európai Unió vonatkozó előírásaihoz, így egy európai nagysebességű vonat minimális (1% alatti becsült) költséggel adaptálható, de még egy japán szabványoknak megfelelő jármű is 10% körüli többletköltséggel alkalmassá tehető a Tier III norma teljesítésére. A végső cél, hogy legyen piaci verseny az amerikai nagysebességű szerelvények pályázatain - erről a problémakörről más szempontból már írtunk korábban.


Hosszabb lehet az M10


Berlin | Németország – Egy hete mutatta be város közlekedési osztálya a lakosságnak a vonalhúzogatási fázisban lévő, jelenleg a Warschauer Straße metróállomás mellett végállomásozó M10-es vonal Hermannplatzig történő meghosszabbítására készített tervet. Az érdeklődők november 29-ig egy online felületen írhatják meg véleményüket, ami alapján 2019 tavaszára szeretnék megtalálni az összességében legjobb vonalvezetést. Érdekesség, hogy nem ragaszkodnak feltétlenül a '90-es évek elején az Oberbaumbrückére lefektetett vágányok használatához.

Merre menjen a villamos? Lassan 20 éve fennáll a kérdés, válasz eddig még nincs.
(grafika: SEN UVK)


Mégsem lesz kisvasút a Csarna-völgyben


Budapest, Kemence | Magyarország – Sikeresnek tekinthető a WWF Magyarország kampánya, amivel meg akarták akadályozni, hogy kormányzati támogatással épüljön újjá a kemencei kisvasúti hálózat Csarna-völgyi szakasza. Az évtizedek óta árvíz miatt a hálózattól elvágott részt összekötötték volna a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület által üzemeltetett mai Kemencei Erdei Múzeumvasút vonalával. A természetvédők a terület érintetlenségére hivatkoztak és arra, hogy súlyos környezeti károkat okoz a kisvasút újjáépítése és a majdani vasúti forgalom a területen. November 22-én az Agrárminisztérium közleményében jelezte: nem támogat a területen semmilyen vasútépítési projektet és az Ipoly Erdőt arra kérte, hogy minden eddig megadott engedélyt vonjon vissza a projekttől. A WWF saját sikerének tartja a döntést.
Kérdés persze, hogy vajon a WWF Magyarország által támogatott hírek mennyire fedik a valóságot? Sokakat ugyanis a meglévő kemencei vonal üzemeltetői ellen hangoltak minden ok nélkül. Ráadásul pont olyanok reklamálnak az érintetlenség miatt, akik mondjuk a 2009-es nagy bezárási hullám idején egyetlen mondatot sem mondtak a Kiskunság vagy a Nyírség védett és nem védett területeit feltáró keskenynyomtávolságú vasútvonalak felszámolásakor. Akkor több száz kilométernyi kisvasút eltűnése nem fájt nekik, de most fáj pár kilométer erdei vasút újjáépítése. Felmerül a kérdés: a zöldek közül járt valaha valaki a Csarna-völgyben amúgy?
Halász Péter

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

7 megjegyzés:

  1. Néha használhatnák a fejüket a zöldek, ez csak akadékoskodás...

    VálaszTörlés
  2. Én ellenzem a kisvasutakat, mivel emögött a hazánkat már gyakorlatilag irányító autógyártók állnak - akik a magyar vasúti utasoknak inkább autót akarnak eladni, ha mást nem használt öreg nyugati kocsit, aminek a helyére ők újat exportálnának. Kisvasúti pótcselekvéssel, hétvégi játékvonatok tologatásával akarják lebutítani, leszedálni a vasút iránt elkötelezetteket. Először a személyi kultusz jellegű NOHAB mánia támogatásával felszámolták a vasúti villamosítás hazai támogattságát, most pedig már az 1435mm-es pálya alól szedik ki a töltést a keskeny vágányú bohóckodással. Nem véletlenül a megrögzött autós orbán a kisvasuti mánia fő támogatója.

    Eközben a fontos dolog, a nagyvasúti személyszállítás agonizál pl. a jórészt egymotorosan működő ősöreg V43-asokkal, a 20-40km/h-s lajosmizsei pályával, eltúlzott bürokráciával, ismét bezárt szárnyvonalakkal. Az autógyártók érdeke, hogy megszűnjön a hazánkban a nagyvasúti személyszállítás és csak színjáték legyen, erdei kisvasút és füsti parkozás! Minden erőt és pénzt a nagyvasútra és a városi sárga villamosokra kell koncentrálni, mert a kisvasút mánia az focistadion kerekeken, pazarlás, ostobaság.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De azt is látnunk kell, hogy magukat vasútbarátinak mondó felületek buzgón közölnek autóreklámokat. Miről is beszélünk hát ?

      Törlés
  3. > új járműszilárdsági előírások a személyszállító vonatokra ... erről a Caltrain KISS-vonatok kapcsán részletesen írtunk már

    Van valakinek infója, hogy elkészült-e már a 2017. augusztusi Linz Hbf-i privátvasúti Stadler Flirt rommá törés vizsgálati jegyzőkönyve? Az osztrák közlekedési baleset-vizsgáló hatóság előtte sok-sok éven át nyíltan publikálta az eredményt minden haváriánál, de ezen incidens után csodák csodája rögtön kiírták, hogy átalakítják a közzététel rendszerét és azóta néma csend... Politikailag nagyon befolyásos a Stadler mindenütt.

    Nincs nyilvánvaló indoka, hogy miért csavarodott le egyben az egész vonófej a KISS-ről egy olyan kis sebességű ütközéskor, ahol a szembe jövő Vectron csak egy ütközőjét veszítette el. Összezúzódott az első ajtók közötti platform, ha nem próbamenet, tucatnyi halott lett volna. Ez fog szolgálatba állni a MÁV-nál, úgy, hogy nem tudjuk mi olyan gyenge benne? Mekkora vegyes személy-teher forgalom van pl. Köki-Cegléd között, iszonyú a kockázat.

    Közben Bombardier EMU német 6-tengelyes szénvagonos vonatot utolért nagy tempónál biztber hiba miatt és egyben maradt, sok utasból egy sem halt meg. A Stadler járművek szilárdságával valami nincs rendben, a FLIRT-jük is többször teljesen szétroncsolódott, aggódom a szüleimért és a többi magyar utasért!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs konkrét információnk a 2017-es linzi lezúzás vizsgálati jegyzőkönyvéről, de utánanézünk!
      A Stadler politikai befolyása érdekes felvetés, de valószínűleg Svájcon és Magyarországon kívül ez nem annyira számottevő, hogy el tudjanak kenni ilyesmit. Még ha a Siemensről beszélnénk, vagy az Alstom francia kontextusban... De azt egészen komolytalan felvetésnek tartom (finoman szólva) hogy egy újonc európai gyártó sokéves vizsgálat során képes átverni/megkenni az FRA-t. Ekkora szívességet nem tesznek talán még jenki gyártónak sem.
      A magyar utasokért érzett konkrét félelemre két dolgot tudunk javasolni: 1) konkrét adatok esetén lehet az NKH-nál jelezni az aggályt; 2) lehet gépkocsival közlekedni, amiről tudjuk, hogy a vasúti közlekedésnél hagyományosan klasszisokkal biztonságosabb (irónia alert OFF).

      Törlés
    2. MZ: Tamásnak aztán magyarázhatod, a félelmeit olvasva gyanítom, az index fórumos etomcat nickhez van szerencsénk...

      Azok a "szétroncsolódott" FLIRT-ek meg összesen egy szem Bad Aibling-i balesetből kattantak be neki, ahol kettő ilyen motorvonat majdnem 200 km/h-s sebességkülönbséggel cuppant össze. Ekkor merült fel az az okos ötlete is, hogy a gyártó (Stadler) a saját költségén cserélje le az összes hazai motorvonat elejét...

      A linzi eset értelmezéséhez sem kell túl sok dolog, csak némi fizikai alapismeret - a Vectron által vontatott vonat tömege, a próbaúton lévő KISS tömege, a kis sebességű, majdnem frontális, de szöget bezáró ütközés ismert, és a kocsiszekrény részéről is teljesen elvárható, hogy az a rész csuklik össze/hajlik meg, ahol a legkisebb valószínűséggel tartózkodik utas - ugyanis a Westbahn KISS vonatai legfeljebb csak az ülőhelyek számának megfelelő jegyet adnak el, így utas a beszállótérben tartózkodik a legkisebb valószínűséggel menet közben.

      Érdemes megnézni a baleset képet, mert bár a roncsolódás "szemre" jelentős, mint az ajtó és a vonat vége közötti teret (vezetőállás), mind az első és második ajtó közötti teret burkoló kocsiszekrény-rész szépen egyben maradt. Igen, azok a részek, ahol az utasok/személyzet a legnagyobb valószínűséggel tartózkodnak.

      Törlés
  4. Egy kedves olvasó kifogásolta a megjegyézésnek hiányát. Felhívjuk a figyelmet, hogy fenntartjuk az előzetes moderáció jogát és ezzel élünk is, amennyiben nem az írás tartalmához kapcsolódik vagy éppen olyan kifejezésekkel bír, amelyek nyomdafestéket nem tűrnek, nem fogunk megjelentetni. Akkor sem, ha a nyájas kommentelő a feje tetejére áll esetleg.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.