2016. 09. 21.

InnoTrans 2016 – Első nap

Az InnoTrans első szakmai napja a járművek tekintetében nem tartogatott komoly leleplezéseket, így mi magunk is inkább felmértük, hogy mi mindenre számítsunk a következő napok során. Rövid képes beszámolónkból az is kiderül hogy a második napon hogyan feszül egymásnak egy magyar és egy svájci járműgyártó a média figyelméért folytatott küzdelemben. Napi hírösszefoglalónk Berlinből.



A sort kezdjük az iparág híreivel, amelyek között akad egy-két újdonság és meglepő bejelentés is.

Solaris / Stadler Rail — A svájci és a lengyel gyártó közös bejelentése érdemes a „nap híre” címre. A Solaris Bus & Coach S.A. és a Stadler Polska Sp. z o.o., a svájci járműgyártó lengyel érdekeltsége bejelentette: együttműködési megállapodást írtak alá. A városi vasúti szektorban és a – Magyarországon ismeretlen – könnyűmetrók (light rail) témájában ötvözi tudását a két cég. Az együttműködésnek köszönhetően elsősorban Lengyelországban, de általában Európában is erősítheti a két cég a piaci pozícióját a „nagyokkal” szemben. A Stadlernek nem ez az első „helyiérdekű” üzlete - cégcsoporton belül is külön utakat jár a két évvel ezelőtt bemutatott, a Stadler minszki üzemében fejlesztett és gyártott „Metelica” villamos. Erre a járműre az orosz piacon azóta már érkezett megrendelés, a mostani Solaris-Stadler együttműködés pedig hasonlóan jól működhet majd a helyi piacon.

Stadler Rail / Vossloh — A spanyolországi Vossloh-gyárban épített UKDual mozdonyt mutatták be a nagyközönségnek. A gép érdekessége, hogy a meglehetősen csekély méretű brit űrszerlvénybe egy teljes értékű villamosmozdony mellett egy kisebb teljesítménnyel bíró dízelgépet is sikerült belepasszírozni. Az első ügyfél a Direct Rail Services lesz, az ő színeikben pompázik az InnoTranson is látható jármű, a 88003-as gép. Olvasóinknak déja vu érzése lehet a kép alapján - két évvel ezelőtt a UKLight néven futó dízeles változat járt Berlinben. Az EuroDual-mozdonycsalád kétéltű változatai már ősidők óta szerepelnek a Vossloh kínálatában, de a kontinensen nem sok babér termett a járműnek, így a brit kivitel új fejezetet nyit a Vossloh életében.

A Stadler Rail zászlaja alatt jelent meg a UKDual gép: a járművet az egykori Vossloh valenciai üzeme építette a brit igények szerint: a villanygép mellett egy kisebb teljesítményű, de nem csak last mile vontatásra alkalmas dízel egységet is kapott a jármű.

A képes beszámolók sorát kezdjük a magyar érdekeltséggel: az FMK-008-as mérő-motorvonatot kedden délelőtt mutatja be a MÁV-csoport a szakmai közönségnek és a szaksajtónak. A sajtómeghívóban a sikert már meg is előlegezték a járműnek, így remélhetőleg a valóság is idomul majd a vágyakhoz.

A büszkeséggel a jelek szerint nem árt óvatosan bánni: a mérő-motorkocsi LED-es fényszórójánál a „szilózás” nem csekély mértékben sikerült igénytelenre. A LED-ek panelje sem lett elfedve a nem túl igényes megjelenésű tömítéssel, és inkább háztáji barkácsolásra, mint komoly járműgyártóra vall. Mindenesetre az FMK-008-ast érdemes lesz közelebbről is szemrevételezni - hamarosan erre is sort kerítünk.

Mellbevágó megjelenésével az ÖBB 1063-asainak „felturbózott prototípusa” alighanem elviszi a pálmát ebben a kategóriában. A gép szuperkondenzátorral és akkumulátorokkal kiegészítve képes arra, hogy felsővezeték nélkül is közlekedjen – cserében az akkupakkok elhelyezése nem éppen szerencsés a mozdonyvezető látómezeje tekintetében. Az osztrák kutatás-fejlesztési pályázat támogatásával megvalósuló projekt kivitelezője a TecSol GmbH, céljuk pedig egy teljesértékű akkumulátoros tolatómozdony megalkotása. A kissé esetlen megjelenésű szerkezetet a következő napokban részletesebben is szemügyre vesszük majd.

A brit igényekre szabott Siemens Desiro-család újabb darabja ezúttal a SouthWestTrains színeiben várja a látogatókat. A 2014-ben látott Thameslink-változathoz hasonló áll-leesős élményt produkált a vonat, melyből 30 példány áll majd szolgálatba a London délnyugati elővárosait kiszolgáló hálózaton.

A britekre jellemző 3+2-es ülésosztás ezúttal 2+2-vé redukálódott a korábban már látott értékek mellett - így már kényelem szempontjából is fogyaszthatóbb a jármű.

Igen érdekes megoldást mutatott be a közönségnek a Rail Adventure is: az eltérő nyomtávú járművek kerekei alá helyezhető, Loco Buggy fantázianevű forgóvázzal a széles vagy éppen keskeny nyomtávolságú járművek szállítása sem okoz különösebb gondot. A normál nyomtávon itt épp a finneknek épült, orosz nyomtávú Vectron várja a látogatókat.

Az aradi Astra Rail állandó szereplő Berlinben, idei egyik újdonsága pedig a brit piacra készülő, 60 köbméteres nyitott teherkocsi ("Eas-kocsi"), mely a kontinensen érvényes szabványok mellett a megfelel a hatályos brit Group Standards előírásoknak. A kocsi többféle hosszban rendelhető, különféle befogadóképességel és tengelyterheléssel. Ilyen kocsikkal Magyarországon is találkozhattunk az elmúlt időszakban, mivel az Astra hazánkon keresztül szállította ki az elkészült példányokat. A brit igényekre szabott aradi nyitott teherkocsi meglepő újításokkal is szolgál, ilyen többek között a gumirugós forgóváz.

A RegionalBahn olvasóit
Szundi Szabolcs, (a Közlekedési Osztály vendégszerzője),
Halász Péter,
Magyarics Zoltán
tudósítja az InnoTrans 2016 szakkiállításról.

4 megjegyzés:

  1. > ÖBB 1063 ... akkumulátorokkal kiegészítve képes arra, hogy felsővezeték nélkül is közlekedjen

    Biztos, hogy az akku a jó megoldás? (Magas ár, alacsony teljesítmény sűrűség, tűzveszély) Nem jobb a modern lendkerék, karbon szálba csavarva, vákuumban pörögve? A Leó mozdonyok már 55 éve vontattak vezeték nélkül, amíg a sok tonnás forgógépükben kitartott a perdület!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Leókkal nem vontattunk-toltunk, csak körbejártunk, vagy más forgalmi szitu miatt leeresztett áramszedővel vettünk lendületet csak a géppel. A forgógépcsoport, ha pár kocsi volt a mozdony után, nem igazán tolerálta.

      Törlés
    2. Kicsit pontatlan a megfogalmazás, nem mezei akkuról van szó, hanem szuper-kondenzátorokról, ami szilárd halmazállapotú és megfelelő vezérléssel nem tűzveszélyes. Igaz, drága, de sokkal kevésbé karbantartásigényes (nincs mozgó alkatrész), mint a te általad említett megoldás.

      Törlés
    3. Utánajártunk, valóban kicsit pontatlan volt a szöveg, javítva. A helyzet az, hogy mind szuperkondenzátor van benne, mind pedig akkumulátor. Az álló helyzetből induláskor a kondenzátor adja a szuflát, míg vontatás közben alapvetően az akkumulátorból, a kondenzátoron keresztül dolgozik a gép.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.