2019. 12. 06.

Hétvégi gyors – 2019. november 30.-december 6.

Új villamosok Orlynak. IC+ kocsik kerülnek a Hungária szerelvényébe. Elkészült a pályafelújítás a balatonfenyvesi GV-n – újjáépülhet a csisztafürdői szárnyvonal is. Privatizált jegyautómaták. Bővítik Zürich Stadelhofent. Hollandiába megy az SBB Cargo. Bevezető akciók az automatikus Halle-i jegyrendszerhez.


Megérkezett az első 9-es villamos


Orly | Franciaország – Még 2016-ban rendelte meg az Alstomtól 22 Citadis X05 szállítását a leendő T9-es vonalra. A nagyjából Észak-Dél irányú gyakorlatilag regionális viszonylat a párizsi Porte de Choisy állomástól indul és Ivry-sur-Seine, Vitry-sur-Seine és Choisy-le-Roi településeket érintve Orly Ville vasútállomásig közlekedik majd, így újabb sugár irányú kapcsolatot ad majd Val-de-Marne megyén belül. A 10 kilométer hosszú vonalon 19 megálló létesül, csúcsiőben pedig 4-5 perces követést kínálnak majd az utasoknak. Az utolsó járműnek 2020 októberére kell megérkeznie, hogy decemberben forgalomba állhassanak a 45 méter hosszú, 8 ajtóval rendelkező egységek. Egy villamos 314 utas – ebből 73 ülőhelyen és 9 mobilitásában korlátozott helyen – szállítására képes, a külső felületének 45 százaléka üveg, ezért is nevezték az átadáson a Tramway Lumière (magyarul a Fény villamosa) néven. A külső és belső megvilágításról LED-es fényforrások gondoskodnak, az utastájékoztatás 8 extraszéles, dinamikus vonalcsíkot is használó kijelzőt használ, emellett 32 USB-port is csillapítja majd az utasok eszközeinek energiaigényét. Az ajtók nyitható és záródó állapotát a fénytechnika kívül és belől is látványosan jelzi.

Futurisztikussal határos megjelenésű, de részleteiben nagyon átgondolt jármű lett a Citadis X05 ezen verziója
(fotók: Alstom)


Újabb IC+-kocsik belföldre és nemzetközi forgalomra


Szolnok | Magyarország – Elkészült három új IC+-kocsi és ezek már a nemzetközi forgalomban is részt vehetnek – adta hírül a minap a MÁV-START Zrt. A személyszállító vasúttársaság szolnoki bázisán három olyan jármű készült el eddig, ami meg is kapta az engedélyeket a nemzetközi forgalomban való részvételhez, míg a további 17 jármű hamarosan követi majd ezeket a kocsikat és megszerzi a nemzetközi futáshoz szükséges papírokat. Az első járművek a decemberi menetrendváltástól a Budapest–Prága–Berlin–Hamburg viszonylatú Hungária EuroCity-párosban állnak majd szolgálatba. A 2019/2020-as évad szerelvényösszeállítása szerint a vonatban a kerékpárszállító kocsit is a MÁV-START adja majd, többcélú teres IC+-kocsival.
A MÁV-START közölte: az első húsz, nemzetközi forgalmú kocsiból tíz darab 2. osztályú termes lesz, az eresztés másik fele pedig többcélú térrel és 2. osztályú utastérrel rendelkezik majd. Eközben pedig augusztus óta folyik a kivitelezése annak a hetven belföldi forgalmú járműnek, amelyeket saját forrásai mellett kormányzati támogatással épít a MÁV-START. Ebből a hetvenes flottából harmincöt kocsi lesz elsőosztályú jármű, a másik fele a szériának pedig 2. osztályú és többcélú teres kocsi lesz. A győzelmi jelentés nem felejti el megemlíteni, hogy 30%-al olcsóbbak a kocsik, mint ha külföldről vettünk volna járművet.

A hírhez érdekes adalék, hogy az első három kocsi tehát nagyjából 8 évvel a projekt indulása után áll be abba a hamburgi fordába, melynek járműhiánya már annak idején is az IC+ projekt komoly hajtóereje volt, ti. a német partner nem volt már elégedett a START által kiküldött kocsikkal. A húsz darabos nemzetközi flotta pedig egész pontosan annyira elég, hogy a Hungáriába szükséges 2 szerelvényt kiadják – ezt sikerült tehát letenni 8 év alatt az asztalra, ami bizony nem sok. Ennyi idő alatt sok helyen komplett flottákat cserélnek le. (Nehéz ilyenkor nem a Railjet-program gondolni, de hát ők hanyatlanak, mi meg nem.) A győzelmi jelentés további finomásága a 30%-os diszkont felemlegetése. A fáma 360 millió forintról szól, ami a néhány évvel ezelőtti árak ismeretében nem dömpingár. (A RegioJet Astra-kocsijait taksálták 1,1 millió euro tájára, bár annak már sok éve – és a forint azóta nem teljesít jobban.) A nagy – és ezúttal nyitott – kérdés mindig az, hogy azonos műszaki tartalomról beszélünk (lásd még a hazai, ám rettenetes Polgár-ülések), vagy nem; illetve az úgynevezett „opportunity cost”, azaz hogy az elvesztegetett lehetőségek (ti. évekkel később állnak termelésbe az új járművek, illetve Szolnok látványosan a karbantartási alaptevékenység rovására fejlesztett/gyártott éveken át) mennyibe kerülnek. Sajnos minden bizonnyal nem fogunk tisztábban látni, ez ugyanis nyilvánvalóan nem érdekes a START-nak és az államnak.


Felújíthatják a balatonfenyvesi GV csisztai ágát


Balatonfenyves | Magyarország – Befejeződött a balatonfenyvesi GV Balatonfenyves–Somogyszentpál vonalszakaszán a vasúti pálya felújítása. Ennek köszönhetően a Nagyberekben december elejétől ismét akár napi öt pár vonattal is utazhatnak az ott élők és a turisták. A 2018-ban kezdődött pályakorszerűsítés utolsó, idén őszi fázisában 1,2 kilométeres vonalszakaszokon újították fel a vasúti pályát és egy útátjárót is átépítettek. A múlt héten egy kisvasúti ágyazatrendező géplánccal szabályozták a vágányokat és a kitérőket, így ismét az engedélyezett 25 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok. 2018-ban és 2019-ben összesen 2,3 kilométeren építették át a vágányokat, hét vasúti átjárót és egy hidat újítottak fel, továbbá a balatonfenyvesi végállomás három deltavágányát és négy váltóját is korszerűsítették.

Balatonfenyves megszépült gazdasági vasúti állomása
(fotó: MÁV)

Az átadóünnepségen Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: a térségi települések három évvel ezelőtt nyújtottak be pályázatot Balatonfenyves vezetésével, hogy a kisvasúton ismét el lehessen jutni a Balaton-partról mindössze 5-6 kilométerre lévő Csisztapuszta gyógyfürdőjébe. Ez közúton csak nagy kerülővel érhető el. Az év elején nyertek 650 millió forint támogatást a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében, melyből Csisztafürdőnél egy kerékpáros-turizmust is kiszolgáló állomás épül, fejlesztik a kisvasút imremajori állomását, és korszerűsítik a balatonfenyvesi végállomás épületét.


Még a jegyárusítást is kiszervezik


Gelsenkirchen | Németország – Változik a Ruhr-vidéken a jegyértékesítési feladatokat ellátó cég a menetrendváltástól. Korábban a vasúti közlekedésben a Deutsche Bahn felelőssége volt az ügyfélcentrumok és jegyautomaták működtetése, de a menetrendváltástól már a francia hátterű Transdev Vertrieb GmbH üzemelteti a 445 automata és 50-nél is több személyes ügyfélszolgálat fenntartását nyerte el a 2030. január 31-ig terjedő időtartamra. A megújított menürendszer által immár az esetek jelentős többségében 3 érintés elegendő lesz a jegyhez jutásig, de a jegyek vonalkódot is kapnak, amivel az újravásárlás egyszerűsödik majd. Bevezetésre kerül a kosár funkció, így több különböző jegy is megvásárolható lesz egy tranzakcióban. Alapértelmezetten érvényesített jegyet kapunk, de beállítható lesz az elővétel is, amikor a  felhasználáskor nekünk kell érvényesíteni a jegyet az automata közelébe (át)helyezett készülékkel. Fizetni szinte bármivel lehet majd, ami hivatalos fizetőeszközként funkcionál, hiszen a klasszikus készpénz és bankjegy mellett hagyományos és érintős kártyákat is elfogadnak majd a gépek. Hasznos újítás lesz az automaták tetejére helyezett színes kijelző, amin az érkező járatok indulási idejét és fontosabb információkat közölnek majd az utasokkal.

Megújulnak és korszerűbbek lesznek az automaták
(grafika: VRR)

A személyes ügyfélszolgálatok Dortmund, Bochum, Essen, Duisburg és Düsseldorf főpályaudvarain, illetve Düsseldorf Flughafen állomáson kerülnek kialakításra a VRR arculatának megfelelő formában. Ezeken a helyeken videós ügyfélpontok is lesznek, ahol élő személytől kérhetünk segítséget, de az automaták távsegítség funkcióját is kezelik majd. Hagen, Mönchngladbach, gelsenkirchen, Oberhausen, Neuss, Krefeld, Wuppertal, Recklinghausen és Mülheim/Ruhr főpályaudvarain, valamint Grevenbroich, Wuppertal-Oberbarmen, Dinslaken, Kleve és Herne állomásokon meglévő boltokon belül alakítják ki a jegyárudát. További 30 helyen pedig közeli viszonteladók látják majd el a jegyértékesítést az egyúti jegytől a bérletekig bezárólag.


Hollandiai leányvállalatot alapít az SBB Cargo


Rotterdam | Hollandia – Az SBB Cardo Nederland létrehozásával a svájci tehervasúti vállalat tovább erősíti jelenlétét a Hollandiától Olaszországig húzódó észak-déli folyosón. Ezzel a 2019/2020-as menetrendváltástól már a legnépszerűbb Rotterdam-Genova vonalon végig saját erőből tudja továbbítani vonatait az SBB Cargo, hiszen Németországban és Olaszországban már eddig is jelen voltak leányvállalataikkal. Így csökkenteni tudják a harmadik felektől, gyakran konkurens tehervasúti vállalatoktól való függést, amivel biztosabb kapcsolatot hoznak létre Európa legnagyobb áruelosztó központjai között. A svájci SBB Cargo eddig is komoly szerepet vállalt az új Gotthard bázisalagútnak köszönhetően nagyban leegyszerűsödött észak-déli fuvarozásban, amelyet ezzel a lépéssel csak tovább erősítenek.


Eldőlt, hogy ki építheti Zürich Stadelhofen negyedik vágányát


Zürich | Svájc – A Svájc legnagyobb városának belvárosában található és meglehetősen forgalmas állomás bővítése régóta terítéken van, de a félig föld alatti elhelyezkedése miatt igencsak bonyolult feladat. Zürich Stadelhofen állomás három vágánya ma naponta átlagosan 770 vonatot fogad és indít, amelyekkel összesen több mint 80 ezer utas használja az állomást. Ekkora forgalomra a három vágány már kevésnek bizonyul, a kapacitást bővíteni kell. Most, hogy a 2035-ig tervezett vasútfejlesztéseket elfogadta a svájci parlament, nyilvánosságra tudták hozni a győztes terveket is Stadelhofen negyedik vágányának megépítésére és az állomási területek megnövelésre. A nyertes konzorcium ARGE Giuliani Hönger Architekten AG és Caretta und Weidmann Generalplaner AG vállalatokból áll és az Elysion nevű projektjükkel győzték meg a zsűrit. Ezen projekt része a negyedik vágánytól földalatti kapcsolatok létrehozása Zürich HB és Stettbach felé, illetve egy második egyvágányú alagút építése Tiefenbrunnen irányába.

Az új vágány peronja is szépen illeszkedik majd a már meglévő infrastruktúra stílusába
(vizualizáció: SBB)

A negyedik vágány már teljesen föld alatt lesz és a kiépítése sem a felszín felől zajlik, amivel nem zavarják a feszíni forgalmat és a közelben található park zöldfelületei sem sérülnek így. Ezentúl természetesen az 1894-ben épült felvételi épület is megmarad, de a két oldalsó ágára új ráépítések kerülnek illetve a középső, eredeti főbejárat ismét elnyeri eredeti funkcióját, hiszen a ma még emeleten lévő első szint is lejjebb kerül. Itt egy új csarnokot alakítanak ki, ahol további szolgáltatások és bevásárlási lehetőségek kapnak majd helyet. Azért az építkezés még nem holnap kezdődik, a tervek és főleg a kivitelezési terv véglegesítése még évekig eltart majd, az SBB jelenleg 2026-ra tervezi az építési munkálatok kezdetét.


Automatikus díjszámítás, akciókkal


Halle (Saale) | Németország – November 25. óta a már többször elismert és egyre jobban terjeszkedő FAIRTIQ megoldását használja a HAVAG is az okostelefonos alkalmazásában. A bevezetéshez kapcsolódóan akciós feltételekkel lehet használni a város közlekedési hálózatát, amennyiben a hétvégi utazásunk a karácsonyi vásárnál ér véget, illetve indul hazafelé. Ehhez mindössze annyi szükséges, hogy az utazás végpontja a Marktplatz vagy a Hallmarkt megálló legyen. Ezen túlmenően az első utazás után egy kódot kapunk, amit még nem regisztrált személynek elküldve, annak első utazása után mindkét fél 3 € erejéig díjmentes utazásban részesül. A kódot akár több regisztrációhoz is felhasználhatják és legfeljebb 90 napig érvényes. Szintén érdekes kezdeményezés, hogy amennyiben egy hónapban legalább 5 különböző napon utazunk, 5 százaléknak megfelelő jóváírást kapunk a következő hónapban.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.