2020-07-03

Hétvégi gyors – 2020. június 27.-július 3.

A terjeszkedik a DB Regio. Balesetek Svájcban: vonat vonattal; tehervonat autóval ütközött. Megérkezett az utolsó Stadtbahn. Gumikerekű lesz a függővasút. Újra retro-hétvége a Balaton északi partján. Opciós tramtrainek érkeznek.




Pirosodik a szász vidék


Drezda | Németország – 2021 decemberétől 10 évre a DB Regio nyerte el a korábban a csődbe ment Städtebahn Sachsen által üzemeltetett VVO-Dieselnetz vonalait. Az átmenetileg kijelölt Mitteldeutsche Regiobahn ugyan felhasználta a 15 Siemens Desiro Classic motorvonatot, a DB majd a saját flottájából hoz majd ugyanilyen típusú járműveket. A megrendelő VVO a kiírásban legalább 2000-es gyártási évet írt elő, ezért hozhat majd a DB Regio máshol felszabaduló járműveket.


Két vonat ütközött össze Oberwaldnál


Oberwald, Wallis | Svájc – Két vonat ütközött össze egy alagútban Oberwald mellett. A 10 óra után nem sokkal történt balesetben a Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) Oberwald és Realp között közlekedő autószállító vonata ütközött össze az Andermatt felől érkező személyvonattal egy kitérőnél, nyilatkozta a svájci közmédiának az MGB szóvivője. A baleset okait egyelőre vizsgálják, elsőbbséget élvez azonban a mentés, miután a hírek szerint több utas megsérült. A személyvonaton mintegy harmincan utaztak, az autószállító vonaton pedig tizenöt jármű volt.

(forrás: Swissinfo.ch / sda-ats)


Az útról a pályára zuhant autóval ütközött egy tehervonat


Altendorf, Schwyz | Svájc – Ritka baleset történt Svájcban július másodikán hajnalban. A Schwyz kantonbeli Altendorf közelében egy kanyarban az útról a vasúti pályára zuhant egy autós reggel fél 4 körül. A sofőr segélykérés vagy a rendőrség értesítése nélkül elhagyta a helyszínt, így a következő érkező tehervonat az autónak ütközött és azt több száz méteren át tolta maga előtt. A Zürich-Chur vasútvonal ezen szakasza a műszaki mentés miatt reggel hétig teljesen le volt zárva, így a vonatok helyett pótlóbuszok közlekedtek. Hét óra környékén egy súlyosan sérült férfit találtak a közeli Pfäffikonban az út mellett, akit helikopterrel szállítottak kórházba. A rendőrség feltételezése szerint a 30 éves német férfi volt a baleset okozója.

(fotó: Kantonspolizei Schwyz)


Teljes a széria


Hannover | Németország – Csütörtök hajnalban megérkezett az utolsó Stadtbahn Hannoverbe, amit a lipcsei HeiterBlicktől rendeltek. A 3153 pályaszámú darab egyelőre még az ilyenkor szokásos élesztésen esik át, de néhány napon belül már utasforgalomban lehet. A széria megépítése 7 évet vett igénybe.



Csak hétvégén függ


Wuppertal | Németország – Csütörtök estére hívta össze a WSW igazgatósága a rendkívüli igazgatósági ülést, mivel a járművezetői mellett már lakossági panaszok is érkeztek az új GTW15-szériájú járművekre. Az eddig sem a hibátlanságukról híres szerelvények mostanában feltűnően hangossá váltak, mert a kerekek túlzottan elhasználódtak és egyes helyeken a futósínt is tönkretették. Az igazgatóság döntése szerint a nyári iskolai szünet után, amint megfelelő mennyiségű autóbusz áll majd rendelkezésre, hétköznapokon nem közlekednek majd a különleges szerelvények. Az üzem legutóbb tavaly állt le 9 hónapra, mert egy hibás felfüggesztés miatt szakadt le jelentősebb hosszban az áramvezető sín.


Újra retro-hétvége a Balatonnál


Északi part, Balaton | Magyarország – Az idei nyári menetrendben is találkozhatunk különleges járművekkel a balatoni forgalomban. A MÁV-START 2020-ban július 4-én és 5-én, valamint augusztus 1-jén és 2-án indítja útnak különleges mozdonyait a Balaton északi partján vezető vasútvonalon. A tervek szerint a tavalyi évben szereplő M61-esek, M62-esek M40-esek mellett a frissen retro-színre festett M41 2103-as is tiszteletét teszi a vonatok élén, de az igazi szenzáció talán vitathatatlanul a 424,247-es gőzmozdony szereplése lesz. Szombatonként (azaz július 4-én és augusztus 1-jén) a 1972-es számú gyorsvonattal, vasárnaponként (július 5-én és augusztus 2-án) a 19747 és a 19748-as számú személyvonat mozdonyaként láthatjuk a Bivalyt. A retro-hétvégében érintett vonatok részletes menetrendje a MÁV-csoport honlapján olvasható.

A retro-hétvége egyik sztárja kétségtelenül a Nohab lesz, de emellett több érdekességet is tartogat a MÁV-START a vasútbarátok örömére. Képünk a 2019-es nyáron készült a csíkos gyorsvonati szerelvénnyel Balatonfűzfőre érkező M61 019-es-ről. Beszámolónk pedig a tavalyi eseményről itt olvasható
(fotó: Halász Péter)


Opciós járművekkel bővül a még nem létező flotta


Szeged, Hódmezővásárhely | Magyarország – További négy tramtrain járművet rendel a MÁV-START a Stadler Railtől, élve opciós jogával. A 2017-es szerződés szerint nyolc darabot rendelt a vasúttársaság a CITYLINK fantázanevű járművekből, további négyre pedig opciója volt, ezt hívták le most. A rendelésnek köszönhetően járműoldalról nem lesz akadálya annak, hogy Szeged és Hódmezővásárhely között akár 15 percenként is közlekedhessenek a járatok – az eredeti nyolc kocsis flottával „csak” 20 perces követés lenne lehetséges. Az első rendelésből származó járművek 2021 őszén, a további négy kocsi pedig 2022 nyarán állhatnak forgalomba.

A MÁV-START tramtrain-jeinek látványterve
(grafika: Stadler Rail)


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Svájc – Mivel a korlátozások feloldása, ahogy arra számítani is lehetett, a koronavírus esetek újbóli emelkedését hozta, a svájci kormány az újabb bezárások helyett a kötelező maszkviselés mellett döntött a tömegközlekedést használók számára. A szájat és orrot eltakaró maszk, kendő vagy sál viselése július 6. hétfőtől kötelező minden vonaton, buszon, villamoson, felvonón és hajón.
Az intézkedés kapcsán a svájci vasúti szakszervezetek képviselői jelezték: az ellenőrzésre és a rendelkezés betartatására nincs jogosultsága és kapacitása a vonatkísérőknek. Az SBB vonatairól azonban leszállíthatják a maszk nélküli utasokat, legalábbis lehetőség van erre, ám itt alapvetően a vasúti rendőrség intézkedésére szorulnak majd a vonatkísérők. Urs Bloch, a PostAuto szóvivője a svájci közszolgálati média híradójának azt nyilatkozta: a járművezetők sem fognak foglalkozni a rendelkezés betartásával, mert nem az ő feladatuk. Ugyanez igaz a városi közlekedésre, a társaságok általában az utasok szabálykövetésére alapoznak.

Csehország – Július 1-jével jelentős mértékben lazítottak a szabályokon: a felszíni tömegközlekedési járatokon már nem kell maszkot hordani, de a távolságtartás és az amúgy is alapvetőe személyi higiénia előírásainak betartására továbbra is felhívják a figyelmet. Szájmaszkot egyedül a zárt térnek számító prágai metróban kell hordani a rendelkezések szerint.

Magyarország – Újraindult a Budapest és Hamburg között közlekedő Hungária EuroCity-vonatpár. A járat azonban egyelőre némi módosítással együtt értelmezhető csak: a vonat a Keleti pályaudvarról indul és rajkai határátmenettel közlekedik és a szokásos 07:40-es indulás helyett bő egy órával korábban, 06:35-kor indul Budapestről. Ellenkező irányban is hasonló a helyzet, 21:24-re, egy órával később érkezik Budapestre a vonat. Közforgalmú megállása csak Győrben van, belföldi utazásra azonban nem vehető igénybe. A Meškapolitan Metropolitan EC-k viszont a Dunakanyarban történt hegyomlás miatt továbbra is csak Nové Zámky [Érsekújvár] állomásról indulnak, Budapest és Nové Zámky [Érsekújvár] között pótlás nélkül elmaradnak. A Metropol EN továbbra sem közlekedik.
Újraindult a Budapest és Brassó között közlekedő Corona IC is. A nemzetpolitikai szempontból fontos járaton a megszokott szolgáltatásokkal várják az utasokat, így a CAF háló- és fekvőhelyes kocsik is várják az utasok a MÁV-START flottájából.
Újra jár a Wiener Walzer is: ám a Budapest és Zürich közötti járat láthatóan nem olyan fontos, mint az erdélyi vonat, ide nem jutott háló- és fekvőhelyes kocsi, a kapacitásukat ülőhelyes kocsikkal pótolja a MÁV-START, ez igaz a müncheni Kálmán Imre EN budapesti kocsijaira is.
Az aktuális helyzet a MÁV-csoport weboldalán böngészhető.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.