2021. 04. 23.

Hétvégi gyors – 2021. április 17-23.

Elektromosodik St. Gallen. Változik a TGV orra. Költöznek a tolatómozdonyok. Automatákat és díjszabást fejleszt a MÁV-csoport. Késik a svájci nyomtávváltás. Majdnem minden méretben vesz trolibuszt Pozsony. Akkumulátoros mozdony Chicagoban. Kocsikat venne a GYSEV.


Kitüntetett motorvonat


Landquart | Svájc – A Rhätische Bahn (RhB) legújabb típusa, a Capricorn (ABe 4/16) egyből két kategóriában szerezte meg a Red Dot Award: Product Design 2021 kitüntetését: mind a külső, mind a belső dizájn meggyőzte a zsűrit. Külön kiemelték az értékelésben Graubünden kanton világító camerpajzsát a jármű elején és a letisztult belteret. Az 56 megrendelt egységből 16-ot már leszállított a Stadler, 13 már forgalomban is van.

A legnagyobb kisvasút arculatát hamarosan ezek a járművek fogják meghatározni
(fotó: Berky Dénes)


Új automaták a MÁV-nál


Budapest | Magyarország – A héten megkezdődött a Keleti és a Nyugati pályaudvaron összesen 13 új generációs jegykiadó automata tesztüzeme. Fizikai méreteikben nagyobbak, mint az előzőek és már kamerával is felszerelték őket. 100 darab zöld matricás, készpénzmentes, további 275 pedig kék matricás, készpénzt is elfogadó gépet rendelt a MÁV-csoport. Emellett a meglévő eszközök szoftverét folyamatosan frissítik, ezért a régi szoftvert futtató gépeken megszűnt a számlakiállítás lehetősége. A sikeres tesztüzem után nyáron kezdődhet meg a budapesti elővárosban az automaták cseréje és újak telepítése, a régebbiek pedig vidékre kerülnek megyeszékhelyekre és a balatoni vonalakra. Érdekes adat, hogy az idei évben az eladott jegyek mindössze 15,1 százaléka volt megvásárolva automatából 5 százalék kedvezménnyel, 27,7 százaléka a megújult ELVIRA vagy a MÁV applikáció segítségével 10 százalék kedvezménnyel és továbbra is népszerűek a semmilyen kedvezményt nem nyújtó jegypénztárak 45,2 százalékos részesedéssel.

Az új típusú gépek új menürendszert is kaptak, aminek a leghasznosabb újítása a hamarosan induló vonatokra történő egyszerűsített jegyváltás
(fotó: Adorján Péter)


Jegyújdonságok a MÁV-START-nál


Budapest | Magyarország – A MÁV-START és a Volánbusz új kombinált jegyet kínál a Bakonyba utazóknak: a Győr és Veszprém közötti vonatokra, valamint a térség Veszprém, Lókút, Eplény, Olaszfalu, Pénzesgyőr, Zirc, Nagyesztergár, Bakonynána, Szápár, Csetény, Veszprémvarsány, Románd, Bakonyoszlop, Dudar, Borzavár, Bakonybél, Porva, Csesznek, Bakonyszentkirály, Fenyőfő, Bakonykoppány, Bakonyszücs, Bakonyszentlászló, Bakonygyirót településeket érintő Volán-járataira érvényes napijegyként működik: április 22-étől október 31-ig hétvégéken és ünnepnapokon, de június 16. és augusztus 31. között a hét minden napján használható az új jegytípus. A teljes áron 1199 forintba kerülő Bakony-napijegyet a vasúti pénztárakban és az internetes értékesítési felületen, valamint az okostelefonos applikációban is elérhetik az utasok.
Április 24-étől a tavaly már megismert Dunakanyar-napijegy ismét elérhető lesz: ezzel a MÁV-START esztergomi, szobi és veresegyházi vonalán közlekedő vonatok mellett a MAHART Szentendre–Visegrád, Zebegény–Esztergom és Vác–Visegrád hajójáratain lehet utazni és bekerült a körbe a H5-ös HÉV Budapesten kívüli szakasza, illetve a Volánbusz 300-399, 800-898 és 8503-8512 számú járatai is. A jegy érvényes ezen kívül a körvasúti személyvonatokra is, egészen Rákosig. A teljes áron 1999 forintba kerülő napijegy a vasúti pénztárakban és a MÁV alkalmazásban érhető el okostelefonon.
Április 21-étől a MÁV-START és a Volánbusz közös térségi jegyet vezetett be Polgár és Tiszafüred környékén, amellyel a Budapestre való eljutást szeretnék támogatni. A MÁV-Volán-csoport közleménye szerint a buszok menetrendjének átalakításával Nyíregyháza és Eger között kétóránként interregionális buszjáratok indulnak, amelyek Mezőkövesden csatlakoznak a 80-as vonalon közlekedő Hernád-Zemplén IC-khez, így egy átszállással budapesti utazási lehetőséget is kínálnak. Korábban a térséget napi egy pár közvetlen buszjárat kötötte össze a fővárossal, a közlekedési cég szerint a fejlesztés lényegesen kedvezőbb és minden eddiginél gyorsabb, gyakoribb eljutási lehetőséget kínál majd az utasoknak.


Alagútreklámmal kísérletezik a RET


Rotterdam | Hollandia – A rotterdami metró B vonalán Blaak és Beurs állomások között aktiválták az alagútban azt a LED-panelekből álló rendszert, ami a vonat seességéhez igazodó ütemben játszik le reklámokat. A kanadai Adtrackmedia által szállított rendszer már működik Róma, Barcelona, Madrid, Szöul és São Paolo hálózatán. Amennyiben a mostani próbaüzem beváltja a várakozásokat, más helyeken is elhelyezésre kerülhetnek ilyen videófalak.



Felvillanyozott St. Gallen


St. Gallen | Svájc – A kelet-svájci város komolyan gondolja a helyi közlekedésének elektromosra átállítását, nem csak új trolibuszokat vásárolnak, de a dízelbuszokat is akkumulátoros kocsikra cserélik az elkövetkezendő években. A st. galleni dízelbuszflotta nagy része 2008-2009-ből származik, amelynek megfelelően lassan elérik a gazdaságos üzemeltetési ciklusuk végét. Ezt kihasználva és egy 2018-as népszavazási eredménnyel egybehangzóan, amelyben a város lakosai is 80,9%-ban támogatták a villanyosítást, a város két ütemben vásárol akkumulátoros buszokat a házigyártó HESS-től. Az első szállítás már folyamatban van és 2021 végéig a 3, 4 és 6-os vonalakat tervezik tisztán akkumulátoros üzeműre átállítani. A másik ütem ezután kezdődhet, hogy a 7-es és 8-as vonalak is kapjanak új akkumulátoros csuklós HESS-eket, illetve 2023-ig érkeznek még szóló és midibuszok is a belvárosi vonalakra.

A st. galleni dízelbuszflotta legnagyobb részét a 2008/2009-ben beszerzett MAN-ek adják. Ezek lecserélésének alkalmát kihasználva váltanak elektromos meghajtásra
(fotó: Berky Dénes)

A nem kis befektetést egyrészt a jelenlegi járművek kora is indokolja, de a kezdeti magasabb üzemeltetési költségek után az üzemanyagon megspórolt összeg is az elektromos meghajtás mellett szól, nem beszélve persze a zaj- és a helyi károsanyagkibocsátás csökkentéséről. Ezen felül a most érvényes állami adóvisszatérítés a közlekedési társaságok által vásárolt üzemanyag esetében is meg fog szűnni 2026-tól, ezzel is ösztönözve a vállalatokat a tisztább meghajtásra való átállásra.


Átszabják a TGV-k orrát


Châtillon | Franciaország – Két és fél évnyi fejlesztés után hétvégén közlekedett először új orrkúppal felszerelt TGV az LGV Atlantique vonalon. Bár 40 évig meghatározó volt a TGV esetében is a némileg a Nez cassés mozdonyokra emlékeztető pályakotró, az újabb aerodinamikai kutatások eredményeként megváltoztatják ezt a markánsnak mondható alsó elemet. Amennyiben a kísérlet pozitív eredménnyel jár, mind a 250 TGV Duplex megkapja ezt az átalakítást. A fejlesztéstől a pályakotrók csereszükségletnek 30 százalékkal csökkenését és éves szinten 537 tonna CO2-kibocsátás megspórolását várják – számszerűsítve 80 ezer € az anyag- és 560 ezer € az energiaköltségen. Mivel relatív nagy mennyiségű járműről van szó, az utolsó régi orrkúpok 2028-ban tűnhetnek el.

A 877-es egység már az új, a 824-es még a régi orrkúppal
(fotó: Maxime Huriez / SNCF)


Költöznek a tolatósok


Landquart/Realp | Svájc – A svájci Rhätische Bahn a nemrég beszerzett elektromos/akkumulátoros tolatómozdonyoknak köszönhetően leállíthatta a hosszú évtizedek óta Landquartban és Churban szolgáló Gm 3/3 jelű, a gyártó után Moyse becenevű mozdonyait. A hagyományoknak megfelelően mielőtt a gépek rögtön a vaskereskedőnél landolnának, az RhB felkínálta eladásra a három dízelmozdonyt. A gépek hamar találtak is vevőt, mégpedig a nem is messze található Dampfbahn Furka Bergstrecke (DFB) személyében. Itt a háromból egy Moyse a Gm 4/4 71-es dízelmozdony szerepét fogja átvenni, a maradék kettő pedig az alkatrészutánpótlást látja majd el. A Gm 3/3-asok állapotát ismerve a DFB reálisan majd a három mozdonyból tud építeni egy használhatót. Az RhB mozdonyai természetesen nem rendelkeznek fogaskerekű meghajtással, így a hegyi vonalon önerőből nem tudnak majd közlekedni, de a realpi depó körüli tolatási munkákra és alkalmanként a Furka-alagútban tervezett építési munkálatok kiszolgálására tökéletes lesz. A három mozdonyt idő közben már saját lábukon, hidegen vontatva át is szállították Landquartból Realpba, így az idei nyáron már akár üzemben is találkozhatunk velük a DFB-nél.

Még mit sem sejtve a jövőjéről teljesíti a mindennapi tolatós munkákat Landquartban a 231-es pályaszámú Moyse 2019 nyarán
(fotó: Berky Dénes)


Ibériai barátság


Lisszabon [Lisboa] | Portugália – 15 CAF Urbost vásárolt Liszabon közszolgáltatója, a Carris a 15-ös vonalra, ahol az 1995-ben beszerzett Siemens villamosokkal együtt megduplázzák majd a kapacitást. Az új villamosok ötmodulos, multicsuklós darabok lesznek 28 méteres hosszal, 70 km/h elméleti végsebességgel, melyeket 22 hónap múlva kezd szállítani a gyártó és összesen 9 hónap alatt megérkezik a utolsó is. Emellett 30 tisztán elektromos üzemű autóbuszra szóló pályaázatot is elindítottak, ezeket idén novembertől kell szállítani 16 kétállásos töltőhely kialakításával együtt. Ezekre a fejlesztésekre összesen 60 millió eurót költ a cég.

Meglehetősen szokatlan ajtóelrendezést választottak
(grafika: CAF / Carris)


Gyártási nehézségek miatti késés


Zweisimmen | Svájc – A BLS és az MOB közös projektje az évtizedek óta tervezett közvetlen kapcsolat Montreux és Interlaken között már a célegyenesben volt, amikor tavaly beütött a koronavírus-járvány. A nyomtávváltásra alkalmas infrastruktúra Zweisimmenben már készen van és az első erre felkészített panorámakocsik is megérkeztek már az MOB-hez, azonban a közvetlen vonatok bevezetéséhez még nincs elég szerelvény. Ezek elindítását 2021. júniusától tervezték, a járványhelyzet viszont ezt sem hagyta érintetlenül. Egyrészt a gyártó Stadler és a különleges nyomtávváltós forgóvázak beszállítói is gyártási nehézségekkel küzdenek az egészségügyi előírások betartása miatt. Másrészt az elsősorban turisztikai ajánlat bevezetése ebben az időszakban, amikor külföldi turisták szinte egyáltalán nincsenek, nem lenne kifizetődő. Ennek megfelelően az MOB, a BLS és a BAV (közlekedési hatóság) közös megegyezéssel a közvetlen Montreux–Interlaken vonatok bevezetését 2022. decemberére tolta el.


Trolibuszeső Pozsonyban


Pozsony [Bratislava] | Szlovákia – A szlovák főváros helyi közlekedési vállalata a DPB (Dopravný podnik Bratislava) 50 trolibusz vásárlására irányuló tendert írt ki a héten. A félszáz kocsiból 11 darab 12 méteres szóló, 23 darab 18 méteres csuklós és 16 darab 24 méteres duplacsuklós kocsi lesz, természetesen mindegyik redelkezik majd teljes légkondicionálással és akkumulátoros önjárással. Utóbbiak a jelenleg is meglehetősen forgalmas 201-es viszonylaton állnak majd forgalomba, mely többek között a főpályaudvart köti össze a Vraňuka lakóteleppel. A 45,4 millió euró értékű beszerzés az egyik legnagyobb a DPB történelmében.


Emeletesből sosem elég


Bussnang | Svájc – Kihasználva a meglévő opcióját, újabb 60 Stadler KISS rendelésével lép a teljes akadálymentesség felé az SBB. 2023-ra törvényi kötelezettség vonatkozik majd a közösségi közlekedés akadálymentességére, emiatt és Nyugat-Svájcban kapacitásnövelés miatt kellenek az újabb emeletes motorvonatok. Az új egységek 150 méter hosszúak lesznek és 466 ülőhelyet kínálnak majd ezek az úgynevezett IR-Dostók. Mivel hosszabb távolságú utazásra is felhasználják majd, így a beltérben a távolsági szintet mutatja majd az új KISS-széria.


Járműfejlesztések a Cseh Középhegységben


Česká Lípa | Csehország – Hamarosan forgalomba állnak a České dráhy legújabb használtjármű-beszerzése keretében érkezett Stadler RS1-esek. A cseh vasúttársaságnál nem teljesen ismeretlen a típus: használtan és újonnan is vásároltak belőle az elmúlt 15 évben. A most forgalomba álló példányok korábban a német SWEG-nél voltak forgalomban Baden-Württemberg tartományban. Csehországban az ústí nad labem-i kerület U11-es viszonylatán 810-es („hagyományos Bz”) és 814-es (RegioNova) típusokat váltanak a teljesen alacsonypadlós és klímatizált járművek.

Jelentős színvonalbeli előrelépés lesz a „Bz-k” után
(fotók: České dráhy)


Lecsapott az EB a vasúti kartellre


Brüsszel [Bruxelles/Brussel/Brüssel] | Belgium – Összesen 49 millió eurónyi büntetést szabott ki az Európai Bizottság a DB, az ÖBB és az SNCB/NMBS által – a vizsgálatok alapján 2008. december 8. és 2014. április 30. között – működtetett kartell miatt. A versenykorlátozó magatartást az irányvonatok esetében alaklmazták a gépjárműszállítás kivételével minden árufajtára. Az ÖBB teljes immunitást élvezett az átadott információk minősége és mennyisége miatt, a belga államvasút csak 2011. november 15-től vett részt az információk megosztásában, ezért megúszta 270 ezer euróval. A DB visszaesőnek számít, hiszen 2012-ben és 2015-ben is született hasonló ügyben végzés vele szemben, ezért az alap büntetést másfélszeresére emelve 48,324 millió eurót lesz köteles befizetni.


Repceszínű mini-Railjet?


Sopron | Magyarország – A GYSEV ma tett közzé közbeszerzési felhívást, amiben IC-forgalomra szánt járműszerelvényeket kívánnak vásárolni. Az alapmennyiség 8 olyan szerelvény, amiben legalább 36 első, legalább 160 másodosztályú, legalább 2 kerekesszékes és legalább 8 kerékpárhely kerül kialakításra. Ezen felül 6 darab másodosztályú önálló kocsit is vásárolnának legalább 80 ülőhellyel. Egységszerelvényenként egy büfé is kilakításra kerül. A felhasználási helyük feltehetően a magyarországi távolsági forgalom lesz, a leírás alapján pedig a ČD által vásárolt „mini-Railjet” megoldása a legesélyesebb, hiszen a szolnoki IC+ kocsikból szinte esélytelen 54 hónapon belül ennyi kész szerelvényt legyártani. A vásárláshoz a GYSEV az Európai Unió Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) nevű támogatásának felhasználását adta meg a kiírásban.


Élet az Arriva után


Teplice | Csehország – 2023-ban lejár az Arriva közszolgáltatási szerződése Teplice városában. A városi tanácsban felmerült, hogy újra saját kézbe kellene venni a helyi közösségi közlekedést, így elképzelhető, hogy 2024 januárjától már egy városi tulajdonú cég szolgáltathat a város határain belül. Az 1952-ben indult trolihálózatra új járműveit EU-s támogatásból jelenleg nem tudnak vásárolni, pont ez a fő motiváció az átszervezés mögött. A részben önjáró trolibuszok beszerzése nem olcsó mulatság, de igény van rá: a meglévő hálózat ilyen módon való kibővítésében látja a jövőt a városvezetés.


Különleges hosszúderekú


Edinburgh/Auckland | Skócia, Egyesült Királyság/Új-Zéland – Két darab 12,6 méteres, de három tengelyes autóbuszt szállíthat a Transdev-csoporthoz tartozó Howick & Eastern nevű cégnek, amit a helyi Kiwi Bus Builders szerel majd készre. Az autóbuszokon akár 78 utast is lehet szállítani, a LiFePo-technológiájú akkumulátorokat és hajtásrendszert a BYD szállítja, és a harmadik tengely az engedélyezett tengelynyomás miatt kell a nem túlzottan hosszú busz alá. Új-Zéland 2035-re az összes autóbuszt nulla emmissziósra cseréli és 2050-re a teljes ország karbonsemlegességét szeretnék elérni.

Az üzemeltetők általában nem kedvelik túlzottan a háromtengelyes szólót, de a jogi kényszer nagy úr
(grafika: ADL)


Brémai villamosozók


Bréma [Bremen] | Bremen, Németország – Két fiatal, egy 13 és egy 18 éves, feltehetően közlekedésrajongó kötött el egy villamost Brémában. A 10-es viszonylat Gröpelingenben lévő végállomásán kinyitották a vezetőállást még április 23-án, péntekre virradó este, majd a hangosító berendezésen keresztül közölték, hogy indul a villamos és útnak is indultak a járművel. Az üzemeltető, a Bremer Straßenbahn AG (BSAG) közölte: a járművezető csak rövid időre szállt ki a fülkéből és emiatt hagyta aktívan a vezetőállást. A villamosozó fiatalok mintegy két kilométeren keresztül haladtak a belváros felé, mire a BSAG és a rendőrség emberei megállították őket. A rendőrség a 18 éves tini ellen közérdekű üzem megzavarása, garázdaság és engedély nélküli járművezetés miatt indított eljárást, a fiatalabbal pedig a gyermekvédelem foglalkozik – adta hírül a tartományi közmédia híradója, a Buten un binnen.


Ukrán trolibuszok érkeznek Jihlavába


Jihlava | Csehország – Nem egészen hazai piacról szerez be járművet Jihlava trolibusz-hálózatának üzemeltetője a DPMJ. A 71,4 millió cseh korona értékű beszerzés keretében 6 darab Bogdan T70120 típusú trolibusz érkezik majd. A teljesítési határidő meglehetősen szűk: 14 hónap áll a gyártó rendelkezésére. Az önjáró üzemmódra is alkalmas, teljes hosszában alacsonypadlós járművekhez a villamos berendezést a Cegelec szállítja. A kiírt pályázaton a másik induló a Škoda volt, ám a magasabb ajánlott vételár (82,74 millió korona) miatt nem nyerték azt meg.


Zöldülne a Metra


Chicago | Illinois, USA – A kiemelten fontos USA-beli vasúti csomópont, Chicago környékének legfőbb vasúti szolgáltatójaként számon tartott Metra igazgatósága a héten megtartott ülésén elhatározta, hogy úttörő módon akkumulátoros vonali mozdonyt kíván üzemeltetni. A hamarosan meghirdetésre kerülő tenderen olyan céget keresnek, aki egy F40PH-3 átalakítását vállalja teljesen akkumulátoros üzemre. A nyertesnek 30 hónapja lesz kivitelezni, amitől a kibocsátott részecskék 2, a nitrogén-oxidok évi 100 tonnás csökkenését várják. A kibocsátásmentes mozdonynak képesnek kell lennie akár 11 kocsis vonatok továbbítására 79 mérföldes sebességgel és a teljes szerelvényt energiával ellátni.
Emellett jelenleg 6 tolatómozdony beszerzése van folyamatban, amik az aktuálisan legszigorúbb EPA Tier IV normának kell megfeleljenek, illetve egy teljesen elektromos tolatómozdonyt is vásárolnak. Szintén a környezetvédelem jegyében újíttatnak föl 15 EPA Tier 0 besorolású mozdonyt, amire további 27 darabos opció is van és 2022 eljén érkeznek majd a flottába.

Környezetbarát létét a fényezésével is hangsúlyozza majd a kísérleti mozdonyon
(grafika: Metra)


Liberec újra új autóbuszt vesz


Liberec | Csehország – Nyolc új autóbuszt vásárol a DPMLJ. A Liberec és Jablonec nad Nisou helyi közlekedéséért felelős cég tenderét a SOR nyerte meg a NS 12 típussal. A „klasszikus” városi SOR-okkal ellentétben ezeknek már csak három ajtaja van, az újabb kocsik azonban már fedélzeti USB csatlakozókkal is fel lesznek szerelve. A típusnak viszonylag nagy üzemetletője a DPMLJ: 2020. decembere óta összesen 12 ilyen busz már forgalomba is állt a városban. Az új szerződés rendelkezik még egy 12 darabos opcióval is.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.